הכלה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכלה
The Bride
מבוסס על פרנקנשטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פרנק רודאם עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סטינג
גיא רולף
Andy de la Tour
אלכסי סייל
Ken Campbell
טימותי ספול
Phil Daniels
קן קמפבל
קרי אלווס
ורושקה פון להנדורף
קלנסי בראון
ג'ניפר בילס
קוונטין קריספ
ג'רלדין פייג'
David Rappaport
Anthony Higgins
טוני הייגארת' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מוריס ז'אר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטיבן בורום עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 באוקטובר 1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 119 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו bride
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הכלהאנגלית: The Bride) הוא סרט אימה בריטי משנת 1985 בבימויו של פרנק רודאם ובכיכובם של סטינג, ג'ניפר בילס, ג'רלדין פייג' וקלנסי בראון. מבוסס על הרומן של מרי שלי משנת 1818; פרנקנשטיין או, הפרומתאוס המודרני, הסרט עוקב אחר הברון צ'ארלס פרנקנשטיין שיוצר אישה, אווה, בעוד המפלצת המקורית שלו - שלכאורה נהרגה בתאונת מעבדה - בורחת לאזור הכפרי. בניגוד לרומן, שמתמקד בעיקר בדמויות הגבריות, הסרט שם דגש חזק גם על הגיבורה הנשית, אווה. הסרט חוקר את מסע הגילוי העצמי של אווה ואת המאבק שלה למצוא את מקומה בעולם.

בסרט, פרנקנשטיין הוא מדען מבריק ואקסצנטרי שאובססיבי לרעיון ליצור חיים. מונע על ידי רצונו לשחק את אלוהים, פרנקנשטיין יוצא לניסוי מסוכן ושנוי במחלוקת במטרה ליצור בן אנוש בתהליך של החייאה מחדש. פרנקנשטיין מוצג כדמות עשירה וחידתית המתגוררת בטירה מבודדת באזור הכפרי של אירופה. נחוש ליצור את האישה המושלמת, הוא מרכיב בקפידה חלקי גוף ממקורות שונים, כולל אלה של אנשים שנפטרו. בעזרת עוזרו הנאמן, פאולוס, פרנקנשטיין ומקים מעבדה משוכללת בטירתו שבה הוא עורך את הניסוי פורץ הדרך שלו.

הסרט נחל כישלון מסחרי עם יציאתו לאקרנים, אך מאז זכה לשבחים על ידי המבקרים על הוויזואליה, ההופעות והאווירה שלו. הוא תואר כסרט "מהמם ויזואלית" ו"אטמוספירי" ש"לוכד בהצלחה את הרוח הגותית של הרומן של שלי".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במעבדה הממוקמת בטירתו, הברון צ'ארלס פרנקנשטיין (סטינג) וצוות המדענים שלו יוצרים בת זוג (ג'ניפר בילס), ליצור הקודם שיצר, המפלצת (קלנסי בראון). בת הזוג זהה פיזית לאדם וחסרה את העיוותים של המפלצת. ככזו, היא סולדת מהמפלצת ודוחה אותו ניסיונות חיזור מצידו. פרנקנשטיין מטיח עלבונות במפלצת ומכה אותה, המפלצת, בהתקף של זעם ותסכול הורסת את המעבדה וגורמת לשריפה. סבור כי המפלצת מתה בשריפה, ולוקח עימו את אווה בחזרה לאגף מגוריו בטירה.

בטירה, פרנקשטיין משתף את חברו, קלרוול ׁׁ(אנתוני היגינס), כי מצא אישה מוכת שכיחה ביער, לאחר שתעלפה ממכת ברק. כשחברו תוהה מה בכוונתו של פרנקשטיין לעשות עימה, פרנקנשטיין מביע את רצונו ליצור את "האישה החדשה", חזון של יצור נשי המגלם איכויות ומאפיינים מסוימים שלדעתו חסרות בנשים מסורתיות. בעיני פרנקנשטיין, האישה החדשה היא אישה שאינה כבולה לנורמות או אילוצים חברתיים. הוא רואה בעיני רוחו ישות המשוחררת מהמגבלות המוטלות על נשים במהלך פרק זמן זה, כגון התרפסות ופסיביות. פרנקנשטיין חפץ באישה עצמאית, מעורה אינטלקטואלית ומסוגלת לעסוק בענייני העולם ברמה שווה לגבר. בניגוד אליו, קלרוול, המייצג את מעמד הגברים הבורגני המעוניין לשמר את הסדר הישן, מייעד לאווה גורל יותר שגרתי לאותה תקופה, כשפחה כנועה.

