האדמה הגדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האדמה הגדולה
The Big Country
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של דונלד המילטון
בימוי ויליאם ויילר
הופק בידי גרגורי פק, ויליאם ויילר
תסריט ג'יימס ווב, רוברט וילדר, סי בארלט
עריכה רוברט בלכר
שחקנים ראשיים גרגורי פק
צ'רלטון הסטון
צ'ארלס ביקפורד
ברל אייבס
קרול בייקר
ג'ין סימונס
מוזיקה ג'רום מורוס
צילום פרנץ פלנר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 באוגוסט 1958
משך הקרנה 166 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מערבון, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 3,500,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו bigcountry
פרסים פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר (ברל אייבס) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האדמה הגדולהאנגלית: The Big Country) הוא מערבון אמריקאי רחב יריעה משנת 1958 בבימויו של ויליאם ויילר, עם גרגורי פק, צ'רלטון הסטון, צ'ארלס ביקפורד, ברל אייבס, קרול בייקר וג'ין סימונס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על רומן של דייוויד המילטון (אנ'). העלילה היא על איש הצי לשעבר, שמגיע למערב בכוונה להינשא ולהקים בית ומשפחה ומוצא את עצמו מעורב בסכסוך אלים בין שני בעלי אדמות חמיו לעתיד ושכנו עם בניו חמומי המוח.

השחקן המקסיקני אלפונסו בדויה (אנ') המשחק בתור ראמון, אחראי ראשי על הסוסים בחווה, מת מהתקף לב שמונה ימים לאחר סיום הצילומים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס מקאיי (גרגורי פק), ימאי לשעבר ואיש ספנות עשיר ממרילנד נוסע בכרכרה לפגוש את ארוסתו פטרישה טריל (קרול בייקר) בתו של בעל חוות בקר ענקית, הנרי "מייג'ור" טריל (צ'ארלס ביקפורד) במערב הישן של אמריקה.

לתחנת המעבר מגיע סטיב ליץ' (צ'רלטון הסטון), הפועל הראשי של החווה, כדי להביא אותו לארוסתו. ליץ' חשק בפטרישה אך היא העדיפה את ג'יימס ולכן הוא עוין אותו. בחווה פוגש ג'יימס את ארוסתו וגם את מרגרט מרגון (ג'ין סימונס) שמשמשת כמורה באזור.

ג'יימס לא מודע לסכסוך הקשה בין מייג'ור לחוואי רופוס הנסי (ברל אייבס) וארבעת בניו הפראיים ובעיקר בכורו באק (צ'אק קונורס). כאשר ג'יימס נוסע בכרכרה עם פטרישה, מתנפלים עליו בני הנסי קושרים אותו בחבלים ומתעללים בו כדי לבזותו. השמועה מגיעה למיג'ור והוא מגייס את אנשיו שמגיעים לחוות הנסי, גורמים לנזק ואחר כך תופסים את שלושת בניו ומפליאים בהם את מכותיהם. רק באק מצליח להימלט.

בחוות מייג'ור נערך נשף מפואר לרגל אירוסיהן של ג'יימס ופטרישה. את החגיגה מפסיק רופוס הנסי שמגיע עם רובה ומזהיר את מיג'ור ואנשיו כי לא ישתוק להבא.

ג'יימס מבין שהמאבק הוא על שליטה באדמות ובעיקר על אדמת ששם נמצא מקור המים היחיד באזור והוא בבעלות מרגרט שירשה אותה מסבה. ללא הודעה מראש הוא יוצא רכוב מצויד במפה ומצפן, מגיע למקווה המים, פוגש במרגרט ומשכנע אותה למכור לו את המקום, שם הוא רוצה לבנות חווה ומקור המים ישרת את שתי המשפחות.

פטרישה ואביה אכולי דאגה וחושבים שהוא אבד במדבר. הם שולחים אנשים לחפש אותו בראשות ליץ' כשהוא חוזר מכנה אותו ליץ' "שקרן" וג'יימס לא מגיב. פטרישה מטיחה בו שהוא פחדן וג'יימס מבין שהם לא מתאימים ועובר לגור בעיירה הסמורה.

לפני שהוא עוזב הוא מזמין את ליץ' לקרב אגרופים שנגמר בתיקו (אחת מסצנות קרבות האגרופים הארוכות בקולנוע).

הבורים של מייג'ור מניסים את הפרות של הנסי ממקור המים. הוא מורה לבאק להביא אליו את מרגרט ומורה לה לחתום על מסמך מכירת אדמתה. היא אומרת לו שכבר מכרה אותה לג'יימס.

פטרישה מגיעה למלון בו מתגורר ג'יימס ואומרת לו שהיא רוצה לחזור אליו אבל כשהוא מגלה לה שרכש את שטח מקור המים שישרת את שתי החוות, היא מטיחה בו מילים קשות ונמלטת מהמקום.

מייג'ור מגייס את אנשיו למלחמה כי להשיב את מרגרט אבל ליץ' יודע שלא זאת הסיבה למלחמה. בינתיים מגיע ג'יימס לחוות הנסי ומתעמת עם באק. רופוס מציע להם דו-קרב אקדחים לפי החוקים. באק יורה ומחטיא, ג'יימס יורה על האדמה וכאשר באק רוצה לפגוע בו שוב, יורה בו אביו והורג אותו.

בינתיים מתפתח קרב גדול בין אנשי מייג'ור ואנשי רופוס. לבסוף קורא רופוס להפסיק את היריות. הוא יוצא למול מייג'ור ובדו-קרב נהרגים שניהם.

האנשים עוזבים וג'יימס רוכב עם מרגרט לקראת עתיד חדש.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גרגורי פק ג'יימס מקאי
צ'רלטון הסטון סטיב ליץ' עובד ראשי
צ'ארלס ביקפורד מיג'ור הנרי טריל בעל חווה
ברל אייבס רופוס הנסי בעל חווה
קרול בייקר פטרישה טריל בתו של מייג'ור
ג'ין סימונס ג'ולי מרגון מורה
אלפונסו בדויה ראמון אחראי על הסוסים בחווה
צ'אק קונורס באק הנסי בכורו של רופוס

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האדמה הגדולה בוויקישיתוף