המוות השחור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוות השחור
Black Death
בימוי Christopher Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דוגלאס ראי, רוברט ברנשטיין, ג'נס מורר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Christopher Smith, Dario Poloni עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Stuart Gazzard עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים שון בין
דייוויד וורנר
Andy Nyman
ג'וני האריס
אמון אליוט
Tygo Gernandt
קימברלי ניקסון
ג'ון לינץ'
טים מקינרני
אדי רדמיין
קאריס ואן האוטן
Daniel Steiner עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה כריסטיאן הנסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סבסטיאן אדשמיד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה HanWay Films, Zephyr Films, Ecosse Films, Egoli Tossell Film AG עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Revolver Entertainment, Wild Bunch עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 ביולי 2010 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 102 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט הרפתקאות, סרט דרמה, סרט היסטורי, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו blackdeath
www.blackdeathfilm.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוות שחור הוא סרט מותחן היסטורי בריטי-גרמני שיצא לאקרנים בשנת 2010. הסרט מתרחש בתקופת המוות השחור באירופה של ימי הביניים.

הסרט מתרחש בשנת 1348, תקופה שבה המוות השחור מתפשט ברחבי אירופה, וגורם למוות ופחד נרחבים. על נזיר צעיר בשם אוסמונד (בגילומו של אדי רדמיין) מוטלת המשימה להוביל קבוצת אבירים לכפר ביצות נידח שלא הושפע מן המגפה. המשימה שלהם היא לחקור שמועות על מעלה באוב, מכשפה שלדעת הבישופ יש לה את הכוח להחזיר את המתים לחיים.

בהנהגת אולריק חסר הפחד והקנאי (בגילומו של שון בין), קבוצת האבירים והנזיר הצעיר יוצאים אל האזור הכפרי מוכה המוות. בדרך הם נתקלים בזוועות המגפה, בקנאות דתית ובכפר המוגן לכאורה על ידי כוח מסתורי וחזק. ככל שהם מתקרבים ליעדם, אמונתם, מוסריותם ונאמנותם נבחנים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור עוקב אחר נזיר צעיר בשם אוסמונד (בגילומו של אדי רדמיין) שחי במנזר נידח. אוסמונד מאוהב באישה בשם אבריל אך מחויב בנדריו. כשהמגפה מגיעה למנזר, מתברר לנזירים שהם אינם חסינים מפני המחלה הקטלנית. קבוצת אבירים, בראשות אולריק (בגילומו של שון בין) מגיע למנזר בהוראת הבישופ על מנת למצוא מדריך שיוביל אותם דרך הביצות לכפר נידח שעל פי השמועות לא נפגע במגפה ולהביא לדין מעלה באוב, מכשפה שלדעת הבישופ יש לה את הכוח להחזיר את המתים לחיים.

אוסמונד מתנדב להדריך את האבירים, בתקווה למצוא את אבריל ביער, לאחר שהפציר בה להימלט על מנת לא לחלות במגפה. בעודם מטיילים באזור הכפרי מוכת המגפות, הם נתקלים בסצנות של מוות והרס. הקבוצה כוללת גם אבירים נוספים, כמו וולפסטאן (בגילומו של ג'ון לינץ') ודאליוואג (בגילומו של אנדי ניימן), כל אחד עם המניעים והאמונות שלו. במהלך המסע עם האבירים מוצא אוסמונד את הגלימה שנתן לאבריל בצאתה לדרך מגואלת בדם.

כשהם מתקרבים לכפר, הם נתקלים בצעירה מסתורית וחידתית בשם לנגיבה (בגילומה של קאריס ואן האוטן) ובעוקביה. לנגיבה טוענת שהכפר שלה לא נפגע מהמגפה בשל כוחותיה ושהם חיים תחת חסותה של אלוהות פגאנית. היא גם רומזת על טקסים ומנהגים אפלים יותר. האבירים מחליטים להציג את עצמם כמבקשי מחסה ולא לתקוף את הכפר באופן ישיר, אלא לחקור את המתרחש בו.

הקבוצה מתחלקת, אולריק ואנשיו נחושים לשרש את מה שהוא מאמינים שהוא כפירה וכישוף, בעוד שאוסמונד נקרע בין נאמנותו לכנסייה לבין הספקות הגוברים שלו. אמונתו של אוסמונד עומדת למבחן כשהוא עד לאכזריות ולפנאטיות של האבירים ולזוועות המגפה, ועליו להחליט היכן טמונה נאמנותו.

לאנגיבה טוענת בפניו שיש לה את הכוח לרפא ולהגן על אנשיה מהמגפה. היא מדגימה את הכוחות הללו בכך שהיא לכאורה מחזירה לתחייה את אהובתו של אוסמונד, אבריל, שמתה. מעשה זה מעמיק עוד יותר את המסתורין האופף אותה. אוסמונד, שבתחילה היה מחויב למשימה של הכנסייה, נמשך יותר ויותר לרעיונותיה של לנגיבה ולאמונותיה בעקבות רגשותיו כלפי אבריל.

במהלך משתה בכפר, האבירים מסוממים, ונופלים שדודים לחסדיהם של לנגיבה ואנשיה, שכולאים אותם ומביאים אותם למרכז הקרב על מנת שיתכחשו פומבית לאמונתם.

הסרט בהקשר התרבותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט בוחן נושאים של אמונה, ספק, מוסר, קיצוניות דתית והשפעת מגפת המוות השחור על החברה. הסרט משלב דרמה היסטורית עם אלמנטים של אימה ומותחן פסיכולוגי, ובסופו של דבר מותיר את הצופים עם שאלות מעוררות מחשבה על מהות האמונה, בנוסף הוא עוסק בנושאים הבאים:

  • אמונה וספק: הסרט מתעמק באמונתן של הדמויות בדת ובספקות שלהן לגבי קיומו של הרוע והאלוהי. אוסמונד, במיוחד, מתחבט באמונתו כשהוא עד לזוועות המגפה ולמעשי האבירים.
  • קנאות דתית: האבירים נמצאים במשימה הכרוכה בהתמודדות עם כפירה וכישוף נתפסים. מעשיהם מעלים תהיות לגבי הקצוות אליהם יכולה קנאות דתית להניע אנשים.
  • מוסר והישרדות: מול מגפה קטלנית ועמימות מוסרית, על הדמויות לעשות בחירות קשות כדי לשרוד. הסרט בוחן את הדילמות המוסריות בהן הם נתקלים במסעם.
  • פחד ואמונה תפלה: הסרט מתאר את הפחד והאמונה הטפלה שאחזה באירופה במהלך המוות השחור. אנשים ייחסו את המגפה לגורמים על טבעיים, והפחד הזה משחק תפקיד משמעותי בסיפור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]