ג'ון אולדן קרפנטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון אולדן קרפנטר
לידה 28 בפברואר 1876
פארק רידג', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באפריל 1951 (בגיל 75)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וֹן אוֹלְדֶן קַרְפֶּנְטֶראנגלית: John Alden Carpenter28 בפברואר 187626 באפריל 1951) היה מלחין אמריקאי. סגנון ההלחנה של קרפנטר נחשב בעיקר ל"מודרניסטי מתון ואימפרסיוניסטי; רבות מיצירות שואפות להכיל את רוח אמריקה, כגון "דרך הבית" הפטריוטית ועוד כמה יצירות בהשראת ג'אז. הוא היה בין ראשוני המלחינים הקלאסיים שכללו ביצירותיהם יסודות של ג'אז ורגטיים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפנטר נולד בפארק רידג', אילינוי ב-28 בפברואר 1876, וגדל בבית מוזיקלי. הוא למד באוניברסיטת הרווארד אצל ג'ון נואולס פיין והיה נשיא "מועדון הזמר" (Glee Club). כמי שנחשב להבטחה גדולה כמלחין, למד כמה שיעורים אצל אדוארד אלגר במהלך טיול לרומא בשנת 1906.[2] בשובו לארצות הברית למד ב-1912 אצל ברנרד ציהן בשיקגו. בתקופת חייו שם, מ-1909 עד פרישתו ב-1936 עבד כסגן-נשיא בעסק המשפחתי לציוד ספנות. לאחר פרישתו הקדיש את רוב זמנו להלחנה. הוא מת בשיקגו ב-26 באפריל 1951.

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפנטר חיבר שלושה בלטים: "חתול משוגע: פנטימימת ג'אז", מבוסס על הקומיקס "חתול משוגע", עלה בהופעת בכורה בטאון הול של ניו יורק ב-20 בינואר 1922, והיה היצירה הראשונה מאת מלחין קונצרטי שהמילה "ג'אז" הופיעה בכותרתה; היצירה הידועה ביותר שלו, כנראה, היא "גורדי שחקים" (1926), שזירת התרחשותה היא ניו יורק (הצגת הבכורה הייתה במטרופוליטן אופרה), אבל היא מושפעת בה במידה מעיר הולדתו שיקגו.

אחת מיצירותיו המפורסמות ביותר היא הסוויטה התזמורתית האימפרסיוניסטית "הרפתקאות בעגלת תינוקות". היא הוקלטה בסטריאו בשנת 1956 בנגינת תזמורת איסטמן-רוצ'סטר, בניצוח האווארד הנסון לתקליטי מרקורי, שהוציאו אותה לראשונה בתקליט אריך-נגן; בהמשך חזרה והפיקה אותה חברת פיליפס על תקליטור. ב-1932 השלים קרפנטר את "שיר של אמונה" לחגיגות המאתיים לג'ורג' וושינגטון, הסימפוניה הראשונה שלו, בדו מז'ור, בוצעה לראשונה בנורפוק קונטיקט ב-1917 והותקנה ליובל החמישים של התזמורת הסימפונית של שיקגו, שניגנה אותה ב-24 באוקטובר 1940. ברונו ולטר ניצח על ביצוע הבכורה של הסימפוניה השנייה שלו עם הפילהרמונית של ניו יורק ב-1942.[3] עוד הלחין מספר רב של יצירות לפסנתר ושירים,[4] בהם מחזור השירים "Gitanjali", לשירים מאת רבינדרנת טאגור.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפנטר הוציא שתי הקלטות מסחריות. בדצמבר 1927 הקליט עם המצו-סופרן מינה האגר גרסת קול ופסנתר למוזיקה שכתב ל"צבעי מים" (ארבע פואמות סיניות עתיקות מתורגמות לאנגלית) לחברת הקלטות קטנה למנויים, "אגודת גרמופון שיקגו". באפריל 1932 הקליט קרפנטר קריינות ל"שיר אמונה" שלו, עם מקהלת הא'קפלה של שיקגו, תזמורת פילדלפיה והמנצח נובל קיין, לחברת ויקטור. קרפנטר הקליט לפחות הקלטה אחת פרטית, לא-מסחרית; קיימת גם אפשרות, שהקלטות פרטיות או משידורי רדיו של ביצועיו שרדו גם הן, למשל בין מסמכיה של מינה האגר בשיקגו.[5]

פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפנטר קיבל אותות כבוד רבים במהלך חייו:

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1901 נשא קרפנטר לאישה את רו וינטרבותאם, ונולדה להם בת אחת, ז'נבייב בלדווין קרפנטר, בהמשך ז'נבייב קרפנטר היל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]