פרס גלובוס הזהב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס גלובוס הזהב
Golden Globe Award
תיאור פרס להפקות סרטים וטלוויזיה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
הגוף המעניק איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד
תקופת הפרס 1944–הווה (כ־80 שנה)
http://www.goldenglobes.com

פרס גלובוס הזהב הוא פרס לסרטי קולנוע ולתוכניות טלוויזיה, הניתן בטקס שנערך בארצות הברית. הפרס מוענק מטעם איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד (HFPA), והטקס הוא חלק משמעותי מ"עונת הפרסים" של תעשיית הבידור האמריקאית, שמגיעה לשיאה בטקס פרסי האוסקר. שידור הטקס מגיע בדרך כלל למידרוג השלישי בגובהו בין טקסי הפרסים, מיד אחרי פרס אוסקר ופרס גראמי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס פרסי גלובוס הזהב הראשון נערך לראשונה ב-1944 באולפני פוקס המאה ה-20, ומאז הוא נערך במקומות שונים רבים. ב-1952 ניתן פרס למפעל חיים לבמאי ססיל ב. דה-מיל, ומאז כינויו הרשמי הוא פרס ססיל ב. דה-מיל. בשנה שלאחר מכן ניתן הפרס לראשונה לוולט דיסני.

בשנים הראשונות הוגשו הפרסים על ידי עיתונאים באיגוד. בשידור הטלוויזיוני הראשון של הטקס ב-1958 השתלטה על ההגשה ה"רט פאק", חבורת שחקנים שכללה את פרנק סינטרה, דין מרטין וסמי דייוויס ג'וניור. החבורה עלתה על הבמה והגישה את הפרסים תוך כדי עישון סיגריות ושתיית ויסקי, להנאת הקהל. בשנה שלאחר מכן ביקש האיגוד מהחבורה להגיש את הטקס.

ב-1964 התקיים השידור הארצי הראשון של הטקס, כפינה בתוכנית של אנדי ויליאמס. ב-1965 חולקו לראשונה גם פרסים לתעשיית הטלוויזיה.

בשנת 2008 לא התקיים הטקס בשל שביתת התסריטאים, ובמקום זאת התקיימה מסיבת עיתונאים קצרה שבה נחשפו הזוכים.

בשנת 2021 חשף עיתון לוס אנג'לס טיימס את חוסר גיוון האתני של איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד.[1] בעקבות כך החרימו את האיגוד חברות כמו נטפליקס, פריים וידאו ווורנר מדיה, שחקני קולנוע כמו טום קרוז וסקרלט ג'והנסון וכו', בעקבות זאת החליטה חברת NBC לא לשדר את הטקס בשנת 2022.[2][3][4][5]

ב-1 באוקטובר 2021, איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד גייס 21 חברים חדשים בהתאם לגיוון האתני.[6]

ב-15 באוקטובר 2021, פורסם כי ישנן תוכניות לקיים בכל זאת את האירוע בתור פרזנטציה ב-9 בינואר 2022, עם או בלי שידור. למרות זאת, NBC, ארגוני מדיה, שחקנים ובדרנים שונים הודיעו כי ימשיכו להחרים את הטקס.[7] לבסוף, התקיים טקס מצומצם בצל החרם ובלי שידור טלוויזיוני.[8][9]

ב-21 בספטמבר 2022, נודע כי החרם הופסק והטקס יחזור לשדר בשידור טלוויזיוני ב-NBC ב-10 בפברואר 2023.[10]

בספטמבר 2023 פורסם כי יתווספו שתי קטגוריות חדשות לטקס. אחת תוענק ללהיטי קולנוע שהופצו באופן בינלאומי, עם נתונים משמעותיים ברווחי קופות או בצפיות בסטרימינג. המועמדים המתאימים יכללו סרטים שהכניסו לפחות 150 מיליון דולר במהלך השקתם, כשלפחות 100 מיליון דולר יגיעו מהקופות המקומיות. סרטים בסטרימינג עם נתוני צפייה תואמים, המבוססים על נתונים מ"מקורות מוכרים בתעשייה", ייחשבו גם בקטגוריה זו. עד שמונה סרטים יהיו זכאים לפרס זה, והם יכולים גם להתחרות בקטגוריות אחרות כמו " סרט הדרמה הטוב ביותר" או "סרט הקומדיה הטוב ביותר" אם הם עומדים בקריטריונים. הקטגוריה השנייה תוענק ליצירה יוצאת דופן של קומדיה בפורמט סטנד-אפ מסורתי או כהרכב או אנסמבל קומי. תכנים שכאלו זכאים להיות משודרים בערוצים מסחריים, בכבלים בסיסיים ובערוצי פרימיום, בפלטפורמות סטרימינג או בספריות תשלום לפי צפייה. לפרויקטים חייב להיות מפיץ מוכר, וחשבונות מדיה חברתית בודדים לא יהיו זכאים למועמדות.[11]

