גרנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרנות אגודה שיתופית חקלאית מרכזית בע"מ
הלוגו של קבוצת גרנות
נתונים כלליים
סוג אגודה שיתופית
תקופת הפעילות 1940–הווה (כ־84 שנים)
חברות בנות אמבר - מכון לתערובת אגודה שיתופית חקלאית בע"מ
אבוקדו גרנות
מיגר השקעות
הדרי גרנות
מיקום המטה תחנת הרכבת חדרה מזרח
בעלות 43 קיבוצים ומושבים שיתופיים
ענפי תעשייה מזון, חקלאות
הכנסות 3.7 מיליארד ש"ח (2017)
 
granot.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרנות אגודה שיתופית חקלאית מרכזית בע"מ היא התשלובת החקלאית-תעשייתית הגדולה בישראל. התשלובת בבעלות של 43 קיבוצים ומושבים, הפרושים לאורך מישור החוף המרכזי - בין חיפה לתל אביב. קבוצת גרנות פועלת בענפי המשק הבאים: חקלאות, תעשייה, תשתיות, אנרגיה, מזון, נדל"ן, מימון, הדרכה, הובלה, אגטק, פודטק ועוד.

עם מחזור של כ-3.7 מיליארד ש"ח, נמנה גרנות עם הקואופרטיבים הגדולים בעולם, זאת על פי מחקר של איגוד הקואופרטיבים הבינלאומי, שהתפרסם ב-2007.[1]

מפעלי "גרנות" נמצאים על כביש 65 מזרחית לחדרה בסמוך לקיבוץ גן שמואל ולתחנת הרכבת חדרה מזרח.

עמית בן יצחק, חבר קיבוץ רמת הכובש, מכהן כיו"ר הקבוצה משנת 2014. מנכ"ל האגודה המרכזית, גרנות בע"מ, הוא שרון שלזינגר, חבר קיבוץ להבות חביבה. אודי שצקי, חבר גן שמואל מנהל את מפעלי גרנות.

גם את שני התאגידים הגדולים של גרנות - אמבר וצומח גרנות מובילים מנכ"לים החברים במשקי גרנות. גלעד אגמון, מקיבוץ מעגן מיכאל, הוא מנכ"ל אמבר וגיורא מרום, ממי עמי, מנכ"ל צומח גרנות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרנות נוסד כארגון קניות ב-1940 במטרה לנצל את יתרון הגודל, הן בתחום שיווק תוצרת חקלאית והן בריכוז הקניות עבור המשקים. התאגדות המשקים לגוף אחד איפשרה ומאפשרת עד היום ניצול טכנולוגיות יקרות על מנת לעבד תוצרת חקלאית, להוזיל את העלויות ולממן הון חוזר הנדרש לקיומו של המשק החקלאי. עם השנים צמח הארגון בהתאם לצרכים המשתנים של בעליו, תוך הקפדה על בחירת כיווני צמיחה הקשורים לחקלאות ולאורך החיים בקיבוצים.

פעילויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצת אמבר - הכוללת את מכון התערובת הגדול במזרח התיכון. אמבר מייצר תערובות מזון לכל חיות המשק - עופות ותרנגולי הודו לפיטום, הטלה ורבייה, מדגה, אווזים, בקר, צאן, ארנבות ויונים. ייצור התערובת נעשה בשני אתרים: "אמבר צפון" הממוקם באזור התעשייה של גרנות על כביש 65, מזרחית לחדרה בסמוך לקיבוץ גן שמואל ולתחנת הרכבת חדרה מזרח; "אמבר דרום" הממוקם סמוך לקיבוץ דביר על כביש 6. לקבוצה 5 מרכזי מזון המספקים מנה מוכנה לרפתות. בשנת 2021 התמזגה אמבר עם א.ת לאחר שקנתה את חלקה של תנובה בא.ת. בכך השלימה אמבר את האינטגרציה האנכית שלה כשהיא מובילה את כל שלבי הייצור - משלב גידול אפרוחי הסבתות ועד שיווק הבשר. א.ת עוסקת בחקלאות - מערך הרבייה, ההדגרה וגידול הפטם לבשר, בתעשייה - משחטות ומכון פסדים שהוא מתקן מיחזור, ובמכירת אפרוחים ומכירת תוצרת המשחטות לשיווק לצרכני הקצה.
  • צומח גרנות – תאגיד הצומח של גרנות מגדל כשליש מיבול האבוקדו של מדינת ישראל. בית האריזה אבוקדו גרנות, הוא הגדול והמתקדם בישראל ובמזרח התיכון. בבית האריזה בו נארזים כ־40,000 טון אבוקדו בעונה בטכנולוגיה פורצת דרך וחדשנית המהווה ראש חץ לכל בתי האריזה בעולם. בית אריזה נוסף לפירות הדר ממוקם בסמוך למתחם. חקלאי גרנות היא פעילות השווק לשוק המקומי שיצאה לדרך בשנת 2018. חקלאי גרנות מקימה שותפויות עם חקלאים במשקי גרנות וברחבי הארץ ומשווקת סל מוצרים רחב לשוק, תוך יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם רשתות השיווק המובילות אשר מחד יבטיחו לרשת אספקת מוצרים טריים ואיכותיים בזמן ובכמות הנדרשת, ומאידך יאפשרו לחקלאי לתכנן לטווח ארוך להשקיע ולהתפתח. GRANOT FRESH בשנת 2020 עברה גרנות לשיווק ישיר של התוצרת שלה באירופה ומאז התרחבה הפעילות לכל שוקי העולם. החברה שהחלה את דרכה בשיווק אבוקדו בחלון החורף משווקת היום סל הולך ומתרחב ומתעדת להפוך לשחקן גלובלי שיספק ללקוחותיו 365 יום בשנה.
  • אנרגיה ותשתיות - גרנות היא בעלים של חברת רימון בע"מ העוסקת בפיתוח, יזמות וביצוע פרויקטים בתחומי מים, חשמל, גז, אנרגיה חלופית, קוגנרציה  ועוד, בארץ וברחבי העולם. בנוסף גרנות היא שותף במשקי סולאר הבעלים של תחנת הכוח דליה ובגרנות סאן העוסקת גם היא באנרגיה סולארית.
  • התנועה עמק חפר היא חברת הובלות בבעלות גרנות וחברת מאיר חברה למכוניות. לחברה צי רכבים המונה כ 135 משאיות והיא מובילה משמעותית בפעילות החלב בישראל ובהובלת מכולות, תוצרת חקלאית, ציוד כבד ועוד.
  • אגרוסטאדיס היא תוכנית השתלמות לסטודנטים לענפי החקלאות שסיימו תואר ראשון בארצות המוצא שלהן ומגיעים לישראל להעשיר את הידע המעשי שלהם. התוכנית היא שיתוף פעולה בין משרד החוץ, משרד החקלאות ומשרד הפנים והיא הגדולה והמובילה בישראל.
  • התארגנות הרפת - התארגנות של 32 משקי מגדלים המשווקים תוצרת חלב ל"תנובה" ומכסת החלב שלהם עומדת על כ-94 מיליון ליטר בשנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]