הואליאנצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהואליאנצרטופס
תקופה
יורה עליון, 160 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: חאויינגזאוריים
סוג: הואליאנצרטופס
מין: Hualianceratops wucaiwanensis
שם מדעי
Hualianceratops
‏האן, פורסטר, קלרק ושו שינג, 2015
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הואליאנצרטופס (שם מדעי: Hualianceratops wucaiwanensis) הוא סוג של דינוזאור בתת-סדרה צרטופסים שחי במזרח אסיה ביורה עליון כ-160 מיליון שנה לפני זמננו. זהו אחד הצרטופסים הקדומים ביותר הידועים למדע. במובנים רבים, זוהי גרסה מוקדמת ומוקטנת ביותר של הטריצרטופס. פירוש שם הסוג הוא "פנים מקושטות בעלות קרניים", אף על פי שלא היה בעל קרניים: בסינית "הואא" = קישוטי/מקושטות, "ליאן" = פנים, ואילו הסיומת הלטינית "צרטופס" פירושה "פנים בעלות קרניים" הנוספת לרוב הדינוזאורים בתת-הסדרה צרטופסיה. פירוש שם המין הוא על שם המקום בו נתגלה.

הואליאנצרטופס היה צרטופסי פרימיטיבי בגודל כלב. הוא ידוע ממאובנים הכוללים גולגולת חלקית ורגל אחורית. המאפיין הייחודי של הואליאנצרטופס הוא עצמות בעלות גבשושיות, תכונה שהתבטאה באופן אינטנסיבי בדינוזאור זה. הפלאונטולוגים משערים שמטרת הגבשושיות על העצמות הייתה להגן על כלי דם ושכנראה הואליאנצרטופס היה דינוזאור אגרסיבי שהרבה להילחם בבני מינו בקרבות על טריטוריה וזיווג. כמו כל הצרטופסים הוא היה בעל עצם מקור (Rostral) וניזון מצמחייה נמוכה.

מאובניו של הואליאנצרטופס התגלו כבר ב-2002, באותה תצורה - הואליאן - שבסין, בה נתגלו מאובני יינלונג. בגלל שמאובני היינלונג היו שלמים יותר ורבים יותר, התעלמו הפלאונטולוגים מהמאובנים החלקיים מאוד של הואליאנצרטופס ואלה העלו אבק במחסני מכון בייג'ינג לפלאונטולוגיה ופלאואנתרופולוגיה. רק ב-2014 הם נבחנו מחדש, במסגרת עבודת הדוקטורט של פנגלו האן. בשיתוף ד"ר קתרין פורסטר, מומחית לצרטופסים מארצות הברית, הם חקרו את המאובנים ומצאו שמדובר בסוג טקסונומי חדש למדע הנבדל מספיק מיינלונג. בדצמבר 2015 פרסמו האן, פורסטר, קלארק ושו שינג מאמר מדעי המתאר את הואליאנצרטופס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הואליאנצרטופס בוויקישיתוף
  • Fenglu Han, Catherine A. Forster, James M. Clark and Xing Xu (2015). "A New Taxon of Basal Ceratopsian from China and the Early Evolution of Ceratopsia". PLoS ONE. 10 (12): e0143369. doi:10.1371/journal.pone.0143369.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  • New Triceratops Cousin Had a Gnarly, Bumpy Skull, נשיונל ג'יאוגרפיק, 10 בדצמבר 2015
  • Spaniel-Size Triceratops Cousin Walked on Hind Legs, Discovery.com‏, 13 בדצמבר 2015
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.