גבינת סרה דה אסטרלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבינת סרה דה אסטרלה
Queijo Serra da Estrela
מאכלים
סוג גבינה פורטוגלית, גבינת כבשים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב כבש עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינת סרה דה אסטרלהפורטוגזית: Queijo Serra da Estrela) היא גבינה המיוצרת באזור ההררי של Serra da Estrela בפורטוגל. תחת השם "Queijo Serra da Estrela" זהו כינוי מקור מוגן (PDO) באיחוד האירופי כמו גם בבריטניה.[1]

אזור הייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור שבו מותר לייצר את גבינת סרה דה אסטרלה (תחת שם זה) מוגבל לשטח של 3143 קילומטר רבועים, הכולל את הרשויות המקומיות: Celorico da Beira, Fornos de Algodres, Gouveia, Mangualde, Manteigas, Nelas, Oliveira do Hospital, Penalva do Castelo, Carregal do Sal ו-Seia.

הייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייצור הגבינה צריך להתבצע לפי כללים קפדניים מאוד. היא עשויה מחלב כבשים, בעיקר בתקופת החודשים נובמבר עד מרץ. לתקופת ההתבגרות של הגבינה יש נורמות ספציפיות וחייבת להימשך לפחות שלושים יום. (ההבשלה שבצרפתית אפינאז' Affinage, היא תהליך של הבשלת הגבינות בתנאי טמפרטורה, לחות ואוורור מבוקרים, כדי להביא את הגבינה למצב אופטימלי לצריכה. זהו השלב האחרון והקריטי ביותר בתהליך ייצור הגבינות והיא אחראית למרקמה הסופי של הגבינה ולמרבית טעמיה. הגבינה מכילה מיקרואורגניזמים ואנזימים רבים שפועלים בה). המרקם של עיסת סרה דה אסטרלה משתנה בהתאם לגילה, החל חצי נוזלית חצי רכה מאוד כשהיא צעירה, ועד למוצקה רכה אך ניתנת לפריסה כשהגבינה מבוגרת לאחר הבשלה. זוהי גבינה שנוצרת כמו כל הגבינות הארטיזניות המיוצרות בעבודת יד ובשיטות מסורתית עם צבע לבן או מעט צהוב ועקביות שמנת אחידה עם לכל היותר כמה חורים קטנים בתוכה. איכויותיה המיוחדות נובעות מניקוז איטי של חלב הכבשים הגולמי אשר נקרש על ידי שימוש בגדילן מקומי Cynara cadunculus ולא אנזים הגבנה.

הגבינה נוצרת מגולגלת לצורה מעט לא סדירה עם דפנות מעט בולטות ומשטח עליון. בדרך כלל יש לה קליפה רכה מעוצבת היטב, חלקה ודקה עם צבע צהוב-קש אחיד והיא כרוכה באופן מסורתי בבד.

תיבת הטעמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014, גבינת סרה דה אסטרלה הוכנסה לקטלוג הבינלאומי של "מאכלי מורשת" שבסכנת הכחדה בשם Ark of Taste, כלומר תיבת הטעמים שמתוחזק על ידי תנועת מזון איטי העולמית.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבינת סרה דה אסטרלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ EU Serra da Estrela Profile (accessed 23 May 2009)
  2. ^ Queijo Serra da Estrela in the "Ark of Taste", Fondazione Slow Food per la Biodiversità. Retrieved 26 March 2014