דיפלוצרספיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדיפלוצרספיס

תקופה
תחילת פרם 299–270 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
סדרה: נקטראים
משפחה: Diplocaulidae
סוג: דיפלוצרספיס
שם מדעי
Diploceraspis
Beerbower, 1963
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיפלוצרספיס (שם מדעי: Diploceraspis; מילולית: "בעל קרניים/מגנים כפולים") הוא סוג של דו-חיים נכחד, מהקבוצה לפוספונדילים שהתקיים באמריקה הצפונית של תחילת הפרם לפני 299 עד 270 מיליון שנה מזמננו. דו-חי זה היה קרוב של הדיפלוקאולוס והיה בעל מבנה גוף דומה, אך הדיפלוקאולוס היה גדול יותר והגיע לאורך של 1 מטר. בסוג זה מתואר מין יחיד - Diploceraspis burkei, אשר תואר ב-1952 בידי החוקר ג'יימס ריצ'רד ברבאוור (James Richard Beerbower). מינים נוספים בסוג, ביניהם שנמצאו בנברסקה ואוקלהומה וכן במרוקו[1] אוחדו עם הדיפלוקאולוס.

המאובנים של הדיפלוצרספיס התגלו באוהיו ואלה כללו גולגולת רחבה ושטוחה בצורת בומרנג שהתאימה כנראה לתנועה במים ולחישה בדומה לזו של פטישניים או שאולי עזרה ליצור בהגנה מטורפים. הוא הגיע לאורך של 46 ס"מ, קטן יותר מהדיפלוקאולוס. הוא היה בעל זנב בינוני באורכו, גפיים קצרות וכנראה שהותאם לחיים במים מתוקים. ככל הנראה היה צייד של טרף קרקעי או של דגים קטנים, בדומה לסלמנדרת ענק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיפלוצרספיס בוויקישיתוף
  • דיפלוצרספיס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ May, William J.; Hall, Joseph D. (2016). "First Occurrence of the Diplocaulid Genus Diploceraspis from the Wellington Formation (Lower Permian) of Northern Oklahoma". Transactions of the Kansas Academy of Science. 119 (2): 193–199. doi:10.1660/062.119.0209.