החקירה מנוהלת על ידי ידענים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החקירה מנוהלת על ידי ידענים
Следствие ведут знатоки
עיטפת DVD משנת 2008
עיטפת DVD משנת 2008
סוגה בלשות
יוצרים אולגה לברוב, אלכסנדר לברוב עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אולגה ולאכסנדר לברוב
בימוי Vyacheslav Brovkin, Vyacheslav Sorokin, ולדימיר חוטיננקו, Viktor Turbin, Gennady Pavlov עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים גאורגי מרטיניוק
לאוניד קנייבסקי
אלזה לז'דיי
איגור יאנקובסקי
ארץ מקור ברית המועצות
שפות רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 24
הפקה
חברת הפקה הטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות, הערוץ הראשון (רוסיה) עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מארק מינקוב, דויד טוחמנוב עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק בדרך כלל מעל שעה וחצי
שידור
רשת שידור ערוץ 1 (ברית המועצות)
תקופת שידור מקורית 19711989 (2 פרקים נוספים ב-2002–2003)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החקירה מנוהלת על ידי ידעניםרוסית: Следствие ведут ЗнаТоКи; בתעתיק לעברית: סלדסטביה ודות זנטוקי) היא סדרת טלוויזיה סובייטית ששודרה בשנים 19711989 ובשנים 20022003 (תחת שם "החקירה מנוהלת על ידי ידענים. כעבור 10 שנים"). היא נחשבת לאחת מהפקות הטלוויזיה המצליחות ביותר בתולדות ברית המועצות. תחילת שמות משפחה של הדמויות הראשיות זנאמנסקי, טומין קיבריט ביחד הרכיבו את המילה "זנאטוקי", "ידענים" ברוסית.

תיאור הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכול פרק נוהלה חקירה של פרשה חדשה בתחומים שונים. פאבל זנמנסקי (גאורגי מרטיניוק) היה החוקר הראשי, אלכסנדר טומין (לאוניד קנייבסקי) קצין בילוש בתפקיד איש שטח ומבצעים וזינה קיבריט (אלזה לז'דיי) בתפקיד עובדת בכירה של מעבדה לזיהוי פלילי.

יוזמה לתחילת צילומי הסדרה הגיעה משר הפנים הסובייטי ניקולאי שצ'ולוקוב והוא קידם את הנושא בכול כוחו. מטרתו הייתה להעלות מוניטין של המשטרה הסובייטית בקרב אזרחים סובייטיים. נציגי משרד הפנים שהיו מזמיני הסדרה אישרו כול פרק לפני הקרנתו. התסריט נכתב על ידי אלכסנדר לברוב ואשתו. לברוב בעצמו היה בעבר חוקר במשטרה ולכן ידע נוהלי המשטרה ודרכי החקירה.

כול הפרשות למעט פרק מס' 22 הסתיימו לתפיסת הפושעים. בסוף פרק מס' 8 טומין "נהרג" על ידי פושע נמלט אחריו רדף וניסה לשכנעו להיכנע. בעקבות המכתבים שהתקבלו במערכת הטלוויזיה הסובייטית הוחלט להחזיר אותו לסדרה. באותו זמן גם הוחלט להפסיק להקרין סימני פרשת אהבים בין זנמנסקי לבין קיבריט. באחד הפרקים הוזכר שהיא נשואה וזאת לעומת זנמנסקי וטומין שהיו רווקים. רק בפרק שצולם בשנת 2003 הוזכרה אשתו של טומין.

בשנת 1982 לאחר הדחת שצ'ולוקוב מהתפקיד צילומי הסדרה הופסקו. כעבר שלוש שנים, בשנת 1985 הצילומים חודשו והוקרן פרק מס' 18. שיר נושא הסדרה שהיה ידוע ופופולרי מאוד והיה נחשב להמנון המשטרה הסובייטית לא נכלל בפרק זה כנראה כתוצאה מאבקי כוח נגד מורשת שצ'ולוקוב. בעקבות תחילת הפרסטרויקה פעילות המשטרה בסדרה הייתה יותר מציאותית. בפרק מס' 21 לראשונה הוזכר לחץ מפלגתי על פעולות החוקרים. בפרק מס' 22 (אחרון בתקופת ברית המועצות) הצוות נלחם נגד ארגון פשיעה מאורגן ולראשונה לא הצליח ללכוד את הפושעים.

בשנת 2002 נעשה ניסיון לחדש את הסדרה. מכיוון שאלזה לז'דיי נפטרה בשנת 2001 לתפקידה הוזמנה שחקנית אחרת. שיר נושא המקורי הוחזר והוא מהווה ההמנון הלא רשמי של המשטרה הרוסית גם כיום. בסך הכול צולמו שני פרקים אך הם לא התקרבו להצלחה של שנות ה-70 וה-80 וצילומים לא נמשכו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]