לדלג לתוכן

בריכת גלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריכת גלים בפעולה

בריכת גלים היא בריכת שחייה בה נוצרים באופן מלאכותי גלים הדומים לאלו הקיימים בים. בריכות גלים קיימות לעיתים קרובות בפארקי מים, בבריכות בתוך מבנים ובריכות חיצוניות.

בריכות הגלים הראשונות נוצרו בתחילת המאה ה-19, כאשר בונה הטירות לודוויג השני מבוואריה חישמל אגם כדי ליצור גלים.

בריכת הגלים המקורה הראשונה בארצות הברית נפתחה בשנת 1982 במרכז האקווה בולינגברוק בבולינגברוק, אילינוי. דיסני'ס טייפון לגון, שנפתחה בשנת 1989, היא אחת מבריכות הגלים החיצוניות הגדולות בעולם ועוצמת הגלים מאפשרת גלישת גלים.[1]

בשנת 1905, בריכת השחייה "אונדוסה" נבנתה באגם שטרנברג בגרמניה, אשר השתמשה בדוברות גדולות כדי לאלץ את מי האגם ליצור גלים.

בשנת 1912, ה"בילזבאד" שבראדבויל, גרמניה, הייתה בריכת הגלים הציבורית הראשונה שנבנתה על הקרקע.[2] היא השתמשה במכונת גלים, שנקראה גם "אונדוסה", שהוצגה לראשונה שנה קודם לכן בתערוכת ההיגיינה הבינלאומית בדרזדן. היא עדיין פעילה.[3]

בריכת גלים ציבורית נוספת תוכננה ונבנתה בשנת 1927 בבודפשט, הונגריה, במרחצאות גלרט הידועים,[4] והופיעה באחד מסרטי התיעוד של ג'יימס א. פיצפטריק על העיר בשנת 1938, כאחת מאטרקציות התיירות העיקריות. היא עדיין פעילה.

סרטון משנת 1929 הציג "גולשים בתוך הבית" משתעשעים בגלים קטנים שנוצרו באופן מלאכותי בבריכת שחייה במינכן, גרמניה. הגלים נוצרו על ידי מערבלי מים שדחפו את הגלים דרך "אזור הצלילה" אל אזור רדוד - שם ילדים גלשו על גלים קטנים: "זוהי סוג חדש של בריכת שחייה שהופכת ללהיט בגרמניה," נכתב באחת הכיתובים. "לא עוד מים רגועים למתרחצים - המנגנון מאחורי הרשת שומר על תנועה מתמדת."[5]

בשנת 1939, בריכת שחייה ציבורית בוומבלי, לונדון, צוידה במכונות שיצרו גלים קטנים במטרה לחקות את תנועת הגאות והשפל המרגיעה של האוקיינוס. בשנות ה-1940, פארק השעשועים פאליסיידס, ששכן על צוקי נהר ההדסון מול ניו יורק סיטי, התקין מפל מים גדול בקצה אחד של הבריכה המלוחה, שהייתה הגדולה בעולם בזמנו, ויצר גלים קטנים בדומה לאלו בוומבלי.[6]

בשנת 1966, בריכת "סאמרלנד ווייבפול" באקירונו, יפן, שכונתה "סרף-א-טוריום", הייתה בריכת הגלים הראשונה שזמינה לגולשים (אף על פי שהשימוש היה רק 15 דקות בכל שעה).

בריכות גלים משחזרות את תנועת האוקיינוס בדרכים שונות, בהתאם לגודל הבריכה ולגודל הגל הרצוי. המנגנון שיוצר את הגלים ממוקם בדרך כלל בקצה המרוחק של הבריכה, שם היא בדרך כלל עמוקה ביותר. בחלק מבריכות הגלים, הרצפה יכולה להיות עמוקה יותר מול מכונת הגלים, ואז לעלות במהירות, מה שיוצר את צורת הגל.

