ג'ימי מוראלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ימי מוראלס
Jimmy Morales
צילום מ-2019 בבית הלבן
לידה 18 במרץ 1969 (בן 55)
גואטמלה סיטי, גואטמלה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה James Ernesto Morales Cabrera עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גואטמלהגואטמלה גואטמלה
השכלה אוניברסיטת סן קרלוס בגואטמלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה National Convergence Front עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Patricia Marroquín עריכת הנתון בוויקינתונים
jimmymorales.gt
נשיא גואטמלה ה־50
14 בינואר 201614 בינואר 2020
(4 שנים)
פרסים והוקרה
מסדר הירקן הזוהר עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ימי מוראלס בפגישה עם ראובן ריבלין לאחר טקס העברת שגרירות גואטמלה לירושלים. מאי 2018

ג'ימי מוראלסספרדית: Jimmy Morales, או בשמו המלא - James Ernesto Morales Cabrera; נולד ב-18 במרץ 1969) הוא פוליטיקאי גואטמלי, שכיהן כנשיא גואטמלה. נבחר באוקטובר 2015 ונכנס לתפקיד נשיא גואטמלה בינואר 2016. הוא סיים את תפקידו ב-14 בינואר 2020. בטרם נכנס לפוליטיקה היה רואה חשבון ומרצה לכלכלה ולתקשורת, ואחר כך למשך שנים רבות שחקן-קומיקאי, במאי, ומפיק סרטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד כאחד מארבעת הילדיה של משפחת פועלים ענייה ונוצרית אוונגליסטית בגואטמלה סיטי.

הוא בנם של חוסה אוורארדו מוראלס אורייאנה ושל סליטה ארנסטינה קבררה אסוודו. האב נהרג בתאונה כשהבן היה בן 6. בילדותו למד מוראלס ב"מכון האוונגלי של אמריקה הלטינית" IEAL וסיים עם תעודת ראיית חשבון. אחר כך למד לתואר ראשון במנהל עסקים בפקולטה למדעי הכלכלה של אוניברסיטת סן קרלוס דה גואטמלה.

כמו כן למד הוראת תאולוגיה בסמינר תאולוגי בפטיסטי. בהמשך למד לימודים אסטרטגיים בתחום הביטחון באוניברסיטת מריאנו גאלווס, סיים תואר שני ודוקטורט בביטחון אסטרטגי בפקולטה למדעי משפט וחברה של אוניברסיטת סן קרלוס, ועוד תואר שני בניהול אמצעי תקשורת באוניברסיטה הפנאמריקנית של גואטמלה ובאוניברסיטת מריאנו גאלווס.

מוראלס עבד זמן מה כמרצה בפקולטה למדעי הכלכלה ובפקולטה למדעי התקשורת של אוניברסיטת סן קרלוס. פרסומו בא לו כקומיקאי עטור תהילה בסדרת הטלוויזיה "Moralejas", בה כיכב כל שבוע למשך 15 שנה לצד אחיו סמי.

מוראלס נשוי להילדה פטריסיה מארוקין ואב לארבעה ילדים.

בשנת 2011 נכנס מוראלס למערכת הפוליטית כשהתמודד לראשות עיר, וב-2013 הצטרף ל"חזית ההתלכדות הלאומית" (Frente de Convergencia Nacional או FCN), בעלת מצע שמרני-לאומי, מטעמה התמודד בבחירות 2015 לנשיאות שנערכו על רקע פרישת ראשי הממשל הקודם, הנשיא אוטו פרס מולינה וסגניתו רוקסנה בלדטי בשל פרשיית שחיתות, זאת לאחר שמוראלס ניהל קמפיין נגד השחיתות השלטונית במדינה.

בסיבוב הראשון של הבחירות שנערך ב-6 בספטמבר 2015 הוביל מוראלס על פני יריביו, וקיבל 24.14% מקולות הבוחרים. מאחר שאף לא אחד מבין המועמדים לנשיאות הצליח לגייס 50% כנדרש. בסיבוב השני, שנערך ב-25 באוקטובר, זכה ב-73% מהקולות, וגבר על סנדרה טורס (אנ'), רעייתו לשעבר של נשיא המדינה לשעבר אלווארו קולום.

בדצמבר 2017 הייתה גואטמלה בראשותו, המדינה השנייה בעולם אחרי ארצות הברית, שהחליטה להעביר את שגרירותה בישראל, מתל אביב לירושלים. לגואטמלה הייתה בעבר שגרירות בירושלים שנסגרה בשנות ה-80.

ב-14 בינואר 2020 הוחלף על ידי אלחנדרו ג'יאמטיי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ימי מוראלס בוויקישיתוף