המיתון הגדול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת העולם המציגה את שיעורי צמיחת התמ"ג בשנת 2009 - המדינות בצבע חום היו במיתון במהלך 2009

המיתון הגדולאנגלית: The Great Recession) הוא המיתון הכלכלי העולמי החמור שהחל בסוף העשור הראשון של המאה ה-21 בעקבות התנפצות בועת הנדל"ן בארצות הברית[1][2] והמשבר הפיננסי שבא בעקבותיו. לתקופה זו היו השלכות מרחיקות לכת שהשפיעו על מדינות רבות ברחבי העולם. ההיקף ומועד ההתרחשות של המיתון השתנה בפועל ממדינה למדינה (ראו מפה מצורפת).[3][4] קרן המטבע הבין-לאומית הגדירה את המיתון הגדול כהתמוטטות הכלכלית והפיננסית החמורה ביותר מאז השפל הגדול.

ההשפעה של המיתון הגדול הייתה נרחבת, והשפיעה על כלכלות, בתי עסק ואנשים אינדיבידואלים רבים ברחבי העולם. שיעורי האבטלה זינקו באותה העת כאשר במקביל בתי עסק רבים התקשו במיוחד לשרוד. שוקי המניות חוו ירידות חדות, וממשלות רבות נאלצו באותה התקופה לנסות לייצב את הכלכלות שלהן.

למיתון הגדול היו השלכות חברתיות וכלכליות ניכרות כאשר מיליוני אנשים איבדו באותה התקופה את בתיהם, את מקום עבודתם ואת חסכונותיהם.

תעשיות מסוימות נפגעו גם הן במיוחד במהלך המיתון הגדול. תעשיית הרכב בארצות הברית לדוגמה התמודדה במהלך המיתון עם ירידה חדה במכירות, והדבר הוביל להתערבות ממשלתית כדי למנוע את קריסתן של יצרניות הרכב האמריקניות. כמו כן גם ענף הבנייה ברחבי העולם נפגע במיוחד במהלך תקופת המיתון כאשר עיקולים ופשיטות רגל הפכו נפוצים באותה התקופה.

המיתון לא הורגש באותה מידה ברחבי העולם. בעוד שרוב הכלכלות המפותחות בעולם, ובמיוחד הכלכלות של אמריקה הצפונית, אמריקה הדרומית ואירופה, נקלעו למיתון קשה ומתמשך, כלכלות מתפתחות רבות לא הושפעו במיוחד - במיוחד סין, הודו ואינדונזיה, שכלכלותיהן צמחו באופן ניכר בתקופה זו. באופן דומה גם הכלכלות של אזור אוקיאניה לא הושפעו במיוחד באותה התקופה בשל קרבתם לשווקים של אסיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המיתון הגדול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Investopedia Team. "The Great Recession Definition". Investopedia (באנגלית). אורכב מ-המקור ב-26 ביוני 2021. נבדק ב-12 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Singh, Manoj. "The 2007–2008 Financial Crisis in Review". Investopedia (באנגלית). נבדק ב-12 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "World Economic Situation and Prospects 2013". Development Policy and Analysis Division of the UN secretariat. נבדק ב-19 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ United Nations (15 בינואר 2013). World Economic Situation and Prospects 2013 (trade paperback) (1st ed.). United Nations. p. 200. ISBN 978-9211091663. The global economy continues to struggle with post-crisis adjustments {{cite book}}: (עזרה)