סרטים ישראליים בגלובוס הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושה מסרטיו של אפרים קישון כיכבו בטקסי חלוקת פרסי גלובוס הזהב. ב-1964 זכה סרטו "סאלח שבתי" בשני פרסי גלובוס הזהב - השחקן (חיים טופול) והסרט הזר, ב-1972 זכה סרטו "השוטר אזולאי" בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, וב-1969 היה סרטו "תעלת בלאומילך" מועמד לפרס באותה הקטגוריה.

בשנת 2006 זכה סרטו של הבמאי הערבי ישראלי האני אבו אסעד, "גן עדן עכשיו", בקטגוריית הסרט הזר.

בשנת 2009 זכה הסרט "ואלס עם באשיר" בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, והפך בכך לסרט המונפש הראשון בהיסטוריה שזכה בקטגוריה זו, כמו-גם לסרט האנימציה הראשון שעלילתו מתרחשת על רקע אירועים אמיתיים, שזכה בפרס גלובוס הזהב תחת קטגוריה כלשהי.[12]

שיאני זכיות ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזכייה אינדיבידואלית, ברברה סטרייסנד מחזיקה את שיא הזכיות עם 10 זכיות, ואחריה מריל סטריפ וטום הנקס עם 9 זכיות כל אחד.[13] הנקס זכה בפרס גם כשחקן וגם כמפיק, ואילו הזכיות של סטריפ הן בעבור משחק בלבד. סטרייסנד זכתה בפרס גם כשחקנית, מלחינה, תסריטאית ובמאית.

נכון ל-2021, סטריפ גם מחזיקה את שיא המועמדויות לפרס עם 32 מועמדויות, ואחריה בא המלחין ג'ון ויליאמס עם 26 מועמדויות. רק ארבע שחקניות זכו בשני פרסים באותו טקס; סיגורני ויבר (1989), ג'ואן פלורייט (1993), הלן מירן (2007) וקייט וינסלט (2009).

קטגוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Who really gives out the Golden Globes? A tiny group full of quirky characters — and no Black members". Los Angeles Times. 21 פבר' 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ NBC says it will not air Golden Globes in 2022 after criticism over diversity
  3. ^ ‘Parasite’ Producer Neon Will Boycott Golden Globes Until HFPA Reforms Reflect ‘They Are Living in the 21st Century’
  4. ^ "Time's Up President Criticizes HFPA, NBC for Diversity Response: "Your Stated Version of Change is Cosmetic". The Hollywood Reporter.
  5. ^ ""There's No Show If There's No Talent": Inside the Collapse of the Golden Globes". Variety Fair.
  6. ^ Clayton, Davis (1 באוקטובר 2021). "Hollywood Foreign Press Association Adds 21 New Members With Emphasis on Diversity". Variety. נבדק ב-16 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Littleton, Cynthia (15 באוקטובר 2021). "Golden Globe Awards Set for Jan. 9 as Hollywood Foreign Press Assn. Unveils 2022 Calendar". Variety. נבדק ב-16 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ בלי שטיח אדום ושידור חי: "כוחו של הכלב" ו"יורשים" כבשו את גלובוס הזהב, באתר כאן-תאגיד השידור הישראלי
  9. ^ הזוכים הגדולים ב"גלובוס הזהב" 2021: "כוחו של הכלב" ו"סיפור הפרברים", באתר ynet, 10 בינואר 2022
  10. ^ תם החרם: גלובוס הזהב חוזר למסך הקטן, באתר www.kan.org.il, ‏2022-09-22
  11. ^ Matt Donnelly, Golden Globes Adds Two New Categories: Blockbuster Movies and Stand-Up Comics Enter the Race (EXCLUSIVE), Variety, ‏26 בספטמבר 2023 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ 'Waltz with Bashir' Makes Golden Globe History
  13. ^ Meryl Streep, www.goldenglobes.com