לדלג לתוכן

גברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גברת הוא תואר כבוד נפוץ שמקורו בשפה האנגלית ( Mrs.)[1] עבור נשים, בדרך כלל לנשים נשואות אשר אינן משתמשות בתואר או בדרגה אחרת כמו דוקטור, פרופסור, נשיאה, וכדומה. ברוב מדינות חבר העמים, נהוג לא להשתמש בנקודה אחרי התואר, בעוד שבארצות הברית וקנדה נהוג להשתמש בנקודה (למשל, Mrs.).[2]

שימוש מסורתי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, התואר גברת שימש עם שמה הפרטי של האישה ושם משפחתה לאחר הנישואין. לדוגמה, אביגייל אדמס נודעה כגברת אביגייל אדמס.[3] במאה ה-19 היה נהוג להשתמש בשם הפרטי של הבעל במקום שם האישה.בבתחילת המאה ה-20, השימוש הזה היה סטנדרטי, והצורות גברת ג'יין סמית', גברת מילר (אשתו של ג'ון סמית'), או גברת מילר-סמית' נחשבו לא נכונות על ידי כותבי נימוסים רבים. [4]

פמיניסטיות רבות כמו אליזבת קאדי סטנטון, לוסי סטון ושרלוט פרקינס גילמן התנגדו, אך הן לא היו תמימות דעים בשאלה האם הבעיה היא התואר Mrs או שם הבעל או שם המשפחה של הבעל.[5]

שימוש מודרני

[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, נדיר שאישה תיקרא בשם הפרטי של בעלה; עם זאת, זה עדיין קורה לעיתים כאשר פונים לזוג במשותף, כמו מר וגברת ג'ון סמית'. נשים נשואות רבות עדיין משתמשות בתואר עם שם משפחתו של בן זוגן אך שומרות על שמן הפרטי (למשל, גברת ג'יין סמית'). נשים נשואות אחרות בוחרות לא לאמץ את שם המשפחה של בן זוגן כלל.

בפנייה ישירה, ניתן לפנות לאישה בתואר גברת בצירוף שם המשפחה שלה, או במאדם , אם כי השימוש במאדם בדרך כלל לכל מופנה לאישה בוגרת, ללא קשר למעמדה המשפחתי, בשיחה מודרנית. נחשב נכון לפנות לאישה בתואר גברת בצירוף שם המשפחה שלה, ללא קשר למעמדה המשפחתי.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "Definition of Mrs". Merriam-Webster (באנגלית אמריקאית). ארכיון מ-2021-10-25. נבדק ב-2021-10-25.
  2. ^ "Abbreviations: Capital Letters and Abbreviations". www.sussex.ac.uk. ארכיון מ-12 במרץ 2018. נבדק ב-26 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Letter from John Adams to Abigail Adams (אורכב 26.03.2023 בארכיון Wayback Machine), 9 July 1774, digitized by the Massachusetts Historical Society (אורכב 11.03.2023 בארכיון Wayback Machine)
  4. ^ Post, Emily. Etiquette. 1922.
  5. ^ "A Wife by Any Other Naming Convention". Her Half of History. 9 במרץ 2023. ארכיון מ-11 במרץ 2023. נבדק ב-11 במרץ 2023. {{cite web}}: (עזרה)