הבורג'ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבורג'ס
The Borgias
כרזת הסדרה
כרזת הסדרה
סוגה היסטוריה בדיונית
יוצרים ניל ג'ורדן
כותבים ניל ג'ורדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ג'רמי איירונס
פרנסואה ארנו
הולידיי גריינג'ר
ארץ מקור קנדהקנדה קנדה
הונגריההונגריה הונגריה
אירלנדאירלנד אירלנד
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3
מספר פרקים 29
הפקה
מפיקים בפועל ניל ג'ורדן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אמבלין אנטרטיינמנט, ImageMovers, Bell Media עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה טרבור מוריס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45-55 דקות
שידור
רשת שידור בראבו
שואוטיים
תקופת שידור מקורית 3 באפריל 201116 ביוני 2013
קישורים חיצוניים
www.sho.com/the-borgias
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבורג'סאנגלית: The Borgias; "בני בורג'ה") היא סדרת טלוויזיה קנדית-הונגרית-אירית מסוגת דרמה היסטורית, שנוצרה על ידי ניל ג'ורדן.

הסדרה עלתה לאוויר ב-3 באפריל 2011 ברשת השידור הקנדית בראבו וברשת השידור האמריקאית שואוטיים. הדמות הבולטת בסדרה היא דמותו של האפיפיור אלכסנדר השישי בכיכובו של ג'רמי איירונס. הסדרה החלה את שידוריה בישראל ב-24 באפריל 2011 בערוץ HOT3 בכבלים וב-HOT VOD. ב-8 באפריל 2012 החלה רשת שואוטיים בשידור העונה השנייה וביוני היא שודרה בישראל, בערוץ HOT3. ישנה גרסה אירופאית המשודרת ברשת הלוויין-יס תחת השם "שושלת בורגס". ב-4 במאי 2012 הודיעה שואוטיים שמתכוננת עונה שלישית בת עשרה פרקים[1]. בתום העונה השלישית בוטלה הסדרה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מספרת על בית בורג'ה הידוע לשמצה, משפחת האפיפיור אלכסנדר השישי באיטליה של המאה ה-16, משפחת רנסאנס איטלקית בולטת הידועה בכוחה הפוליטי ובהתנהגותה השערורייתית.

הסדרה מתמקדת בעלייתו לשלטון של רודריגו בורג'יה ׁׁ(ג'רמי איירונס), שהופך לאפיפיור אלכסנדר השישי, ושלטונו הסוער של משפחתו ברומא במהלך סוף המאה ה-15. רודריגו מתואר כפטריארך ערמומי ושאפתן שמשתמש במעמדו כאפיפיור כדי לבסס את השפעתה ועושרה של משפחתו.

הסדרה חוקרת את מערכות היחסים המורכבות של משפחת בורג'יה, הן בשורותיהן והן עם דמויות משפיעות אחרות באותה תקופה. הוא מתעמק בתמרונים הפוליטיים, בבריתות ובבגידות שלהם כשהם מנווטים בעולם הבוגדני של איטליה מתקופת הרנסאנס. הסדרה גם מדגישה את אורח חייהם הראוותני, את הקונפליקטים הדתיים ואת המחלוקות סביב מעשיהם.

ראוי לציין שעלילת הסדרה משתמשת בתיאור בדיוני של משפחת בורג'יה, ולמרות שהוא שואב השראה מאירועים היסטוריים, הוא לוקח חירויות יצירתיות על ידי שימוש חופשי בפרטים למטרת סיפור ובידור.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 1–9 (9 פרקים). החלה ב-3 באפריל 2011 והסתיימה ב-22 במאי 2011.

