בלמן נואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלמן נואר
Bellman noir
מידע כללי
מאת ניקלס נט-או-דאג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור שוודית עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא ההיסטוריה של שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2017 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלמן נוארשוודית: Bellman noir) היא סדרת ספרי מתח והיסטוריה, שנכתבו על ידי הסופר השוודי, ניקלס נט-או-דאג. הסדרה עוקבת אחר מיקל קרדל, חייל בוגר מלחמת רוסיה-שוודיה, שמשתף פעולה עם המשפטן ססיל וינגה, החולה בשחפת ויחד מוכרחים לפתור תעלומת רצח מזוויעה על רקע סטוקהולם המושחתת בשוודיה שאחרי רצח גוסטב השלישי, מלך שוודיה.

הסדרה מתרחשת בין השנים 1793 עד 1795, סטוקהולם שאחרי רצח גוסטב השלישי נשלטת על ידי פרנויה ומזימות. הכל מתחיל כשגופה מושחתת להחריד נמשית מהאגם המזוהם, כאשר פלג גופה העליון הושחת: היא חסרה ידיים, רגליים וראש נטול עיניים. מחקרים מראים שחודשים של עינויים ודאי קדמו למוות. עורך הדין לשעבר ססיל וינגה מתמודד עם המשימה הבלתי אפשרית לכאורה לחשוף את זהותו של הנרצח ושל הרוצח. זה יהיה המקרה האחרון שלו, מכיוון שהשחפת בה הוא חולה מקרבת אותו לסוף ימיו. החקירה מכניסה אותו עמוק לארגונים החשאיים הסדיסטיים של האליטה השוודית. אבל גם אל תוך חברת המעמדות חסרת הרחמים, שם העניים והפושעים צריכים לעשות כל שביכולתם כדי לשרוד.

ניקלס קרל בוסון נט או דאג (יליד 1979) היה העורך הראשי של מגזין סליץ לפני שעבר לעבוד במשרה מלאה בתחום הכתיבה. אבותיו רצחו את מנהיג המרד נגד המלך השוודי בשנת 1434, איבדו את סטוקהולם למלך דנמרק בשנת 1520 ונאלצו לברוח מהמדינה. נט או דאג שייך לאחת ממשפחות האצולה הוותיקות ביותר בשוודיה ולכן קשור באופן בלתי נמנע להיסטוריה הסקנדינבית הסוערת.

מאז יציאת הרומן הראשון, 1793, בשנת 2017, הספרים צברו פופולריות עצומה והצלחה מסחרית ברחבי העולם ונמכרו ליותר מ-30 מדינות, תוך שבוע מיום יציאתו לאור.

עלילה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

1793[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – 1793 (ספר)

גופה ללא גפיים וראש נמשית מהאגם בעיר סטוקהולם של שנת 1793 ומיקל קרדל, חייל לשעבר המצולק לאחר מלחמת רוסיה-שוודיה בה השתתף מוצא עצמו משתף פעולה עם המשפטן ססיל ונגה, המייעץ למשטרת מחוז סטוקהולם, בניסיונו לזהות את הנרצח ולעלות על עקבות הרוצח.

1794[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – 1794 (ספר)

אריק טר מואשם ברצח כלתו בליל חתונתם וססיל מוצא עצמו לבדו בחקירה שבה אף אחד לא משתף עמו פעולה, אפילו לא הרשויות שעסוקות בתככים פוליטיים זרים.

1795[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – 1795 (ספר)

הרוצח הסדרתי מהספרים הקודמים יוצא להחזיר לסטוקהולם את הברק האבוד שלו, בדרכו הסדיסטית הייחודית, כאשר רק ססיל ונגה הגוסס ניצב מולו במאבק הנחוש למנוע ממנו מלבצע את זממו.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיקל קרדל - בוגר מלחמת רוסיה-שוודיה משנת 1788, קטוע יד.
  • ססיל וינגה - משפטן חוקר המייעץ למשטרת מחוז סטוקהולם, החולה במחלה חשוכת מרפא ולכן ימיו ספורים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה התקבלה בהתלהבות והפכה ללהיט בשוודיה, רוסיה ובמדינות הדוברות אנגלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בלמן נואר" מאת ניקלס נט-או-דאג
1793 1794 1795
נט-או-דאג