ברוניסלב לינקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברוניסלב לינקה
Bronisław Linke
קברו
קברו
לידה 23 באפריל 1906
טרטו, אסטוניה
פטירה 6 באוקטובר 1962 (בגיל 56)
ורשה, פולין
מקום קבורה בית הקברות הצבאי פובונזקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות בורשה
תחום יצירה ציור
זרם באמנות ריאליזם-מטאפורי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברוֹנִיסלַב ווֹיצֶ'ך לִינקֶה (בשם מלא בפולנית: Bronisław Wojciech Linke;‏ 23 באפריל 19066 באוקטובר 1962) היה צייר ומעצב גרפי פולני יליד אסטוניה שצייר קריקטורות ויצירות סוריאליסטיות וריאליסטי-פנטסטיות. יצירותיו תוארו כריאליזם-מטאפורי. רבות מהן היו בעלי משמעות פוליטית וחברתית ויצרו תהודה ברחבי פולין. התפרסם בין היתר באלבומו-ספרו "אבנים זועקות" בו צייר קומפוזיציות שהוקדשו למלחמת העולם השנייה בסגנון ציור מקורי. לינקה הרבה לתעד את הצדדים האפלים של האנושות, שהביאו לידי ביטוי את המאורעות שחווה בתקופתו, ויצירותיו היו מהידועים שברישומי המלחמה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-1906 בטרטו, אסטוניה להורים פולניים, אביו היה נוטריון משפיע בקהילתו. ב-1919 חזרה משפחתו לפולין, שם התגוררו בעיר קאליש.

את לימודי האמנות החל בבית הספר לאמנות תעשייתית בשנים 1922–1923. את השנתיים הבאות העביר בבית הספר לאמנות בקרקוב, ואחריו חמש שנים באקדמיה לאומנות בוורשה.

בתחילת הקריירה היה מעצב גרפי בכתבי עת פולניים ובמסגרות אלו פרסם קריקטורות ואיורים סאטיריים. בשנים אלו פרסם סדרת רישומים תחת הכותרת "מלחמה", לאחר מספר שנים היו שאמרו כי בציוריו אלו הוא חזה את הזוועות של מלחמת העולם השנייה לפני התרחשותן.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ברח לינקה ללבוב מחשש להתנקמות המשטר הנאצי בשל הקריקטורות שלעגו לאדולף היטלר שפרסם בעיתונות. בהמשך עבר מזרחה לאורסק שבשטחי המחוז הפדרלי באורל, והוא שב לפולין רק ב-1946. בפולין פרסם לינקה גלריות שונות ובהם סדרת רישומי המלחמה "אבנים זועקות" ובה חזון אימתני של הריסות העיר שאחר המלחמה[1]. הציורים בסדרה ניחנו בריאליזם-מטאפורי, והם מאופיינים בשילוב והאנשה של מבנים עם אלמנטים אנושיים, בסגנון פורץ-דרך הייחודי לברוניסלב לינקה. בפתח האלבום הקדמה מאת הסופרת מריה דוברובסקה. אחד מהציורים הידועים בספר זה הוא "מול הרחמים" המתאר את הכאב היהודי במלחמה, ובו בולטים הסממנים היהודיים טלית ותפילין.

לינקה התאלמן ב-1939 ונישא בשנית. ב-1962. מת בורשה, שם נקבר בבית הקברות הצבאי פובונזקי.

גם לאחר פטירתו הופצו במוזיאוני האומנות בפולין ומחוצה לה גלריות אמנות מיצירותיו. מציוריו הידועים ביותר שצייר בתקופתו האחרונה, הוא "האוטובוס"[2], וכן הציור "תפילת הנרצחים". לאחר מותו יצא סרט פולני המתאר את נקודת מבטו של לינקה על תקופת המלחמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברוניסלב לינקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]