הגמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגמד
Dvärgen
עטיפת ההוצאה המחודשת של זמורה-ביתן מ-1995
עטיפת ההוצאה המחודשת של זמורה-ביתן מ-1995
מידע כללי
מאת פר לגרקוויסט
שפת המקור שוודית
סוגה רומן
מקום התרחשות איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה בשפת המקור 1944
תאריך הוצאה 1944 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים מהדורה ראשונה - 220
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מ' ניומן
זמורה ביתן
תאריך מהדורה ראשונה - 1958
מהדורה מחודשת - 1995
תרגום יוסף לוז (1958)
בשמת אבן-זהר (1995)
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-91-0-058151-0
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגמדשוודית Dvärgen) הוא רומן אלגורי מ-1944 מאת הסופר השוודי זוכה פרס נובל, פר לגרקוויסט. הספר כתוב בצורת יומן, שמתאר את נקודת המבט של גמד, יד ימינו של נסיך מקיאוויליסטי בעיר-מדינה איטלקית בימי הרנסאנס. הגמד שותף לכלל התככים וההרג שהנסיך מבצע, ופרשנותו האוהדת למעשי שליטו, מציגים את הרוע האנושי והמניעים האנוכיים של בני אדם כערכים חיוביים. הגמד מהלל את המלחמה והרצח, ובז לחמלה ואמפתיה כל אימת שאלו מוצגים בפניו. עם יציאתו של הספר, הוא נתפס בהקשר התקופתי, כביקורת על הנאציזם. במרוצת השנים, ההקשר של גרמניה הנאצית התרופף, והיצירה נלמדת ונחקרת בעיקר על האופן שבו לאגרקוויסט מבקר את האופי האנושי. בזכות ספר זה, והספר הבא של לגרקוויסט, "בר-אבא", זכה לגרקוויסט בפרס נובל לספרות ב-1951. "הגמד", נחשב לספרו הראשון של לגרקוויסט שהקנה לו הכרה בינלאומית, והטביע את שמו כאחד מהסופרים השוודים המודרניים הנחשבים של תקופתו.[1][2]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בחצר המלוכה של נסיך השולט בעיר-מדינה באיטליה של תקופת הרנסאנס. המיקום והזמן המדויק אינם ברורים, אולם נוכחותו של דמות האמן "ברנארדו", שהוא ללא ספק ייצוג של לאונרדו דה וינצ'י, יכול לרמוז שהסיפור מתרחש בגרסה בדיונית של מילאנו, בסביבות התקופה שבה דה וינצ'י התגורר בחצר הדוכס של מילאנו לודוביקו ספורצה מ-1482 ועד ל-1499. בנוסף, ברנארדו/דה וינצ'י, עוזר לנסיך, בדומה לעזרה האמיתית של דה וינצ'י לצ'זרה בורג'ה, הנסיך שהיווה את ההשראה העיקרית של מקיאוולי לכתוב את ספרו המפורסם "הנסיך". כמו כן, במהלך הספר יש התייחסויות ליצירות של ברנארדו, שמתארות בדיוק את היצרות הנודעות של דה וינצ'י הסעודה האחרונה והמונה ליזה. ההתייחסויות הרבות לדמויות ומקומות אמיתיים בהיסטוריה עם שמות שונים, נותנות לקורא תחושה אותנטית של קריאה על התקופה והלך המחשבה של אנשי התקופה, אף על פי שהיצירה היא בבירור כולה בדיונית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הגמד - משרתו של הנסיך ליאונה, גר בדירת מגורים המותאמת לגודלו. הגמד לא רואה את עצמו כחלק מגזע בני האדם. מהלל את הרוע והאכזריות ומתעב את האמפתיה והמוסר האנושי.
  • הנסיך ליאונה - בן דמותו של הנסיך המקייאוויליסטי, שאפתן, חסר מעצורים וערמומי. הגמד משרת אותו ומבצע את הוראותיו.
  • ברנארדו - האמן ואיש האשכולות אשר נמצא תחת חסותו של הנסיך ליאונה, ומסייע לו בהמצאת מכשירים ללחימה במקביל לעבודות יצירה אחרות. מהווה מחווה ברורה ללאונרדו דה וינצ'י.
  • הנסיכה תיאודורה - אשתו של הנסיך, אשר בוגדת בו ומהווה לקראת סוף הספר את המודל לציור של ברנארדו, אשר מתואר באופן שאין לטעות בו כציור המונה ליזה המפורסם של דה וינצ'י.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wolfgang Saxon,‏ Par Lagerkvist, 83, Dies; Nobel Laureate Writer מתוך הניו-יורק טיימס, 12 ביולי 1974 (באנגלית)
  2. ^ פוני בז`זינסקי ואריאל הירשפלד (עורכים), מבלי דלג על דף: בתיה גור, מבחר מסות ומאמרים, ירושלים:כתר, 2008