היחלשות עיצורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בבלשנות, היחלשות עיצורים (consonant lenition) היא שינוי צליל שמשנה עיצורים, והופך אותם לקצרים יותר, ורמים יותר. משמעות המילה lenition עצמה היא "ריכוך" או "היחלשות" ( מלטינית lēnis 'חלש'). היחלשות עיצורים יכולה להתרחש הן באופן סינכרוני (בתוך שפה בנקודת זמן מסוימת) והן באופן דיאכרוני (כאשר שפה משתנה עם הזמן). היחלשות עיצורים יכולה להיות כרוכה בשינויים כמו הפיכת עיצור אטום לקולי (כמו הפיכת [‏t] ל-[‏d]), הפיכת עיצור פוצץ לעיצור חוכך (כמו בבג"ד כפ"ת), להפוך עיצור כפול לבודד (הב' בעברית מקראית במילה "דב" לעומת הב' הכפולה ב"דובּים") לגרום לעיצור לאבד את בסיס החיתוך שלו (תופעה הנקראת debuccalization, שהופכת עיצור לעיצור סדקי כמו [‏h] או [‏ʔ], כמו הגיית ה-/t/ במילה button באנגלית אמריקאית), ויכולה גם להעלים עיצור לגמרי (כמו השמטת ה', א', וע' בעברית מודרנית).

ישנן דוגמאות רבות להיחלשות עיצורים בעברית מודרנית ובשפות רבות אחרות. עברית מודרנית משמרת במידה חלקית את התהליך שבו הפכו הפוצצים בג"ד כפ"ת לרפים אחרי תנועות וקצרים בסופי מילים, אם כי התהליך מתקיים כיום רק עבור ב', כ', ופ', וייתכן שהפך לתהליך מורפולוגי ולא פונולוגי מכיוון שרוב הדוברים מקיימים אותו רק בפעלים ולא בשמות. מקרים נוספים הם השמטת ה', א', וע', שאינם מבוטאים על ידי רוב הדוברים בעברית מודרנית. באנגלית קיימים תהליכים רבים שמשפיעים על הצליל /t/ והופכים אותו לעיתים לעיצור מקיש (כמו במילה butter באנגלית אמריקאית המבוטאת [bʌɾɚ], ולא [bʌtɚ]), ולעיתים לעיצור גרוני (כמו במילה button באנגלית אמריקאית המבוטאת [bʌʔn]). בדיאלקטים רבים של ספרדית נחלש הצליל /s/ בסוף הברה, ומבוטא כ-/h/ או מושמט כליל.

בשפות מסוימות, היחלשות עיצורים אינו פונולוגי אלא מורפולוגי, ואז הוא נקרא consonant mutation. לדוגמה, בוולשית, המילה cath "חתול" מתחיל בצליל [‏k], אך לאחר הידוע y, ה-[k] משתנה ל-[‏g]: "החתול" בוולשית הוא y gath . מבחינה היסטורית זה נבע מהיחלשות עיצורים בין תנועות, אלא שהתהליך הזה לא מתרחש כאשר שם העצם הוא ברבים ולכן בוולשית "החתולים" מתרגם ל- y cathod, לא ל-y gathod . השינוי של [k] ל- [g] ב- y gath נגרם אם כן מהסביבה המורפולוגית שבו הוא מופיע, ולא מהסביבה הפונולוגית של העיצור העיצור [k] .

ההפך מהיחלשות עיצורים היא התחזקות עיצורים (consonant fortition), שינוי צליל שהופך עיצור ל"חזק". אך תהליכים כאלה נחשבים לנדירים יותר. דוגמה לתהליך כזה בעברית מודרנית מופיעה בסלנג, לדוגמה בהפיכת "משעמם" ל"מצ'עמם". בשפות אחרות ניתן לציין את ההפיכה של הצליל י' [‏j] לחוכך ([‏ʒ]) כמו בהגיית "ירושלים" בצרפתית.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחלשות עיצורים כרוכה בהפיכת עיצורים לרמים יותר (הם פחות שקטים בנקודה השקטה ביותר שלהם), וקצרים יותר (המשך שלהם מתקצר). יש מספר תהליכים פונולוגים המוסכמים כתהליכי היחלשות, אבל לא כל החוקרים מסכימים בנוגע לכל התהליכים.

  • קיצור עיצור כפול: עיצור כפול יכול להפוך לקצר יותר בסביבות מסוימות, לדוגמה בסוף הברה או בין תנועות. בעברית מקראית עיצורים ארוכים בסוף מילה הפכו לקצרים.
  • הפיכת עיצור אטום לקולי: עיצור אטום יכול להפוך לקולי בין תנועות. לדוגמה, הצליל האחרון במילה "of" הפך מ-[‏f] ל-[‏v] (אפשר להשוות ל-off, שנהגה במקור באותו אופן)
  • הפיכת עיצור פוצץ לחוכך: עיצורים פוצצים כמו בג"ד כפ"ת דגושות יכולים להפוך לרפים, כמו ב', כ', ופ' רפות בעברית מודרנית.
  • הפיכת עיצור חוסם לצולל: עיצורים חוסמים כמו [‏ɡ] יכולים להפוך לעיצורים צוללים, כמו הפיכת [ɡ] ל-[‏ɰ] בספרדית במילים כמו "contigo".
  • הפיכת עיצור לתנועה: עיצור יכול להפוך לתנועה, כמו הצליל האחרון במילה "day" באנגלית, שמקורו ב-ɡ* בגרמאנית, כמו במילה Tag בגרמנית.
  • הפיכת עיצור לסדקי: עיצור יכול לאבד את מקום החיתוך שלו ולהפוך לסדקי. כך המילה הערבית "מקלובה" נהגית "מאלובה" בדיאלקטים עירוניים, וה-/t/ במילה "button" נהגה כא' ([‏ʔ]) באנגלית אמריקאית.
  • השמטת עיצור: עיצורים יכולים גם להיעלם כליל, כמו ה', א' וע' אצל רב הדוברים בעברית מודרנית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hock, Hans Henrich. 1986. Principles of historical linguistics. Berlin; New York: Mouton de Gruyter.
  • Bauer, Laurie. 2008. Lenition revisited. Journal of Linguistics 44. Cambridge, UK: Cambridge University Press.605–624. doi:10.1017/S0022226708005331.
  • Cohen Priva, Uriel, and Emily Gleason. "The causal structure of lenition: A case for the causal precedence of durational shortening." Language 96.2 (2020): 413-448.