הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקה
International Electrotechnical Commission
סמליל הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקה
סמליל הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקה
בניין המשרד המרכזי בז'נבה
בניין המשרד המרכזי בז'נבה
תחום תקינה לטכנולוגיה חשמלית ואלקטרונית
שפה רשמית אנגלית, צרפתית
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ז'נבה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים 89 מדינות
תקופת הפעילות 1906–הווה (כ־118 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.iec.ch
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקהאנגלית: The International Electrotechnical Commission, בראשי תיבות: IEC) הוא ארגון תקינה בתחום החשמל והאלקטרוניקה. רבים מהתקנים מפותחים יחד עם ארגון התקינה הבין-לאומי (ISO).

הארגון מורכב מנציגים של מכוני תקנים בין-לאומיים. הוא הוקם ב-1906 וכיום חברות בו מעל 60 מדינות המאמצות את תקניו. במקור היה ממוקם בלונדון, וב-1948 עבר למטה הנוכחי שלו בז'נבה.

הארגון פעל רבות בפיתוח והפצה של תקני מדידה והעיקרים שבהם הם גאוס, הרץ וובר. הארגון היה גם הראשון להציע את מערכת הג'יאורג'י, אשר הפך להיות בסופו של דבר למערכת היחידות הבין-לאומית (SI). ב-1938 הארגון פרסם אוצר מילים בין-לאומי המיועד לתרגום, על מנת לאחד את המינוחים החשמליים. כיום הפך אוצר המילים הבין-לאומי למטרות תעשיית החשמל (IEV) לתקן מחייב עבור תעשיות החשמל והאלקטרוניקה. ב-1 בינואר 1999 ביסס הארגון את תקני הקידומות הבינאריות עבור יחידות אחסון בתחום מדעי המחשב.

מבנה ארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לחלק את המבנה הארגוני של IEC למרכיבים הבאים בהתאם לאופי הפעילות:

  1. הנהלה ואדמיניסטרציה
  2. פיתוח תקנים בין-לאומיים
  3. ניהול מערכות הערכת תואמות (Conformity Assessment)

גופי ההנהלה ואדמיניסטרציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום ההנהלה ואדמיניסטרציה, ניתן לזהות שלושה סוגי פעילות:

  1. חקיקה:
    • המועצה (Council) - מורכבת מנשיא IEC, המשנה לנשיא, סגני הנשיא, הנשיאים של כל הוועדות הלאומיות של המדינות החברות המלאות, גזבר, חברי הדירקטוריון ומזכ"ל. המועצה היא הגוף החוקתי של הארגון והיא המנהלת את פעילות הארגון, באמצעות גופי ההנהלה. המועצה נפגשת לפחות פעם בשנה במסגרת המפגש השנתי של IEC ‏ (IEC General Meeting).
  2. קבלת החלטות:
    • הדירקטוריון (Council Board - CB) - מורכב מנשיא IEC, המשנה לנשיא, סגני הנשיא, הגזבר, המזכ"ל ונציגות של 15 ועדות לאומיות. הדירקטוריון מיישם את המדיניות ואחראי לתהליך קבלת ההחלטות.
    • הוועדה לניהול פעילויות התקינה (Standardization Management Board - SMB) - מורכבת מיו"ר, 15 נציגים מתוך הוועדות הלאומיות ומזכ"ל IEC. תפקידיה של ה-SMB הם: ניהול כלל פעילויות הכנת התקנים ב–IEC, ניהול הקשר עם ארגונים בין-לאומיים אחרים וקבלת החלטות הנוגעות לתהליך הכנת התקנים.
    • הוועדה להערכת תואמות (Conformity Assessment Board - CAB) – מורכבת מיו"ר, 12 נציגים מתוך הוועדות הלאומיות, היו"ר והמזכיר של כל אחת מהמערכות להערכת תואמות (כפי שיפורט בהמשך), גזבר IEC ומזכ"ל IEC. תפקידה הוא לנהל את כלל פעילות הערכת התואמות.
  3. ביצועי:
    • הוועד המנהל (Executive Committee - ExCo) - מורכב מנשיא IEC, המשנה לנשיא, סגני הנשיא, הגזבר והמזכ"ל ותפקידיו הן להוציא לפועל את החלטות הדירקטוריון ולפקח על ההתנהלות של המשרד המרכזי של IEC.
    • המשרד המרכזי (Central Office - CO) - הגוף הקבוע המהווה עוגן לכלל פעילויות התקינה ב-IEC בכך שהוא מדריך ומסייע לכלל הגופים לפעול בהתאם לכללים ולהנחיות. נוסף על כך, ה-CO הוא המוציא לפועל של החלטות המועצה ושל הדירקטוריון וכל זאת תחת פיקוחו של מזכ"ל IEC.

