היכל התהילה הלאומי לכדורגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חזית ההיכל מאז 2018

היכל התהילה הלאומי לכדורגל הוא ארגון ומוזיאון הממוקם באצטדיון טויוטה שבפריסקו, טקסס בארצות הברית ובו מונצחים כדורגלנים, מאמנים ואישים אחרים שתרמו לכדורגל האמריקאי. היכל התהילה נוסד ב-1950 על ידי אגודת "הזקנים" של פילדלפיה - קבוצה של שחקני כדורגל מקצוענים וחובבים לשעבר שרצו להכיר בהישגי הכדורגל בארצות הברית[1].

המוזיאון נפתח ב-12 ביוני 1999 באונאונטה, ניו יורק, וכלל את היכל התהילה, ספרייה ואזור משחקי כדורגל אינטראקטיבי. בספטמבר 2015, הוכרז כי מוזיאון היכל התהילה החדש ייבנה באצטדיון טויוטה בפריסקו, טקסס - ביתו של מועדון הכדורגל דאלאס מה-MLS. המוזיאון החדש נחנך ב-20 באוקטובר 2018, ומכיל מזכרות ותערוכות מתחלפות.

נכון לשנת 2023, זכו להיכלל בהיכל התהילה 322 חברים בסך הכול: 169 שחקנים ושחקניות ו-153 בונים. לאורך רוב שנות פעילותו של היכל התהילה, הייתה התעלמות מכדורגלנים ששיחקו בתחילת ואמצע המאה ה-20. ב-2005 הוחלט לשנות זאת, והוקם פאנל היסטוריונים מיוחד שסקר את הכדורגלנים שפעלו לפני הקמת ליגת ה-NASL. מתוך 150 שחקנים שעמדו בקריטריונים לזכאות, הפאנל המליץ פה אחד על חמישה שחקנים שכונו "חמשת המופלאים", ולאחר אישור הדירקטוריון הם נכנסו להיכל התהילה[2].

הליך הבחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להיות זכאי לבחירה בקטגוריה זו, אדם חייב לעמוד בקריטריון מספר 1, ובאחד מקריטריונים 2 או 3:

  1. פרש לפני שלוש שנים לפחות, אך לא יותר מ-10 שנים.
  2. שיחק לפחות 20 משחקים בינלאומיים עבור נבחרת ארצות הברית (גברים או נשים). דרישה זו מצטמצמת ל-10 משחקים אם המשחקים היו לפני 1990.
  3. שיחק לפחות חמש עונות בליגה אמריקאית מהדרגה הראשונה (MLS או NWSL כיום), וזכה באליפות הליגה, או בגביע ארצות הברית הפתוח, או נבחר למשחק האולסטאר לפחות פעם אחת.

ותיקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים שעמדו בקריטריונים 2 או 3 ופרשו לפני יותר מ-10 שנים מוכנסים אוטומטית לרשימת הזכאות לשחקנים ותיקים.

בונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להיות זכאי בקטגוריה זו, לאדם חייבת להיות השפעה גדולה, מתמשכת וחיובית על הכדורגל בארצות הברית ברמה הלאומית או בליגה הראשונה. בשל האופי הרחב והכללי של הקריטריונים, ניתן לשקול מועמדות לקטגוריה זו. המועמדויות נבדקות על ידי היסטוריון וחוקר היכל התהילה אשר מגישים להיכל התהילה את המלצותיהם באשר לנאותות של המועמד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ National Soccer Hall of Fame: Hall History, באתר היכל התהילה‏, 12 במרץ 2017
  2. ^ The Magnificent Five, באתר Soccer History USA‏, 11 ביולי 2005