ברטהולד, דוכס בוואריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברטהולד, דוכס בוואריה
לידה 905? עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 בנובמבר 947 (בגיל 42 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת Luitpoldings
אב Luitpold, Margrave of Bavaria עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Cunigunde of Swabia עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים היינריך השלישי, דוכס בוואריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברטהולד, דוכס בוואריה (900 - 23 בנובמבר 947), משושלת לויטפולדינג, היה דוכס בוואריה בין השנים 938–947.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטהולד נולד בשנת 900 והיה בנם הצעיר של לואיטפולד, מרקיז בוואריה וקוניגונדה, אחותו של ארכאנגר, דוכס שוואביה. הוא ירש את אחיינו אברהרד כדוכס בוואריה בשנת 938.

ידוע כי ברטולד היה רוזן במרקיזות קרינתיה בשנת 926 ואילו אחיו הבכור ארנולף הרע היה דוכס בוואריה. בשנת 927 המלך הגרמני היינריך הצייד הקנה לו זכויות דוכסיות בקרינתיה. כאשר בשנת 938, בנו של ארנולף ויורשו אברהרד ניסו לשמור על מעמדה האוטונומי של הדוכסות הבווארית, הוא הורחק וגורש על ידי המלך אוטו הראשון, שמינה את ברטהולד במקומו.

בניגוד לדוכס המנוח החזק ארנולף, לברטהולד לא ניתנה הזכות למנות בישופים או לנהל רכוש מלכותי, אך הוא נשאר נאמן לשושלת האוטונית לאורך כל תקופת שלטונו. הוא אף תכנן להינשא לאחותו של אוטו גרברגה, אלמנתו של הדוכס גילברט מלורן, ומאוחר יותר הדוויג, אחות נוספת, אך תוכניות אלה נפלו. במקום זאת נישא לבילטרוד, אצילה בווארית, בערך בשנת 939. בשנת 943, הוא הביס את המגיארים בקרב ולס (12 באוגוסט) [1] והדף את התקפותיהם לזמן מה, כפי שעשה ארנולף לפניו.

עם הצטרפותו של ברטהולד לכס המלוכה התאחדו שוב בוואריה ומרקיזות קרינתיה. אולם, עם מותו בשנת 947, המלך אוטו הראשון לא מסר את הדוכסות לבנו הקטן של ברטהולד היינריך הצעיר, אלא נתן אותה לאחיו שלו היינריך הראשון, שהתחתן עם בתו של ארנולף יודית. בשנת 976 קיבל היינריך הצעיר כפיצוי את דוכסות קרינתיה.

הדוכס ברטהולד קבור במנזר נידרלטאך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Leyser 1965, p. 7.