לדלג לתוכן

הדג'ו הור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדג'ו הור
Hor-Hedju
הדג'ו הור בכתב חרטומים
הדג'ו הור בכתב חרטומים
לידה האלף ה-4 לפנה"ס
פטירה האלף ה-4 לפנה"ס
שושלת התקופה הקדם-שושלית
יורש העצר ני הור?

הדג'ו הור היה שליט צפון מצרים מתרבות מצרים העתיקה, הדג'ו הור חי בתקופת מצרים הפרהיסטורית.[1][2] פירוש השם Hedju Hor הוא "השרביתים של הורוס".[3]

ייתכן ששלטונו החל בסביבות 3,250 לפני הספירה, אבל כמעט שום דבר לא ידוע על קיומו. שמו נמצא באזור הדלתא של הנילוס ועל כד בתורה, מצרים. ההשערה הנפוצה ביותר היא שהדג'ו הור היה הפרעה הראשון של מצרים התחתונה, או האחרון; ושהוא חי בתרבות סמאינה או תרבות גרזה (נקראת גם התקופה הקדם-שושלתית, אשר התאפיינה בתהליך מתמשך של איחוד מדיני והובילה לתקופה השושלתית הקדומה). שמו של הדג'ו הור נמצא על שני כדי חרס, עליהם מופיע הסרק שלו (מעין פאסאדה מצרית עתיקה). הכדים נמצאו בדלתא המזרחית של הנילוס ובאבו זידאן.[4]

וולפגנג הלק, אגיפוטולוגיסט גרמני, ראה בהדג'ו הור כפרעה של התקופה הקדם-שושלתית במצרים העתיקה (תרבות סמאינה). עם זאת, אגיפטולוגים אחרים חולקים על כך וטוענים כי הדג'ו הור לא היה מנהיג של מדינה מצרית עתיקה, אלא מנהיג של מדינה קטנה אחרת. בנוסף לכך, לא ידוע על קבר המשתייך להדג'ו והור, ושמו לא נמצא באבן פלרמו (אסטלה המכילה חלק מרשימת מלכי מצרים בתקופת הממלכה הקדומה מהשושלת הראשונה ועד השושלת החמישית), מה שמחזק את הטענה כי לא היה מנהיג מהתקופה הקדם-שושלתית של מצרים.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Ludwig D. Morenz, Bild-Buchstaben und symbolische Zeichen: die Herausbildung der Schrift in der hohen Kultur Altägyptens, Academic Press, 2004, ISBN 978-3-525-53062-7. (בגרמנית)
  2. ^ Egypt - Protodynastic Period - 3200 to 3100 BCE, web.archive.org, ‏2019-10-06
  3. ^ Ronald J. Leprohon, The Great Name: Ancient Egyptian Royal Titulary, Society of Biblical Lit, 2013-04-30, ISBN 978-1-58983-736-2. (באנגלית)
  4. ^ Ancient Egypt - Dynasty 0, www.narmer.pl