  • אוויר דחוס: שיטה זו פועלת באמצעות נשיפת אוויר לתוך המים בתא שיש לו פתח תת-מימי. כאשר האוויר פוגע במים, הוא דוחף אותם כלפי מטה ויוצר גלים. השיטה יכולה לפעול באמצעות משאבות אוויר שמתוכנתות להידלק ולכבות ליצירת הגלים, או באמצעות משאבות אוויר שנושפות ברציפות עם שסתומים שנפתחים ונסגרים ליצירת הגלים.
  • משוט/פאנל: משוט או פאנל דוחף את המים ויוצר גלים. בדרך כלל מאחורי הפאנל יש בוכנה הידראולית או פנאומטית שדוחפת את הפאנל קדימה ואחורה, וכך דוחפת את המים. השיטה יכולה לפעול באמצעות פאנל שממוקם על ציר כך שהוא מסתובב קדימה ואחורה (במקרה זה גם הבוכנה שתדחוף אותו תהיה על ציר), או פאנל שיושב על מסילות. שיטה זו הולכת ונעשית נדירה יותר, בגלל התחזוקה הגבוהה שהיא דורשת.
  • מיכל מים: זהו בדרך כלל סוג מכונת הגלים החזקה ביותר, המנצלת מיכלי מים גדולים מאחורי הבריכה, בהם נשאבים המים לפני שנפתח שסתום בבסיסם. זה מאפשר למים לזרום דרך תעלה עם זווית קלה כלפי מעלה כאשר הם נכנסים לאחור הבריכה, מה שיוצר לעיתים גלים גדולים מאוד. כאשר זה קורה, מכונת הגלים יכולה לפעמים להשמיע קול רעם חזק, כאשר האוויר ממלא את התאים המתרוקנים, כמו בבריכת הגלים של דיסני'ס טייפון לגון.
  • טכניקות אחרות משתמשות ב"מנגנון אקורדיון" שנפתח ונסגר על מנת לשאוב מים לתוך ה"בטנון" (פתיחה) ולדחוף אותם החוצה (סגירה) ליצירת גלים.

מצד מצילי הבריכות, בריכות גלים קשות יותר לשמירה מבריכות רגילות, מכיוון שהמים הנעים (לעיתים בשילוב עם השתקפויות שמש) מקשים על הצפייה בכל המתרחצים. בשונה ממערכות מצלמות בטיחות בריכה פסיביות, מערכות זיהוי טביעה ממוחשבות אינן פועלות בבריכות גלים. כמו כן, ישנם חששות בטיחותיים לגבי איכות המים, מכיוון שבריכות גלים קשות יותר לחיטוי באמצעות כלור.

בריכת הגלים "Tidal Wave" המקורית, בעומק 8 רגל (2.4 מטר) בפארק אקשן בניו ג'רזי, גרמה לשלושה מקרי מוות בשנות ה-80 והעסיקה את המצילים באופן תדיר בהצלת מבקרים שהעריכו יתר על המידה את יכולות השחייה שלהם. ביום הפתיחה הרשמי של בריכת הגלים שלהם, נטען כי נעשו כ-100 הצלות.

פארק המים ראמאיאנה, בנגקוק

בריכות גלים בולטות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריכת הגלים הגדולה ביותר בעולם לפי שטח היא בשטח של 13,600 מטרים רבועים ונמצאת ב-Siam Park City בבנגקוק.

בריכת הגלים המקורה הגדולה ביותר, "Blue Thunder", היא בשטח של 3,900 מ"ר ונמצאת ב-World Waterpark במרכז הקניות וסט אדמונטון, אדמונטון, אלברטה.

הגלים המלאכותיים הגבוהים ביותר בעולם, שמגיעים לגובה של עד 3.3 מטרים, נמצאים ב-Siam Park באיים הקנריים.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריכת גלים בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Timeline, web.archive.org, ‏2011-07-06
  2. ^ Peter Westwick, Peter Neushul, The World in the Curl: An Unconventional History of Surfing, Crown, 2013-07-23, ISBN 978-0-307-71950-8. (באנגלית)
  3. ^ Volker Helas, Volker Helas, Volker Helas, Stadt Radebeul, Ort nicht ermittelbar: Verlag nicht ermittelbar, 2007, Denkmale in Sachsen / hrsg. vom Landesamt für Denkmalpflege Sachsen. Bearb. von Volker Helas, ISBN 978-3-86729-004-3
  4. ^ Gellért Fürdő, web.archive.org, ‏2010-05-17
  5. ^ British Pathé (2014-04-13), Indoor Surfers! (1929), נבדק ב-2024-08-20
  6. ^ Palisades Amusement Park Historical Society, www.palisadespark.com