במקביל, המפלצת טועה בדרכים, ותוך כדי כך נתקלת בגמד מנודה בשם "רינלדו" ׁׁ(דייוויד רפפורט). רינלדו מוצא מכנה משותף עם המפלצת, שגם היא מנודה מהחברה. ויחד השניים מטיילים במטרה להגיע לקרקס בבודפשט, שם רינדלדו מקווה למצוא עבודה כלוליין בקרקס.

פרנקשטיין מפקיד את מנהלת משק הבית שלו, גברת באומן (ג'רלדין פייג'), על חינוכה של האישה שיצר והפיכתה מיצור פראי, לבת תרבות. הוא מעניק לה שם, אווה, והיא מתחילה לתהות לגבי זהותה וזהותו של פרנקנשטיין עצמו. המפלצת עוברת תהליך דומה על ידי רינלדו, שמצליח לראות את הרגישות שבמפלצת ומלמד אותה להביע עדינות והתחשבות בזולת. תוך כדי כך המפלצת נחשפת ומספרת לרינלדו על כמיהתה לאישה שבעבורה נוצר, אך בעקבות דחייתה הוא מרגיש נחות ביחס אליה.

במהלך רכיבה משותפת, קלרוול תוהה בשנית לגבי מניעיו של פרנקנשטיין, ושואל אותו האם לימד את אווה רק נימוסים והליכות או גם לגבי דברים גשמיים יותר, כמו מיניות. פרנקנשטיין משיב לו שאווה עדיין מתנהגת כילדה, ובכוונתו ללמד אותה לאהוב "כשווה בין שווים". קלרוול לועג לו ומשווה אותו לפיגמליון המבקש להפיח חיים בפסל שיצר. הוא מזהיר את פרנקשטיין כי שאיפותיו עלולות לצאת משליטה.

רינלדו ממשיך עם המפלצת בדרכים, תוך כדי שהוא משתמש בכוחה וחוסה בצילה, ומגיע יחד עימה לקרקס. הוא תופר את בגדיה של המפלצת ובכך מגלה צלקות רבות על גבה. הוא מפתח חיבה רבה למפלצת, אותה הוא רואה בתור חבר וכשווה בין שווים, ומכנה אותה בשם "ויקטור" (זה שינצח / יזכה באהבה). הוא משתף את ויקטור בתכוניותיו להתעשר בקרקס, ולהגיע לבסוף לוונציה. ומציע לו להילחם עבור אהבתה של אווה.

כאשר הם מגיעים לקרקס, רינלדו מציג את עצמו כגמד הנמוך ביותר באירופה בפני מנהל הקרקס, מגר, אך הוא אינו מתרשם ממנו. הוא מחפש פועלי קרקס חסונים. רינלדו משתמש שוב בכישורים של ויקטור החסון, ומציג את כוחו הרב בפני מנהל הקרקס. מנהל הקרקס מסכים לתת לוויקטור עבודה, אך לא לרינלדו. רינלדו מציע את השירות של השניים כעסקת חבילה ומנהל הקרקס מסכים בחוסר רצון להעסיק גם אותו. לאחר מכן רינלדו מציג את כישורי הקרקס שלו כשהוא מביים נפילה מטרפז גבוהה התלוי על חבל, בפני מגר ועוזרו, בלה. ולאחר מכן מגלה לשניים כיצד קשר את הרתמה שלו על מנת לעצור את הנפילה. במקביל, אווה מפתחת יותר ויותר מודעות ונעשית סקרנית, אך במהרה הופכת מתוסכלת כשהיא אינה מוצאת תשובות לגבי מקומה בין בני האנוש האחרים, ולגבי המקורות שלה. פרנקנשטיין, שבזמן חינוכה פיתח אליה חיבור ומייעד לה גדולות, מסרב להניח לה לנפשה.

