דייוויד אולדריך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד אולדריך
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 4 בנובמבר 1907 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בספטמבר 2002 (בגיל 94) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה רוד איילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת בראון
  • בית הספר לארכיטקטורה של אוניברסיטת קולומביה
  • בית הספר לעיצוב רוד איילנד
  • Gordon School עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד אולדריך, באנגלית: David Aldrich (4 בנובמבר 1907 - 13 בספטמבר 2002) היה צייר ואדריכל אמריקאי מרוד איילנד. הנופים והנופים העירוניים שצייר לא צוירו בריאליזם אלא בחופש וספונטניות בניסיון ללכוד את מהות האווירה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-1907 לג'ון גלדינג אלדריך ומרגרט פוטנם קלדר.[1] אהבתו של אולדריך לאמנות החלה בבית הוריו בפרובידנס, רוד איילנד, שם גם ציירו הוריו והשפיעו על הקמת מועדון האמנות של פרובידנס. המשפחה לקחה לעיתים קרובות חופשות ציור בגלוסטר, רוד איילנד וליטל קומפטון, רוד איילנד, שם ציירו עם חבריהם הטובים, בני הזוג בורלי. מאוחר יותר נסעו בני הזוג אולדריך לאירופה ולאיים הקריביים, וניצלו כל הזדמנות לעצור בצד הדרך כדי לצייר כשהם נתקלים בנוף מעורר השראה.

הוא למד וסיים את בית הספר גורדון, בית הספר מוזס בראון. [2] ולאחר מכן המשיך לקולג' באוניברסיטת בראון, סיים את לימודיו ב-1929 עם תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני לאדריכלות תכנון ושימור בקולומביה, וסיים את לימודיו ב-1933 עם תואר שני באדריכלות. במהלך מלחמת העולם השנייה שירת בחיל האוויר בצפון אפריקה ובאיראן, תוך שימוש בהכשרתו האדריכלית.[3]

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוף, 1961

הקריירה האמנותית של אולדריך החלה כאדריכל בניו יורק, ניו יורק ב-1933 עם דודו, צ'סטר הולמס אולדריך, בדלאנו אנד אולדריך. לאחר שהותו בניו יורק, הוא בילה שנתיים בוושינגטון במשרד האוצר האמריקאי. בשנת 1937 הוא הפך לשותף במשרד האדריכלים של קנט אנד אולדריך בפרובידנס. מאוחר יותר הוא פתח משרד אדריכלים פרטי והפך למתכנן הערים הראשי של העיר.

הוא שמר את העניין שלו בציור בצבעי מים לאורך חייו. הוא למד בבית הספר אוהרה, סדנת פוזיטנו, בית הספר לעיצוב ברוד איילנד והשתתף מדי שבוע בשיעורי ציור דמויות במועדון האמנות של פרובידנס, שם היה חבר כל חייו.[1] בשנות ה-60 הוא היה הבעלים והמנהל של Art Unlimited, גלריה ברחוב תאייר בפרובידנס, רוד איילנד שהציגה אמנות עכשווית של אמנים כמו הייזל בלבו, לורנס קופרמן ובאבורו סדווקר.[3]

אלדריך הציג מספר רב של תערוכות יחיד, בעיקר במועדון האמנות של פרובידנס, אגודת צבעי המים של רוד איילנד ובגלריה במתחם בליטל קומפטון, רוד איילנד. הוא גם הציג בתערוכות קבוצתיות רבות באותן גלריות, כמו גם במוזיאון בית הספר לעיצוב ברוד איילנד, פסטיבל האמנויות של רוד איילנד, מוזיאון דקורדובה, גלריית וירג'יניה לינץ', גלריית וילר ואחרים. עבודתו זכתה בפרסים רבים ומיוצגת באוספים פרטיים וארגוניים רבים. ציור צבעי מים שעשה בקמפוס של בית הספר גורדון עדיין מפאר את התעודות של בית הספר.

עד מותו הוא התמסר כולו לציור.

כפי שכתב אחד המבקרים: "השקפתו תמיד רעננה ובלתי מעורפלת, המכחול שלו מיומן, משיכותיו מהירות והצבעים שקופים ולא בוציים - הנייר עושה לעיתים קרובות את רוב העבודה... מעין קיצור אמנותי שיכול להפוך צבעי מים למרגשים באמת ." אולדריך אמר שעבודתו הייתה "ביטוי למהות הרגשות שלי כלפי הנושא בצבע, בקו ובמרחב".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]