בריגדת סאברין תכאוור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריגדת סאברין תכאוור
פרטים
מדינה איראןאיראן איראן
שיוך משמרות המהפכה האסלאמית
סוג כוחות מיוחדים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2000–הווה (כ־24 שנים)

בריגדת סאברין תכאוור (פרסית; گردان تکاور صابرين פירוש: גדודי קומנדו איתנים) ידועה גם כיחידת סאברין. היא בריגדת תכאוור (כוחות מיוחדים) בכוחות היבשה של משמרות המהפכה האסלאמית.[1] נחשבת לאחת מיחידות התכאוור הטובות ביותר בכוחות המזוינים האירניים, בעלת ניסיון צבאי רב בלחימה באיראן ומחוצה. זוהי אחת היחידות המובחרות ביותר במשמרות המהפכה.

בבריגדה משרתים כ-6,000 לוחמים, כולם מתנדבים שנבחרו בצורה פרטנית, יחד עם פעילי כוח קודס וכוחות הנחתים המיוחדים של חיל הים, נחשבים ליחידת העלית של משמרות המהפכה. בה משרתים טובי הלוחמים.[2][3]

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש המילה "סאברין": הסובלניים. שם היחידה מגיע מהפסוק הקוראן 8:65: "הו נביא! עורר את המאמינים לנצח את כל פחד המוות בעת הלחימה, כדי שאם יהיו עשרים מכם סבלניים במצוקה, הם עלולים להתגבר על מאתיים; [כי] אם יהיו מכם מאה, יתגברו על אלף..."

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמי בריגדת סאברין באימוני לוחמה הררית

לאחר מלחמת איראן-עיראק (1980-1988), בכוחות היבשה של משמרות המהפכה הובן הצורך ביחידה מיוחדת המסוגלת לבצע פעולות לחימה מורכבות ביבשה, מהאוויר ומהים. יחידה בעלת יכולות שונות מכוח קודס. ב-2000 מימן מפקד משמרות המהפכה דאז, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, את יחידת סאברין. לדברי תא"ל מורטזה מיריאן, מפקד פעולות סאברין נגד PJAK ב-2012 וסגן מפקד מנהלת המבצעים של כוחות היבשה של משמרות המהפכה, היחידה למדה יכולות מ-11 יחידות מיוחדות, בראשם שירות האוויר הבריטי המיוחד. בין היתר למדו מכוחות מיוחדים בארצות הברית וישראל.

כמו כל יחידה של משמרות המהפכה, בריגדת סאברין היא כוח צבאי אידאולוגי. שדורשת מלוחמיה:

למרות היותה אחת מהיחידות הצעירות במשמרות המהפכה, היא אחת מיחידות המנוסות ביותר שלה, עם כמאה מבצעים בתוך ומחוץ לאיראן, נגד גורמי טרור וחתרנות. לאחרונה היא פעילה במיוחד בסכסוכים ברחבי האזור, בהם סוריה ועיראק. כתוצאה מכך, הפכה היחידה את עצמה, יחד עם כוח קודס, לחלק מהותי מכוחות המשלחת האיראניים ובסמל של הקרנת הכוח שלה באזור.

יחידות ה-IRCGGF Saberin בעלות כישרויות רבות, בהן: פשיטה, חילוץ בני ערובה, תקיפה באמצעות מסוקים, פעולות נגד טרור וסיור מיוחד. חלק מאנשי סאברין משתמשים במטוסי אולטרלייט. לוחמי הבריגדה מסוגלים לבצע פעולות בכל סוג השטח, ומזג האוויר כולל לוחמת הרים, מדבריות וביצות. כאמור, אנשי סאברין נפרסו גם בסוריה כדי לתמוך בפעולות הלחימה האיראניות.

דו"ח הכוח הצבאי של איראן מ-2010 של משרד ההגנה:[4][עריכת קוד מקור | עריכה]

"לכל קורפוס פרובינציאלי ב-IRCGGF יש יחידה, הנקראת סאברין, שיש לה יכולות מבצעיות מיוחדות. יחידות אלו מסיירות לצפון-מערב כדי לבצע התנגדות נגד PJAK הכורדית ולדרום מזרח בכדי לפעול נגד ג'ונדאללה, ולאחרונה היו מעורבות ישירות בסכסוכים אחרים באזור, כמו סוריה". ליחידה יש קשר הדוק עם כוחות מיוחדים אחרים של הכוחות המזוינים האירניים, במיוחד עם חטיבת NOHED 65, לאחר שעברה שאומנה אצלם באופן קבוע מאז הקמתה.[5]

יחידת סאברין מדרגת את הקומנדו שלה לפי שלוש רמות:[5][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תגובה מהירה (Vakonesh-e Sarie);
  • כוח מיוחד (Nirooy-e Vijeh);
  • כוח מבצעים מיוחד (Nirooy-e Maksos).
Intellipedia דף Saberin

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "پاکپور: صابرين زبده‌ترين يگان سپاه است". Mashregh News. 15 במאי 2012. נבדק ב-15 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "يگان ويژه "صابرين" چيست و چگونه مي توان عضو آن شد؟". Mashregh News. 10 בינואר 2015. נבדק ב-15 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "همکاري نوهد ارتش و صابرين سپاه". Mashregh News. 18 בינואר 2015. נבדק ב-15 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ http://www.foxnews.com/projects/pdf/IranReportUnclassified.pdf
  5. ^ 1 2 "The IRGC Ground Forces". IranWire (באנגלית). 10 באפריל 2019. נבדק ב-13 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)