ההפיכה בגינאה (2021)

ההפיכה בגינאה
תאריכי הסכסוך 5 בספטמבר 2021 – הווה (שנתיים ו־31 שבועות)
מקום קונאקרי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 9°31′00″N 13°42′00″W / 9.5166666666667°N 13.7°W / 9.5166666666667; -13.7
הצדדים הלוחמים

גינאהגינאה ממשלת גינאה

גינאהגינאה הכוחות המזוינים של הרפובליקה של גינאה

מנהיגים
אלפה קונדה  מאמאדי דומבויה 
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההפיכה בגינאה התרחשה ב-5 בספטמבר 2021 בגינאה, ובמהלכה הודח הנשיא אלפה קונדה ונאסר על ידי הצבא בראשות מאמאדי דומבויה, שהשתלט על המדינה. צבא גינאה פרסם סרטון ובו נראה קונדה שבוי בידיי אנשי צבא, לאחר חילופי אש והתפרעות של כוחות חמושים בעיר הבירה קונאקרי. מפקד הכוחות המיוחדים, מאמאדי דומבויה, הופיע בתשדיר מיוחד שהשתלט על ערוץ הטלוויזיה הממלכתי בו הוא הודיע על השעית החוקה ופרוק הממשלה[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כמה עשורים של שלטון סמכותני בגינאה, היה קונדה המנהיג הראשון שנבחר במדינה באופן דמוקרטי. במהלך כהונתו, צמחה כלכלתה של גינאה באופן ניכר, רבות הודות למשאביה הטבעיים, אולם אזרחי המדינה לא חשו בצמיחה באופן משמעותי. בשנת 2020, שינה קונדה את החוקה החדשה של גינאה באמצעות משאל עם במטרה לאפשר לעצמו לכהן קדנציה שלישית. השינוי זכה לגינויים וביקורות בחברה הגינאית, מה שגרם להפגנות נרחבות במהלך 2019–2020, וכן לחוסר יציבות פוליטית. במהלך שנתו האחרונה בתפקיד נאבק קונדה במחאות ובמועמדי האופוזיציה, ורבים מהם נאסרו וחלקם אף נפטרו בשבי, זאת לצד משבר כלכלי חריף ועליית מחיריהם של מוצרים בסיסיים[2]. באוגוסט 2021, בניסיון להגדיל את קופת המדינה, הכריזה גינאה על העלאת המס וקיצצה בתקציבי המשטרה והצבא. עם זאת, הממשלה נקטה במהלכים מעוררי התנגדות, כדוגמת הגדלת תקציב לשכת הנשיא והאסיפה הלאומית.

ב־1 באוקטובר 2021 הושבע מאמאדי דומבויה כנשיא זמני.

ההפיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפיכה החלה בבוקר 5 בספטמבר, כאשר הכוחות המזוינים של הרפובליקה של גינאה הקיפו את ארמון הנשיא והשביתו את פעילות הממשלה. לאחר קרב יריות עם כוחות תומכי הממשלה, המורדים בראשותו של דומבויה לקחו את קונדה כבן ערובה, הודיעו על פירוק הממשלה המכהנת בראשות איברהימה קאסורי פופאנה וביטול החוקה[3]. הפוליטיקאים המקומיים נמנעו מהתבטאות בנוגע להפיכה ולא התנגדו או תמכו בה נחרצות, בעוד שההפיכה זכתה לגינויים והסתייגויות כמעט אוניברסליות מצד מדינות העולם, שקראו להפסיק את ההפיכה, לשחרר את האסירים ולהחזיר את היציבות הדמוקרטית על כנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ההפיכה בגינאה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Elite Guinea army unit says it has toppled president, Reuters, ‏6 בספטמבר 2021 (באנגלית)
  2. ^ Guinée : quatre choses à savoir sur le référendum constitutionnel reporté qui a plongé le pays dans une nouvelle impasse politique, Franceinfo, ‏1 במרץ 2020 (בצרפתית)
  3. ^ Elite Guinea army unit say they dissolved the government and the constitution of the West African country, CNBC, ‏5 בספטמבר 2021 (באנגלית)