הערוץ הראשון (רוסיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הערוץ הראשון
ChannelOneRussia svg.png
פרטי הערוץ
מדינה רוסיהרוסיה  רוסיה
קטגוריה כללי, בידור, חדשות
סוג ערוץ טלוויזיה מסחרי
חבילה שידור חופשי
תאריך השקה 22 במרץ 1951, נחנך מחדש ב-1 באפריל 1995
בעלות ממשלת רוסיה
שפה רוסית
משרד ראשי מרכז אוסטאנקינו, מוסקבה
אזור קליטה רוסיה, אוקראינה, בלרוס, אסטוניה,
לטביה, ליטא, קזחסטן, אירופה,
אפריקה, צפון אמריקה, אסיה, ישראל ואזור מדינות חבר העמים.
שיטת שידור PAL, DVB, HDTV
הצפנה וידאוגרד, שידור לוויני חופשי, הפצה ברשתות הכבלים והלוויין
http://www.1tv.ru/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הערוץ הראשוןרוסית: Первый канал) הוא ערוץ הטלוויזיה המרכזי ברוסיה בעל תפוצה רחבה ונקלט כמעט בכל מכשיר טלוויזיה רוסי. ממשלת רוסיה מחזיקה ב-39% מהמניות באמצעות Rosimushchestvo, עוד 12% נמצאות בבעלות חברות ממשלתיות אחרות. שאר המניות פזורים בין חברת האחזקות Rastrkom-2002 ‏ (25%) והאוליגרך רומן אברמוביץ'[1]. משרדי הערוץ שוכנים סמוך למגדל אוסטנקינו, במרכז הטלוויזיה אוסטנקינו שבמוסקבה.

בשידורי הערוץ ניתנת חשיפה גדולה לנציגי ממשל תוך הצגת הדברים מנקודת מבט פרו-ממשלתית. על כך יש ביקורת מתמדת על הערוץ.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ הראשון הוא ערוץ הטלוויזיה העשיר ביותר ברוסיה, ובין שאר מהפקות המקור הנודעות הן הגרסה הרוסית למי רוצה להיות מיליונר?, תוכנית "מפעל הכוכבים", המקבילה הרוסית לכוכב נולד שרצה מאז אוקטובר 2002. כמו כן, הערוץ משדר למעלה מ-20 שנה את הגרסה הרוסית לגלגל המזל, הגרסה המצליחה ביותר. נוסף להפקות מקור רבות. הערוץ הפיק גם את סדרת הסרטים שוברי קופות, משמר הלילה: משמר הלילה ומשמר היום.

הפקות מקור בולטות בערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות בידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "התלהבות" (смак), תוכנית בישול בה כל פרק מתארח ידוען המלמד לבשל דבר מה.
  • "שידברו" (Пусть говорят) - תוכנית אקטואליה על נושאים שונים בהשתתפות קהל ומוזמנים שקשורים עם הנושא.
  • "אורגנט בערב" (вечерний ургант) - תוכנית אירוח בהנחיית איוואן אורגנט אשר משודרת בשעות הערב

סדרות דרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות אקטואליה ותחקיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "חדשות הערוץ הראשון" (Новости Первого канала) מהדורת החדשות הרגילה המשודרת במהלך היום כמה פעמים, מאז 10 בפברואר 1985.
  • "זמן" (Время) מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ ומהדורת החדשות הוותיקה ברוסיה, יצאה לראשונה ב-1 בינואר 1968
  • "בוקר טוב" (доброе утро), תוכנית בוקר המשודרת כל יום חוץ מימי שבת וראשון

שעשועונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "שדה הפלאים" (поле чудес) - הגרסה הרוסית לשעשועון "גלגל המזל".
  • "דקת התהילה", תוכנית כשרונות. בתוכנית מופיעים אנשים רבים המראים את כשרונם, השופטים מצביעים האם להעבירם לשלב הבא
  • "ק.ו.ן" - תוכנית הומוריסטית

ריאליטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומדיה וסאטירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ההבדל הגדול" (большая разницa), תוכנית סאטירה על תוכניות רוסיות ידועות ושחקני טלוויזיה וקולנוע.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "טורניר הערוץ הראשון הרוסי", בינואר 2005 הערוץ החל לערוך טורניר כדורגל בחסותו בהשתתפות מועדוני הכדורגל הטובים ביותר במדינות חבר העמים ומספר קבוצות ישראליות. הטורניר נערך עד ינואר 2008 ושנה לאחר מכן בוטל, תחילה בשל פרוץ מבצע עופרת יצוקה ולאחר מכן בשל חוסר עניין מצד מנהלי הערוץ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ הוקם לראשונה במרץ 1951 כתוכנית הראשונה של הטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות. השידור הראשון בצבע הוקרן בשנת 1967 והחל משנת 1977 כל התוכניות שודרו בצבע. החל משנת 1990, שידורי הערוץ נקלטים בישראל.

ב-1991, לאחר התפרקות ברית המועצות, הערוץ הפך לערוץ 1 אוסטנקינו ובמרץ 1995 בעלי הערוץ, בוריס ברזובסקי קרא לערוץ בשם חברת הטלוויזיה הרוסית ORT. במשך תקופה קצרה בשנת 2000 הערוץ אוחד עם הערוץ השני ברוסיה, בשל שריפה שפרצה במגדל הטלוויזיה אוסטנקינו. מאז ה-2 בספטמבר 2002 נושא הערוץ את שמו הנוכחי.

בשנת 2011 הערוץ עבר לשיטת שידור דיגיטלית וב-1 ביוני אותה שנה עבר לשדר במסך רחב.

ב-29 בספטמבר 2013 הערוץ החל באיסוף כספי תרומה לנפגעי שיטפון במזרח הרחוק הרוסי דרך שליחת מסרונים או דרך העברת הכספים דרך אתרי העברות מיוחדים, לפי נתונים מהערוץ הכספים נאספים לבניית מבנים חדשים לתושבים אשר איבדו את מגוריהם במהלך השטפונות, כדי לקדם את תהליך ההתרמה לוח השידורים של הערוץ באותו היום שונה כמעט לגמרי ורצועת השידור באותו יום נקראה "וסיים מירום"(Всем Миром) שפירושו בעברית הוא "ביחד עם כל העולם", התרמת הכספים נמשכה עד ה-5 באוקטובר 2013.

הנהלת הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונסטנטין ארנסט, מנכ"ל הערוץ בעשור האחרון

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.themarker.com/wallstreet/1.2855958 נענה לפוטין? רומן אברמוביץ' רכש 24% מערוץ הטלוויזיה הנצפה ברוסיה]