דג ריאות אוסטרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדג ריאות אוסטרלי
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: חולייתנים לסתניים
מחלקה: בעלי סנפירים בשרניים
תת־מחלקה: דגי ריאות
סדרה: דגי ריאות אוסטרליים
תת־סדרה: Ceratodontoidei
משפחה: בעלי ריאה אחת
סוג: Neoceratodus
מין: דג ריאות אוסטרלי
שם מדעי
Neoceratodus forsteri
קרפט, 1870
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דג הריאות האוסטרלי (שם מדעי: Neoceratodus forsteri) הוא מין דג הריאות היחיד ששרד עד היום מהמשפחה בעלי ריאה אחת. שאר דגי הריאות ששרדו שייכים לסדרה אחרת - בעלי שתי ריאות והם חיים באפריקה ואמריקה הדרומית.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כל דג ריאות דג הריאות האוסטרלי מתאפיין משאר הדגים בנוכחות ריאה, שבעזרתה הוא יכול לנשום גם אוויר אטמוספירי (בנוסף לזימים). אורכו מגיע בדרך כלל ל-100 ס"מ, ומשקלו ל-20 ק"ג, אך הוא יכול לגדול גם לכדי 150 ס"מ ומשקל של 43 ק"ג. הוא בעל קשקשים גדולים וסנפירים בשרניים. צבעו אחיד ונע בין כתום-חום לאפור עמוק, חוץ מבטנו שצבעה נע מלבן כסוף עד צהוב בהיר.

אורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג הריאות האוסטרלי חי בנהרות מים מתוקים באוסטרליה מתוך העדפה לאזורים עם צמחייה ימית פורייה. כל 40–50 דקות הדג מוציא את אפו מהמים על מנת לנשום מהאוויר האטמוספירי. הנשימה מתבצעת מהנחיריים בלבד. הלסתות באותו זמן סגורות לחלוטין. בזמני יובש הוא מעביר את הזמן בבורות שעדיין נשארו מים בקרקעיתם. אורח חייו פסיבי מאוד, ובמרבית הזמן הוא יושב בקרקעית על הבטן או על הסנפירים. ניזון בעיקר מחסרי חוליות למיניהם.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת הרבייה של דג הריאה האוסטרלי היא מאפריל עד נובמבר. זמן השיא מגיע בספטמבר-אוקטובר, עם תחילת הגשמים. את הביצים, שגודלן 6.5–7 מילימטר, מטיל הדג בעיקר על הצמחייה הימית, ומסתלק לאחר ההטלה (בלי להשגיח על הצאצאים כמו חלק מהשוכנים הימיים). הדגיגים, שבוקעים לאחר 10–12 יום, נולדים לא מפותחים - סנפירי החזה מתפתחים לאחר 14 ימים, וסנפיר הגחון רק חודשיים וחצי לאחר הבקיעה.

דג הריאות האוסטרלי והאדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג הריאות האוסטרלי נאכל באזור תפוצתו, אוסטרליה. הדג נחשב למעדן, גם בקרב האבוריג'ינים וגם בקרב המתיישבים החדשים. כיום המין נמצא בסכנת הכחדה, ולכן הדיג נאסר והאיסור נאכף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דג ריאות אוסטרלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דג ריאות אוסטרלי באתר הרשימה האדומה של IUCN