דינאלורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדינאלורוס
תקופה
סוף אאוקן-סוף אוליגוקן 30.8–20.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: נימרוויים
סוג: דינאלורוס
מין: Dinaelurus crassus
שם מדעי
Dinaelurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינאלורוס (שם מדעי: Dinaelurus; מילולית: "חתול נורא") הוא סוג של טורף נכחד ממשפחת הנימרווידיים, אשר התקיים באמריקה הצפונית של האאוקן והאוליגוקן שלפני 30.8 עד 20.6 מיליון שנה מזמננו[1].

הדינאלורוס היה טורף דומה לחתול קדום, אשר התגלה בתוך תצורות "John Day Fossil Beds National Monument" שבאורגון ותואר בידי החוקר ג'ורג' פרנסיס איטון ב-1922. הסוג מכיל מין יחיד - Dinaelurus crassus[2].

יונק זה הגיע לאורך של 1.3 מטר ולמשקל של עד 35 ק"ג, כשבמראהו הזכיר מאוד ברדלס. בדומה לקרוביו היה שנחרבי במראהו, והיה בעל ניבים ארוכים ששימשו לדקירת טרף. מבנה הגולגולת היה מוארך יותר מאשר לחתול אמיתי והיה בעל שיני לחיים מעוגלות, ללא רכסים. מבנה גופו וגודל הנחיריים שלו התאים לתנועה מהירה וכנראה היה בעל רגליים דקות וארוכות ששימשו לריצה מהירה אחרי טרף, כמו אצל הברדלס, שגם לו התאמות מתכנסות דומות המתאימות לריצה, כמו אזור נחיריים גדול וחלל גולגולת קטן יותר. הטורף ניזון מיונקים קטנים שרעו בערבות או ביערות של אמריקה הצפונית, אותם כנראה הרג עם ניביו הארוכות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינאלורוס בוויקישיתוף
  • דינאלורוס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ PaleoBiology Database: Dinaelurus, basic info
  2. ^ Flynn, John J. and Henry Galiano. 1982. Phylogeny of early Tertiary Carnivora, with a description of a new species of Protictis from the middle Eocene of northwestern Wyoming. American Museum Novitates.