גריל מעורב הונגרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריל מעורב הונגרי
Fatányéros
מאכלים
סוג מזון, מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Fatányéros, כפי שהוגש בהונגריה.
הגרסה השוודית של המנה, Plankstek.

גריל מעורב הונגרי[1]הונגרית: Fatányéros) מילולית: "של צלחת עץ" הוא מנת מנגל הונגרית מעורבת בשר מסורתית (או נקראת גם פצ'ניה, כלומר "מטוגן/צלי" בהונגרית), שמקורה אולי בטרנסילבניה.

בסקנדינביה, נהוג לתרגם את שם המנה כסטייק קרשדנית: plankebøf; בשוודית: plankstek), והוא כולל בדרך כלל תפוחי אדמה דוכסית.

בהונגריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה Fatányéros (גריל מעורב הונגרי) הייתה בתפריט משנת 1900 במסעדה המפורסמת Wampetich (לימים מסעדת גונדל) שממוקמת עד היום בשולי הפארק העירוני של בודפשט. המנה כונתה "fatányéros", דהיינו גריל מעורב הונגרי על מגש עץ. המנה אכן הוגשה על מגש עץ,[2] והכילה פרוסות צלויות של בשר עגל, בקר, קציצות חזיר, פרוסת כבד אווז ופרוסת בייקון - בגריל או צלוי על מחבת. כתוספת הגישו טוגנים או פרוסות עבות של תפוחי אדמה מטוגנים, יחד עם סלט ירוק מעורב טרי, כשסכין גדולה עם מוטיבים הונגריים תקועה באמצע הסטייק.

סטייקים נקראו בהונגרית פצ'ניה (pecsenye) ובסרבו-קרואטית באותו שם בכתיב שונה (pečenje) הם חלק מהמטבח ההונגרי המסורתי ועשויים להתייחס לכל סוג של בשר מטוגן או צלוי במחבת: חזיר, בקר, עוף או ציד. הסטייקים האלה מוגשים לרוב על מגש עץ, כמו:

  • Bakonyi pecsenye
  • Cigánypecsenye
  • Tordai pecsenye
  • Erdélyi fatányéros

והם מסודרים בצורה מאוד דקורטיבית עם קישוט, ירקות מטוגנים וסלט.

בסקנדינביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה פופולרית גם בסקנדינביה, אם כי היא מעט שונה מהגרסה ההונגרית. בדנמרק הוא נקרא כאמור בשם plankebøf, ובשוודיה plankstek, כלומר "סטייק קרש". המנה מוגשת גם שם בדרך כלל עם תפוחי אדמה דוכסית, ירקות ורוטב ביארנז.[3]

לספר השוודי Maträtternas historia, שזכה בפרס "הספר הטוב ביותר בהיסטוריה הקולינרית" בשנת 2020 על ידי פרסי Gourmand, יש תיאוריה שונה לגבי מקור המנה. הוא מתאר כיצד האינדיאנים נהגו לבשל דגים ולפעמים בשר על קרש דובדבן. בפעם הראשונה שבה מנה דומה הופיע בניו יורק בספר הבישול של צ'ארלס רנהופר "האפיקוריאן" היה בשנת 1893.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריל מעורב הונגרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gundel, Karoly (1992). Gundel's Hungarian cookbook. Budapest: Corvina. p. 83. ISBN 963-13-3600-X. OCLC 32227400.
  2. ^ "Famous Hungarian recipes". ארכיון מ-2016-09-16. נבדק ב-2016-09-05.
  3. ^ Duxbury, John (2018-04-27). "Recipe: How to make classic Swedish steak on a plank". The Local. ארכיון מ-2020-10-26. נבדק ב-2020-10-24.