גיגאנטוהיירקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגיגאנטוהיירקס
תקופה
פליסטוקן-הולוקן כ-12–5 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דורסי יום
משפחה: נציים
סוג: גיגאנטוהיירקס
מינים
  • Gigantohierax suarezi
  • Gigantohierax itchei
שם מדעי
Gigantohierax
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיגאנטוהיירקס (שם מדעי: Gigantohierax) הוא סוג של עוף דורס גדול נכחד שהתקיים באי קובה במשך הפליסטוקן ותחילת ההולוקן.

המאובנים שלו התגלו בכמה מערות בקובה ותואר ב-2002 בידי החוקרים: אוסקר (אנ') וקרלוס ארדונדו. הממצאים הראשונים השתייכו למין Gigantohierax suarezi בעוד ב-2020 תואר מין שני, Gigantohierax itchei, על על ידי ויליאם סוארז בבורות זפת של לאס בראס דה סן פליפה, גם בקובה. מין זה היה קטן בכ-29% מהמין הראשון. גודלו שהגיע לשיא במשך הפליסטוקן מהווה דוגמה לענקיות איים שחלה ברביעון, בייחוד לעופות וליונקים.

משמעות שמו: "Giganto", "ענק", ביוונית ו"היירקס", על שמה של הדמות היירקס (אנ') במיתולוגיה היוונית, של אדם שהפך לנץ כעונש.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיגאנטוהיירקס נחשב לעיט כבד ביותר וידועים ממנו בעיקר ממצאי עצמות הרגל ועצם הירך והטיביריוס[1], אם כי הממצאים היו בעלי מבנה מעט מעוות. מבנה הרגליים גורם לכמה חוקרים לשער שהיו אלה עופות יבשתיים, בניגוד למרבית הדורסים המודרניים שמואמים בעיקר לתעופה.

בהתבסס על גודל הרגליים, המין Gigantohierax suarezi היה מהכבדים שבעיטים, הגדול ביותר מעיטי אמריקה, אולי גדול אף יותר מעיט האסטי. גובהו המשוער יכול היה להגיע למעל 30 ס"מ מעיט הרפיה, גדול העיטים באמריקה כיום וכמעט בין הנציים החיים, ולמשקל כבד יותר בכ-40-50%.

אף שלא ידוע על אורח חייו די ברור שהיה טורף-על חזק שאולי ניזון מיונקים, זוחלים ועופות אחרים ביערות קובה. הוא ניצל גומחה אקולוגית דומה לעיט האסטי בקובה, נוסף לגומחה דומה לטיטאנוהיירקס ולינשוף הענקי אורנימגלוניקס[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ William Suárez (2020). "The fossil avifauna of the tar seeps Las Breas de San Felipe, Matanzas, Cuba". Zootaxa. 4780 (1): zootaxa.4780.1.1. doi:10.11646/zootaxa.4780.1.1. PMID 33055754. S2CID 219510089.
  2. ^ Arredondo, O.; Arredondo, C. (2002) [1999]. "Nuevos Género y Especie de Ave Fósil (Falconiformes: Accipitridae) del Cuaternario de Cuba". Poeyana. 470–475: 9–14.