גרדאפריד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סהראב נלחם בגרדאפריד
גרדאפריד בשאהנאמה של שאה טהמספ, גרסה מאויירת מהמאה ה-16 של היצירה[1].

גרדאפריד או גֻּרְד־אָפַרִיד[2] (פרסית: گردآفريد) היא אחת הגיבורות בשאהנאמה - "ספר המלכים" או "אפוס המלכים", אפוס פיוטי עצום שנכתב על ידי המשורר הפרסי פירדוסי במאה ה-10 לספירה[3]. היא הייתה אלופה שנלחמה נגד סהראב (גיבור איראני נוסף שהיה מפקד הצבא התוראני) ועיכבה את הכוחות התוראניים שצעדו לפרס.

העלילה[2][עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי השאהנאמה, גרדאפריד הייתה בתו של גֻּזְ’דַּהַם, שליט המבצר הלבן שבגבול עם ארץ תוראן. כאשר הגיע הצבא התוראני, בהנהגתו של סהראב הגיבור האיראני (בנו של רוסתם), ניסה הֻגִ’יר אחיה של גרדאפריד להילחם בסהראב אבל נכשל. הֻגִ’יר נלכד על ידי סהראב, וגרדאפריד, שהייתה לוחמת מוכשרת, מיד לבשה את השריון שלה, החביאה את השיער הארוך שלה מתחת לקסדה, יצאה לקרב והזמינה את החיילים התוראנים להילחם בה.

אף אחד לא העז לצאת נגדה מלבד סהראב, והם נלחמו האחד בשנייה, ללא ידיעתו של סהראב שהוא נלחם באישה. גרדאפריד המטירה עליו חצים, אך הוא פגע בה עם הכידון שלו והפיל אותה מהסוס. היא הצליחה לחזור אל גבו, אך הבינה שהיא מפסידה וברחה מהקרב בדהרה.

סהראב רדף אחריה והפיל את הקסדה שלה, השיער שלה גלש החוצה והוא הבין שהוא נלחם באישה. הוא לכד אותה, והיא, כדי להשתחרר, שכנעה אותו בעזרת חכמתה ויופיה שכדאי לו לתת לה ללכת. היא אמרה לו שאם יגלו שהוא נלחם באישה יצחקו עליו החיילים. היא הזמינה אותו למצודה והבטיחה לו שהם יכנעו לו.

סהראב האמין לה, והיא ברחה פצועה חזרה למצודה, שם שמחו לגלות שחזרה בחיים. בינתיים סהראב התקרב למצודה, ביקש להיכנס בהתאם להבטחת גרדאפריד, אך היא צחקה עליו מבפנים, אמרה שלעולם לא תינשא לבן תוראן, ושכדאי לו לעזוב אותם כי כשהשאה ישמע שהם בסכנה הוא ישלח את הלוחם הגדול רוסתם והוא יביס אותו. סהראב כעס ורצה לתקוף אבל הבין שלא יספיק באותו היום וחיכה למחרת.

גֻּזְ’דַּהַם כתב איגרת לשאה וביקש מרץ לצאת מוקדם בבוקר להזעיק עזרה. במהלך הלילה הצבא שלו התגנב החוצה מהמצודה, וכשסהראב פרץ בבוקר הוא מצא אותה ריקה מלוחמים. האזרחים שנשארו התחננו על חייהם. סהראב חיפש את גרדאפריד בה התאהב אך לא מצא אותה. כשהשאה קיבל את האיגרת הוא דאג מאוד ושלח להזעיק את רוסתם, שאכן בא לעזרה ובסופו של דבר הביס את סהראב, בלי שידע שמדובר בבנו.

כך, בזכות גרדאפריד, ניצלו האיראנים.

בתרבות מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרדאפריד הוא שם הבמה של מספרת השאהנאמה האיראנית, האישה הראשונה שעשתה זאת שלאחר המהפכה האסלאמית באיראן. (אנ')[4].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

 * פירדוסי (1977). "שאה נאמה: ספר המלכים כרך ראשון". תרגום: אליעזר כגן. פרויקט בן־יהודה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרדאפריד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]