בצלאל יונגרייז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בצלאל יונגרייז
לידה 1941 (בן 83 בערך)
פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בצלאל "צאל" יונגרייז (נולד בשנת 1941) הוא זמר וגיטריסט ישראלי, שנחשב לאחד מחלוצי מוזיקת הרוק בישראל. ב-1963 פרסם יונגרייז, תחת השם "צל יונגרייז ולהקת ההדים" את השיר "הו ילדונת" הנחשב לשיר הרוק הישראלי הראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונגרייז נולד בישראל ליעקב ורבקה יונגרייז. שירת בלהקת חיל האוויר והיה נגן הגיטרה החשמלית הראשון בארץ. לאחר שחרורו ב-1962 הקים את "ההדים". יחד איתו היו חברים בלהקה גם דייב ברייטמן (גיטרה), דורון כהן ואחר כך אורי סעדה (סקסופון), גדעון ליפשיץ-סיוון (פסנתר וגיטרה), אלי מזרחי (תופים) ועמי פרנקל (בס). יונגרייז כינה את עצמו "צל", מכיוון שסבר שהשם "בצלאל" אינו הולם כוכב רוק (וייתכן גם כמחווה ללהקת הצלליות). הלהקה התפרקה ב-1964 והוציאה רק תקליט שדרים בן ארבעה שירים: "הו ילדונת", וגרסאות כיסוי בעיבוד רוק לשירים הידועים "צאנה צאנה", "כשנמות" ו"ערב בא".

באמצע שנות ה-60 נסע יונגרייז לארצות הברית ולמד שם כימיה. במהלך לימודיו הקים להקת רוק נוספת: "The Sabras" שכללה גם את מיכאל גלייטר (גיטרה), עזרא זהבי (מתופף), וג'ף סמולר האמריקאי. ב-19671968 הוציאה הלהקה שלושה תקליטים בלייבל אמריקאי בשם "תקווה", שהתמחה במוזיקה יהודית. יונגרייז המשיך ללימודי רפואת שיניים והוא כיום אורתודנט

ב-1998 הופיע יונגרייז בפרק הראשון של הסדרה "סוף עונת התפוזים - סיפורו של הרוק הישראלי" שיצר יואב קוטנר. ב-2006 החל להופיע שוב עם להקת "ההדים", תחת השם "ד"ר בצלאל יונגרייז ולהקת ההדים". כל רווחי ההופעות נתרמים למען ילדים במצוקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]