הלן פיטס דאגלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלן פיטס דגלאס
לידה 1838
Honeoye, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בדצמבר 1903 (בגיל 65 בערך)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Helen Pitts עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מאונט הופ (ניו יורק) עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • מכללת מאונט הוליוק
  • Genesee Wesleyan Seminary עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק אוניברסיטת המפטון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג פרדריק דאגלס (18841895) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלן פיטס דאגלס (Helen Pitts Douglass) (1838 - 1 בדצמבר 1903 הייתה סופרגיסטית אמריקאית. פיטס הייתה אשתו השנייה של פרדריק דאגלס, וייסדה את האגודה ההיסטורית לזכרו.

חיים מוקדמים וחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נולדה בהוניו, ניו יורק, ב-1838. הוריה היו פעילים בתנועות לביטול העבדות ולמתן זכות הצבעה לנשים. פיטס סיימה את לימודיה במכללת מאונט הוליוק (Mount Holyoke, נקראה אז סמינר הנשים של מאונט הוליוק) ב-1859. לאחר סיום לימודיה, היא חזרה לבית הוריה בהוניו.[1]

לאחר מלחמת האזרחים בארצות הברית, היא לימדה במכון המפטון (Hampton), בית ספר שחינך גברים ונשים אפרו-אמריקאים. בזמן שלימדה במוסד, היא עוררה מחלוקת מקומית בכך שהאשימה כמה תושבים מקומיים בהעלבה ובהתעללות כלפי תלמידיה, מה שהוביל למעצרם. ב-1882 עברה הלן ליוניונטאון (Uniontown) בוושינגטון כדי לגור עם דודה, שם התגוררה בשכנות לביתו של פרדריק דאגלס, "סידר היל" (Cedar Hill).[1]

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא הייתה פעילה בתנועה לזכויות נשים וערכה את "אלפא", עם קרוליין ווינסלו (Winslow), בוושינגטון. בשנת 1882, דאגלס שכר את פיטס כפקידה במקום עבודתו במשרד רשם הטאבו בוושינגטון. במהלך כתיבת האוטוביוגרפיה שלו, "חייו ותקופתו של פרדריק דאגלס", הלן סייעה לו לעיתים קרובות בעבודתו.

נישואים לפרדריק דאגלס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטס, יושבת, עם פרדריק דאגלס. האישה העומדת היא אחותה, אווה פיטס.

אשתו הראשונה של דאגלס, אנה מורי דאגלס, נפטרה ב-4 באוגוסט 1882. לאחר כשנה וחצי, דאגלס התחתן עם פיטס ב-24 בינואר 1884. הם נישאו על ידי הכומר פרנסיס גרימקה (Grimké), מטיף אפרו-אמריקאי בולט. למרות העובדה שהוריה של הלן, גדעון וג'יין פיטס, היו מן המנגדים לעבדות, הם התנגדו לנישואים מכיוון שדאגלס היה בן לאב לבן ולאם שחורה.[2]

הנישואים היו בדרך כלל נושא לבוז מצד תושבים לבנים ושחורים בעיירה, אם כי בני הזוג דאגלס היו נחושים באמונותיהם. "אהבה הגיעה אליי, ולא פחדתי להתחתן עם הגבר שאהבתי בגלל צבעו", אמרה פיטס. דאגלס הגיב בצחוק, "זה מוכיח שאני חסר פניות. אשתי הראשונה הייתה בצבעה של אמי, והשנייה - בצבעו של אבי."[2]

מקור תמיכה עיקרי היה אליזבת קיידי סטנטון, שאמרה: "בהגנה על הזכות... להתחתן כרצוננו - נוכל לצטט כמה מהעקרונות הבסיסיים של ממשלתנו [ו]להציע שבדברים מסוימים זכויות הפרט לטעמים [אישיים] צריכים לשלוט".[3] הלן ופרדריק היו נשואים במשך אחת עשרה שנים, עד למותו הפתאומי מאוטם שריר הלב ב-1895. בעת שנישאו, הלן הייתה בת 46. לא היו להם ילדים משותפים (לפרדריק היו חמישה ילדים מאשתו הראשונה אנה).

בניית אנדרטה לפרדריק דאגלס[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוואתו של דאגלס הותירה את ביתם "סידר היל" להלן, אך היא חסרה את מספר העדים הדרושים בעזבונות מקרקעין ונקבעה כפסולה. הלן הציעה לילדיו ולבני זוגם שהם יסכימו לייחד את סידר היל כאנדרטה לאביהם ולהעביר זאת לוועד נאמנים. הילדים סירבו, והתעקשו שהעיזבון יימכר והכסף יחלק בין כל היורשים.

בכסף שלוותה קנתה הלן את הנכס, ולאחר מכן הקדישה את שארית חייה לתכנון ולהקמה של האגודה ההיסטורית לזכר פרדריק דאגלס. מלבד העברת החוק המאגד את העמותה, היא פעלה לגיוס כספים לשמירה על העיזבון, ולשם כך יצאה למסעות הרצאות בצפון מזרח ארצות הברית.

במהלך שנת חייה האחרונה, הלן הייתה חולה ולא הייתה מסוגלת להרצות, כמו גם מיואשת בגלל הפסקת התרומות למטרה שלה. היא התחננה בפני הכומר, פרנסיס גרימקה, לא לתת לעבודתה לרדת לטמיון לאחר מותה. הוא הציע שאם המשכנתא על סידר היל לא תסולק במהלך חייה, הכסף ממכירת הנכס יעבור לשתי מלגות מכללה על שמה ועל שם פרדריק; היא הסכימה בתנאי שהמלגות יהיו על שמו של דאגלס בלבד.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלן פיטס דאגלס מתה בשנת 1903, בגיל 65. היא רצתה להיקבר באתר סידר היל אבל החוקים בזמנו מנעו זאת. לא נערך עבורה טקס הלוויה או זיכרון והיא נקברה ליד פרדריק דאגלס ברוצ'סטר. לאחר מותה, המשכנתא של 5,500 דולר הופחתה ל-4,000 דולר, והאגודה הלאומית של נשים צבעוניות, בראשות מרי ב' טלברט (Talbert) מבאפלו, ניו יורק (מדינה), גייסה כספים לרכישת סידר היל. כעת מנוהל המקום על ידי שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית, והוא פתוח לסיורים ולמבקרים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Anna Murray Douglass History of Rochester NY at Mt Hope Cemetery". 2005-08-31. אורכב מ-המקור ב-2005-08-31. נבדק ב-2020-03-05.
  2. ^ 1 2 Grimke, Rev. Francis J., "The Second Marriage of Frederick Douglass" Huntington (Ind.) Herald Press, Nov. 10 and 17, Dec. 1. 8 and 15, 1974 Unfilled manuscript in Williston Memorial Library, Mount Holyoke College
  3. ^ Frederick Douglass (אורכב 11.02.2006 בארכיון Wayback Machine) at winningthevote.org

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלן פיטס דאגלס בוויקישיתוף