צ'ונדונגסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'אונדאונסגה)

צ'ונדונגסההנגול: 전등사, בהנג'ה: 傳燈寺) הוא מקדש בודהיסטי הנמצא במחוז אינצ'ון בדרום קוריאה.

מראה כללי של חצר המקדש. מימין שער הכניסה Daejoru

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש צ'ונדונגסה נמצא בתוך יער באי Ganghwa במרחק של שעה נסיעה מסיאול. המקדש נבנה בשנת 381 ונחשב לאחד מהקדומים ביותר בקוריאה. הוא מוקף במבצר Samrangseong שנבנה לפי האמונה על ידי שלושת בניו של Dangun שנחשב למייסד של קוריאה. זהו מקדש בודהיסטי של מסדר Jogye שהוא נציגו המובהק של הבודהיזם הקוריאני שבנוי על מספר מקורות: תורת הזן, כתבי הסוטרא (אוסף של אפוריזמים במתכונת של ספר הוראות שימוש) ובודהיזם הארץ הטהורה ששרשי כולם היו קיימים כבר לפני כ-1200 שנה.
על פי האגדות מקדש זה היה קיים עוד בתקופת ממלכת גוריו (בשנים 9181392) אלא שאז הוא נקרא בשם Jinjongsa. כאשר המונגולים פלשו לקוריאה בשנת 1231, המשפחה המלכותית ברחה ל Gangwha ומשם החלה לגייס כסף וכוח אדם למלחמת התנגדות בפולשים. שמו של המקדש שונה ל- Jeondeungsa בשנת 1282[1]. ונאמר שהמלכה תרמה כלי אבן ירקן לצורכי פולחן במקום. למקדש היה תפקיד חשוב בתחיה הבודהיסטית לאחר ההרס הרב שהשאירה פלישת המונגולים לארץ. במשך תקופת שושלת ג'וסאן כאשר הקונפוציאניזם הייתה האמונה השלטת ואילו הבודהיזם היה בנסיגה, המקדש לא אבד מחשיבותו כמקדש ייחודי[2].

מבנים מקודשים בתחום המקדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט למקדש עצמו פזורים בשטח מספר ניכר של מבנים מקודשים:
ביתן פעמון הברזל המקושט ובמרכזו פעמון הברזל שנוצק בסין בשנת 1097.
Yaksajeon - מבנה מהמאה ה-17 שבמרכזו דמות של בודהא בגרסה של "בודהא המרפא", על הקירות מסביב מדפים ובהם פסוקים מקודשים.

מראה המזבח ועליו פסל בודהא המרפא

האולם המרכזי של המקדש (Daewungbojeon) הוא דוגמה לגילוף היפה ולארכיטקטורה של שושלת Joseon שנחשבת לתקופת פריחתה של קוריאה הקדומה. בנין האולם עצמו ניצב על גבי דוכן גבוה שעל שוליו המדורגים צומחים פרחים מגוונים שונים. על הטלאמון בחלקו הפנימי מפוסלת דמות אישה ערומה בכל אחת מארבע הפינות. במרכזו של האולם ניצב פסל בודהא ולפניו המאמינים יכולים להגיש מנחות. החופה מעל ראשו של בודהא עשויה מגילופי עץ מרהיבים. על העמודים ועל הקירות ניתן לראות שמות של חיילים קוריאנים שכתבו את שמם בבקשם מהאל מזל טוב והצלחה במלחמתם בעת הקרבות כנגד הצי הצרפתי[3].

שלוש דמויות של בודהא מעליהן רצועות נייר של בקשות או קיום נדרים שמקבלים המאמינים מגישי המנחות

גלגל התפילות מכיל סוטרות שמפרסמות באופן סמלי את הדהרמה הבודהיסטית לארבע רוחות השמים. תנועת סיבוב הגלגל בעזרת המוט, נחשבת שוות ערך לקריאת כתבי הקודש שנמצאים בתוך הגלגל. הסיבה לסיבוב היא הפצת חוקי בודהא לעולם כולו ותפילות למען מזג אוויר טוב, יבול נאה והשגת שלום ושלוה.

גלגל התפילות

במקום קיים גם מזבח Sansingak המוקדש לאל ההרים Sansin, והוא נפוץ כמעט בכל אחד ממקדשיה של קוריאה[1].

שהית אורחים (Homestay)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקדש מתקיימת תוכנית של שהיית אורחים בסוף כל שבוע. השוהים במקום נדרשים ללמוד ולקיים את כללי התנהגות המקובלים במקדשים, לומדים מדיטציית זן וכן מנהלים שיחות עם הנזירים ועוזרים להם בעבודתם היומית[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ונדונגסה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]