לדלג לתוכן

דרמוסקופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכשיר הדרמוסקופ המשמש לבדיקת דרמוספקופיה

דרמוסקופיהאנגלית Dermatoscopy - דרמה שפירושה "עור" בלטינית, וסקופיה פירושה "הסתכלות") היא בדיקת דימות שאינה פולשנית הבוחנת נגעים בעור.

דרמוסקופיה מבוצעת בידי רופא מומחה לרפואת עור, באמצעות מכשיר אופטי המכונה דרמוסקופ המאפשר הצגת מבנה התאים בעומק העור. בדיקה דרמוסקופית מאפשרת זיהוי וגילוי מוקדם של גידולי עור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרים [ פרק ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

בדיקות מיקרוסקופיות של העור, החלו כבר בשנות ה-60 של המאה ה-17, הדרמוסקופ בתצורתו הנוכחית, הומצא בשלהי שנות ה-80 של המאה ה-20.

מכשיר הדרמוסקופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרמוסקופ הוא מכשיר ידני קטן השולח קרן אור לכיוון הנגע, ובאמצעות מסנן אופטי מאפשר רק לקרני אור שחדרו לעומק העור לחזור לעדשה.

אופן פעולת המכשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרמוסקופ מכיל פנס וזכוכית מגדלת, כיוון שמרבית האור החוזר הוא מפגיעת קרן האור על פני שטח העור החיצוני ורק מיעוטו מעומק רקמת העור, בנוי הדרמוסקופ בצורה של מסנן אופטי שמפחיתה את החזר האור מפני השטח (יש סוגים שונים של מסננים אופטים, לדוגמה, ישנם מכשירים המכילים שתי עדשות מקוטבות, הממוקמות בזווית של 90 מעלות זו מזו), ובעקבות כך מגבירה את שקיפות העור ומאפשר לראות מבנים בעומק רקמת העור.

בדיקה דרמוסקופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיקה דמוסקופית משמשת גם לאבחנה של נגעים דלקתיים בעור, מחלות זיהומיות ואבחון גורמים לנשירת שיער. אך השימוש העיקרי הינו באבחון נגעים פיגמנטרים (-נגעים בעלי צבע המכונים נקודות חן).

בצפייה בנגע באמצעות דרמוסקופ ניתן לצפות בצבעים, תבניות ומבנים של הרקמה, ולהעריך את תקינות הרקמה בנגע העורי הנבדק. למרבית הממצאים הדרמוסקופיים יש מתאם טוב לקריטריונים אבחנתיים פתולוגיים, וכך דרמוסקופיה מדמה למעשה בדיקה פתולוגית ראשונית, שתואמת במקרים רבים את ממצאי הבדיקה ההיסטו-פתולוגית.

באמצעות דרמוסקופיה ניתן לגלות יותר מלנומות בשלב מוקדם, ולהימנע מבדיקות ביופסיה מיותרות.

בדיקה דרמוסקופית דורשת ידע וניסיון, ככל שנסיון הרופא גדול יותר, כך גדלים אחוזי הדיוק. בדיקת רופא מיומן ומנוסה, עשויה להגיע לכ-90% דיוק באבחנה בין שומה למלנומה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרמוסקופיה בוויקישיתוף   המזהה לא מולא ולא נמצא בוויקינתונים, נא למלא את הפרמטר.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.