פרנקנשטיין מציג את אווה לחברה הגבוהה, היא מרשימה את הנוכחים בדעתנותה, ושם היא פוגשת קצין צעיר בשם יוזף שודן (קרי אלווס) שמחזר אחריה, ומספר לה שפרנקנשטיין סולק מהאוניברסיטה. במקביל השנאה של בעלי הקרקס לרינלדו גוברת בשל דרישותיו לקבלת חלקם השווה בעסקה. ויקטור לא מצליח להפסיק לחשוב על אווה ונראה כי הוא הולך ומפתח רגש יותר מורכב אליה, שאולי ניתן להגדירו כאהבה. רינלדו מעודד אותו להקשיב לליבו. גם פרנקנשטיין מתחיל לפתח רגשות ארציים לאווה והוא מוקסם ממנה.

בזמן שאווה ממשיכה לשאול שאלות לגבי מוצאה ולקבל תשובות שאינן מספקות מצד פרנקנשטיין, ויקטור ורינלדו ממשיכים להופיע בקרקס. אלא שהפעם בלה חותך את הרתמה של רינלדו על מנת שהוא ייפול אל מותו וויקטור חסר הישע יניב להם רווחים באופן ישיר. ויקטור עד למתרחש, ומנסה להזהיר את רינלדו ללא הצלחה, ובכך רינלדו נופל אל מותו במהלך ההופעה בקרקס. ויקטור מבכה את מות חברו, ובמקביל אווה בוכה יחד איתו, במעין חיבור שנובע ממוצאם המשותף. לאחר שוויקטור לוקח את הכסף הוא עד לשיחה בין בלה למגר, שבה הוא מגלה כי רינלדו נרצח. בהתקף זעם הוא הורג את בלה ונמלט מהמקום.

במהלך רכיבה באוסטריה, אווה נתקלת בוויקטור שישן באוויר הפתוח, ובכוונתו להתרחק מבני-אדם. היא אינה מזהה אותו אך הוא מזהה אותה. הוא מעניק לה תליון, שהיה שייך לרינלדו, שעליו מוטבעים סמלים מהעיר ונציה. כשפרנקשטיין רואה את התליון קינאתו הולכת וגדלה. בהמשך ויקטור רוכש עבורה שרשרת מזכוכית זולה להבעת אהבתו, שעליה הוא מוכן לשלם את כל הונו. אך הוא עדיין מרגיש שכל מתנותיו הגשמיות לא משתוות לאורח החיים הראוותני אליו מורגלת אווה במגוריה אצל פרנקנשטיין.

במהלך שיטוטיו של ויקטור נודע לאנשי הקרקס כי הוא נמצא בעיירה בורקור, והם דולקים בעקבותיו ואוזקים אותו לקיר. במקביל, אווה נמלטת מביתו של פרנקנשטיין למפגש אינטימי עם יוזף, פרנקנשטיין מגלה על כך, ובצעד רכושני הוא דולק בעקבותיה ומפריד ביניהם. תוך כדי השיחה ביניהם אווה מגלה שרגשותיו של יוזף כלפיה היו שקריים. פרנקנשטיין, שעד לכך שאווה פיתחה אופי משלה, והפכה דעתנית ונחרצת, אינו מוכן להשלים עם אופייה החדש. במהלך ויכוח ביניהם פרנקנשטיין חושף בפניה את האמת אותה היא נחרדת לגלות. במקביל ויקטור הכלוא מרגיש את אותם הרגשות שהיא חשה.

אווה חפצה למצוא את הייצור לו היא נועדה, פרנקנשטיין עונה לי כי הייצור מת, וכעת הוא חושק בה לעצמו. הוא רודף אחריה בטירה במטרה לאנוס אותה, במקביל ויקטור נמלט מבית הכלא, ורוכב על סוס לטירה משום שחש שאווה בצרה. הוא מתעמת עם פרנקנשטיין ומשליך אותו מראש מגדל הטירה אל מותו. לאחר מכן הוא מתכוון לעזוב שוב אך אווה מונעת ממנו, משום שכעת היא מזהה אותו. הוא מספר לה שפרקנשטיין מת.

אווה וויקטור מגשימים במשותף את חלומו של רינלדו ושטים בגונדולות של ונציה.