ג'ק גילפורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק גילפורד
Jack Gilford
Jacob Aaron Gellman
ג'ק גילפורד, 1986
ג'ק גילפורד, 1986
לידה 25 ביולי 1907
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביוני 1990 (בגיל 82)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מאונט היברון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1937 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מדליין לי גילפורד (16 באפריל 19491990) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ייקוב אהרון גלמן (במקור Jacob Aaron Gellman, באנגלית: Jack Gilford;‏ 25 ביולי 19084 ביוני 1990) היה שחקן יהודי-אמריקאי מועמד לשני פרסי אמי, שני פרסי טוני, פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ופרס גלובוס הזהב לשנת 1973 על הופעתו בסרט "להציל את הנמר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילפורד נולד במזרח מנהטן וגדל בשכונת ברוקלין. בן למהגרים יהודים רומנים; סופיה, בעלת מסעדה ואהרון גלמן. לגילפורד היו שני אחים; מבוגר יותר - מארי וצעיר - נת'ניאל. גילפורד נהג להופיע כקומיקאי ומנחה בערבי חובבים והתגלה על ידי הקומיקאי היהודי מילטון ברל (אנ') כאשר עבד בבית מרקחת. החיקויים והבעות הפנים המוזרות עליהם עבד עזרו לו להתבלט ויצרו סביבו עניין.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילפורד החל את דרכו כשחקן בשנות ה-40, בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה. התפרסם לראשונה בברודוויי במחזמר "דבר מצחיק קרה לי בדרך לפורום בו שיחק את הייסטרווי, עבד הסנטור הרומאי סנקס, עליו היה מועמד לפרס הטוני. בקולנוע התפרסם לראשונה באותו תפקיד בגרסה הקולנועית המצליחה של המחזה, אותה ביים ריצ'רד לסטר.[1] גילפורד היה מועמד לפרס הטוני בפעם השנייה על הופעתו במחזה "קברט"

שיחק לאחר מכן בפרודיית המלחמה הקולנועית שהתבססה על הרומן "מלכוד 22" בתפקיד החובש הצבאי ד"ר דניקה. גילפורד גילם בשנת 1973 את פיל גרין, שותפו העסקי של איש העסקים הארי סטונר (ג'ק למון) בדרמה של ג'ון ג. אבילדסן "להציל את הנמר". על הופעתו זו הי מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב. ב-1985 הופיע בקומדיה של רון הווארד, "קוקון", בתור ברני לפקוביץ' הקשיש הפסימי שמסרב לשחות בבריכת השחייה הקסומה וחזר על התפקיד גם בסרט ההמשך "קוקון 2: החזרה". לקראת סוף הקריירה שלו היה גילפורד מועמד לפרסי אמי על הופעות אורח שעשה בקומדיית המצבים הטלוויזיונית "בנות הזהב" ובסדרת הדרמה "שלושים ומשהו".

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילפורד היה נשוי במשך כ-39 שנים לשחקנית ולפעילה החברתית מדליין לי אותה הכיר כשהנחה מפגשים הפוליטיים להם הייתה שותפה. הזוג גידל ביחד שלושה ילדים, שניים משותפים ובת אחת מנישואיה הקודמים של לי. גילפורד נפטר בביתו שבגריניץ' וילג' בשנת 1990 כשהוא בן 81 מסרטן הקיבה. הוא קבור בבית הקברות היהודי "מאונט הברון" שברובע קווינס, ניו יורק לצד אשתו היהודייה פולנייה שנפטרה ב-2008.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ק גילפורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בישראל הופץ הסרט בשם "הרומאים באים"