לאחר מותו של האפיפיור אינוקנטיוס השמיני, הקרדינל רודריגו בורג'ה משחד קרדינלים אחרים בעזרת בניו על מנת שיצביעו בעדו בבחירת האפיפיור החדש. התוכנית מצליחה והוא נבחר כאפיפיור אלכסנדר השישי. שני קרדינלים אחרים, אורסיני ודלה רוברה, חושדים במעשיו ומתחילים לרקום תוכניות נגדו. הקרדינל אורסיני עורך סעודה עבור האפיפיור ושאר הקרדינלים. במהלך הסעודה צ'זארה, בנו של האפיפיור החדש, מגלה כי מתכננים להרעיל את אביו ובתגובה הוא משחד את המתנקש, מיקלטו, שיעבוד מעתה במשפחתו ומרעיל את אורסיני. מיקלטו מתחיל לרגל אחר דלה רוברה וחושף בפני צ'זרה כי מתכננים להדיח את אביו מתפקידו על ידי חשיפת מעשי הניאוף שלו עם ג'וליה פארנזה, אותה הוא משכן בארמונו של אורסיני. ג'וליה ולוקרציה, בתו של רודריגו, מתיידדות. רודריגו מבטיח את מעמדו כאפיפיור בכך שהוא ממנה 13 קרדינלים חדשים ובתוכם גם בנו צ'זארה. בידי משפחת בורג'יה מופקד נסיך עותמאני כבן חסות ורודריגו שמעוניין לחתן את ביתו, לוקריציה, מצווה להרוג את הנסיך כדי שנכסיו ישמשו כנדוניה. דלה רוברה יוצא לחיפוש ברחבי איטליה אחר בן ברית. רודריגו אוסר על ונוצה, בגלל עברה כזונת צמרת, להגיע לחתונת ביתה היחידה אך צ'זארה מביא את אמו למסיבה לאחר החתונה למרות האיסור. לוקרציה נישאת לג'ובאני ספורצה, דוכס מילאנו, על מנת להבטיח יתרון פוליטי לאביה. לאחר החתונה ספורצה אונס אותה וממרר את חייה.

צ'זארה מתאהב באישה נשואה, אורסולה בונדיאו, ורוצח את בעלה. לוקרציה מתאהבת בנער החווה, פאולו, ושוכבת איתו. רודריגו, הנחוש להרחיב את גבולות קשריו, מחליט לשדך בין בנו הקטן ג'ופרה בן השלוש עשרה לבין סנצ'יה בתו הממזרה של מלך נאפולי, במקביל חואן בנו האחר של רודריגו מנהל איתה רומן. דלה רוברה כורת ברית עם מלך צרפת שמתחיל בפלישה הרסנית לאיטליה. לאחר מות בעלה אורסולה נעשית נזירה ובכך מסיימת את יחסיה עם צ'זארה. למרות נישואי ילדיו למשפחות שונות ברחבי איטליה, האפיפיור מתקשה למצוא בני ברית שיסייעו לו למנוע את הגעת הכוחות הצרפתיים לרומא ובכך להדיחו מתפקידו. ג'וליה מגיעה לבקר את לוקרציה בבית ספורצה ומגלה שהיא בהריון והשתיים בורחות לרומא במהלך הלילה אך נתפסות כבנות ערובה של הצבא הצרפתי ולוקרציה מתחבבת על המלך שארל. כמוצא אחרון חואן והצבא הרומאי יוצאים להגן על העיר אך מגלים שהצבא הצרפתי חזק הרבה יותר. הצבא הרומאי נסוג בזמן שרוב תושבי רומא בורחים מהעיר. לאחר התערבותה של לוקרציה מצליחים רודריגו ושארל להגיע להסכם והצבא הצרפתי עובר ברומא ללא קרב כאשר יעדו הוא נאפולי. לוקרציה מספרת לצ'זארה על הריונה מפאולו והוא משכן אותה במנזר יחד עם אורסולה. הצבא הצרפתי דורש מצ'זארה להתלוות אליו לנאפולי כבן ערובה אך הוא נמלט על מנת לדאוג לביטול נישואיה של לוקרציה וביצוע השפלה פומבית ללורד ספורצה. בסוף העונה לוקרציה יולדת את בנה הבכור.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 10–19 (10 פרקים). החלה ב-8 באפריל 2012 והסתיימה ב-17 ביוני 2012.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 20–29 (10 פרקים). החלה ב-14 באפריל 2013 והסתיימה ב-16 ביוני 2013.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הבורג'ס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]