לדלג לתוכן

דיקייטר (ג'ורג'יה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיקייטר
Decatur
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תאריך ייסוד 1823 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 11.489441 קמ"ר
גובה 318 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 24,928 (1 באפריל 2020)
קואורדינטות 33°46′17″N 84°17′52″W / 33.7714°N 84.2978°W / 33.7714; -84.2978 
https://www.decaturga.com/
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיקייטראנגלית: Decatur) היא עיר ומושב מחוז דקאלב שבג'ורג'יה, ארצות הברית, והיא חלק מהאזור המטרופוליני של אטלנטה. לפי מפקד האוכלוסין של 2020, אוכלוסיית העיר מנתה 24,928 תושבים[1], אם כי לעיתים מניחים שהיא גדולה יותר, מכיוון שמספר מיקודי דואר באזור לא מאוגד של מחוז דקאלב נושאים את השם דיקייטר ככתובת.

העיר משרתת על ידי שלוש תחנות רכבת של MARTA (דיקייטר, איסט לייק, ואבונדייל). דיקייטר ממוקמת כ-8 קילומטרים (5 מייל) צפונית-מזרחית למרכז העיר אטלנטה, וגובלת במערב עם שכונות קירקווד ולייק קלייר של אטלנטה ועם אזור לא מאוגד של מחוז דקאלב. שכונת דרואיד הילס ממוקמת מצפון-מערב לדיקייטר.

לפני ההתיישבות האירופית, אזור דיקייטר היה ברובו מיוער (שריד של יער ראשוני ליד דיקייטר נשמר כיער פרנבנק). דיקייטר נוסדה בצומת שני שבילי אינדיאנים: סנדטאון, שהוביל מזרחה מנהר הצ'אטהוצ'י ליד נחל יוטוי, ושאלופורד, שעוקב אחרי הדרך של היום קליירמונט וממשיך לחצות ליד רוזוול. אתר לבית המשפט של מחוז דקאלב נקבע בשנת 1822 במה שיהפוך למרכז העיר דיקייטר; העיר דיקייטר הוקמה ב-10 בדצמבר 1823. היא נקראה על שם קומודור סטיבן דיקייטר מהצי ארצות הברית.

המתיישבים הראשונים באזור היו חקלאים או בעלי מלאכה מיומנים ממוצא אנגלי, סקוטי ואירי.[2]

מלחמת האזרחים האמריקאית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת האזרחים האמריקנית הפכה דיקייטר לאתר אסטרטגי של צבא האיחוד במהלך המערכה על אטלנטה בפיקודו של ויליאם שרמן. ביולי 1864 תפס הגנרל ג'יימס מק'פרסון את העיר כדי לנתק את קו האספקה של צבא הקונפדרציה מאוגוסטה. ב-22 ביולי, במהלך קרב אטלנטה, תקף חיל הפרשים של הקונפדרציה בפיקודו של מייג'ור גנרל ג'וזף וילר את שיירות האספקה של מקפרסון ואת חיילי האיחוד שהגנו על השיירות. לוחית זיכרון בבניין בית המשפט הישן מציינת את מקום הקרב הזה.

במהלך המחצית השנייה של המאה ה-20 התרחב האזור המטרופוליני של אטלנטה לתוך מחוז דקאלב הלא מאוגד, ובסופו של דבר הקיף את דיקייטר משני צדדים. במקביל, אזרחים רבים עזבו את האזור לפרברים מרוחקים יותר. בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20 חלה ירידה דרמטית בערכי הנכסים. עם זאת, בשנים האחרונות חזרה העיר לצמיחה כלכלית, בעיקר בזכות מספר תוכניות פיתוח מרכז העיר ארוכות טווח שהצליחו, והפכו את דיקייטר לאזור בעל עירוב שימושים עם גישה נוחה למרכז העיר אטלנטה. במהלך עשרים השנים האחרונות רכשה העיר מוניטין מקומי ולאומי כעיר פרוגרסיבית עם מעורבות גבוהה של תושבים.

לפי לשכת מפקד האוכלוסין של ארצות הברית, שטח העיר משתרע על פני 11 קילומטרים רבועים (4.2 מיילים רבועים), כולם יבשה. דיקייטר גובלת באבונדייל אסטייטס מדרום-מזרח ובאטלנטה מדרום-מערב, ובמחוז דקאלב הלא מאוגד משאר הצדדים.

קו פרשת המים המזרחי חוצה את העיר לאורך מסילות הרכבת של CSX (לשעבר רכבת ג'ורג'יה).

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיקייטר בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "QuickFacts: Decatur city, Georgia". United States Census Bureau. נבדק ב-1 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Historic Decatur | Decatur GA".