הגופים העיקריים העוסקים בפיתוח תקנים בין-לאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וועדות טכניות (Technical Committees TC\Subcommittees SC) - גוף שמוקם, על פי הצורך, על ידי ה-SMB והאחראי להכנת תקנים בתחום טכנולוגי ספציפי. החברים בוועדה הטכנית הם נציגים שמונו על ידי הוועדות הלאומיות והם מייצגים את הוועדה הלאומית שלהם. מתפקידיה של הוועדה הטכנית - לאשר הכנת תקנים בתחום שבאחריותה ולפקח על תהליך הכנתם. הוועדה הטכנית מנהלת את התוכניות של קבוצות העבודה שהוקמו על ידיה.
  • קבוצת עבודה (Working Groups WG) – גוף שבמסגרתו מתכנסים מומחים להכנה של התקנים, בהתאם להחלטות הוועדה הטכנית שאליה הוא כפוף. קבוצת עבודה מורכבת ממומחים שמונו על ידי הוועדות הלאומיות. מומחים אלה אינם מייצגים את הוועדה הלאומית, אלא תורמים לעבודה בהתאם לכישוריהם ומומחיותם בלבד.

הגופים העיקריים העוסקים בהערכת תואמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לפעילות הכנת תקנים, IEC מנהלת 3 מערכות רשתות גלובאליות להערכת תואמות. בכל אחת מהמערכות (Systems) יש לפחות רשת אחת (Scheme), והיא מנוהלת על ידי ועדות (לכל אחת מהמערכות יש שיטות עבודה ומבנה ארגוני שונים). המזכירויות של המערכות האלה נמצאות ב-IEC. הרשתות הם:

  • IECEE – מערכת להערכת תואמות לציוד ורכיבי אלקטרוטכני.
  • IECq – מערכת להערכת איכות לרכיבים אלקטרוניים, חומרים ותהליכים.
  • IECx - מערכת להערכת ציוד לאווירה נפיצה.

מפגשים שנתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

IEC General Meeting (בקיצור: GM) הוא המפגש השנתי של ה-IEC המיועד להיות האירוע הבין-לאומי המרכזי בתחום החשמל ואלקטרוניקה כל שנה.

המפגש השנתי אורך חמישה ימי עבודה שבהם מתקיימות ישיבות של המועצה, של הדירקטוריון, של הוועד המנהל, של הוועדה לניהול פעילות התקינה ושל הוועדה להערכת תואמות; מפגש של יושבי הראש של הוועדות הלאומיות, מפגש של המזכירים של הוועדות הלאומיות, וישיבות נוספות בהתאם לקביעת הוועד המנהל. כדי לעמוד ביעד שקבע המשרד הראשי של ה-IEC, שהאירוע יהווה הזדמנות למפגש של המומחים והפעילים ב-IEC, ועדות תקינה רבות מקיימות באותו האתר במקביל למפגש השנתי. מספר המשתתפים בישיבות הטכניות והניהוליות נע סביב 1,400 איש, המגיעים מיותר מ-60 מדינות.

בכל שנה ועדה לאומית אחרת מתנדבת לארח את המפגש השנתי של IEC. אירוח המפגש השנתי נחשב כבוד לאותה מדינה, ומהווה הזדמנות לפעילים ב-IEC להיחשף לתעשייה ולעשייה הטכנולוגית באותה מדינה. המפגש הראשון התקיים בארצות הברית בשנת 1904 והמשיך בצורה לא סדירה עד לאחר מלחמת העולם השנייה. משנת 1947 מתקיימים המפגשים בתדירות של פעם בשנה.

ישראל אירחה את המפגש פעם אחת, בשנת 1966.

התועלת למדינה המארחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

התועלת באירוח מפגש גדול זה טמונה ביצירת הזדמנות לתעשייה המקומית, שכן הוועדות הטכניות המתכנסות במהלך המפגש השנתי עוסקות בהכנת תקנים בין-לאומיים במגוון רחב של נושאים כגון מיקרו-אלקטרוניקה, טכנולוגיות המידע, ננו טכנולוגיה ומוצרי צריכה ואנרגיה. המפגש מהווה הזדמנות לבעלי עניין מהתעשייה, האקדמיה וגופי השלטון הרוצים ליהנות מהתועלת הגלומה בפעילות התקינה. התועלות שניתן להפיק מהשתתפות בתקינה הבין-לאומית הן רבות, כאשר היתרונות הבולטים הם: חשיפה למידע מוקדם לגבי התקנים העתידיים, חיסכון בתקציבי המו"פ כתוצאה מעבודת הוועדות ויצירת קשרים מקצועיים ועסקיים.

המשתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים במפגשים שנתיים נמנים עם אחת מהאוכלוסיות הבאות:

  • חברים בוועדות הטכניות העוסקות בהכנת תקנים בין-לאומיים
  • חברי הנהלות של הוועדות הלאומיות ל-IEC של המדינות החברות בארגון
  • חברי הוועדות הניהול והאדמיניסטרציה של IEC
  • אנשי ה-IEC Central Office

חברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לתקנון, מדינה המעוניינת ליטול חלק בפעילות IEC תקים וועדה לאומית לאלקטרוטכניקה (NC - National Committee), כאשר לא תהיה יותר מוועדה לאומית אחת לכל מדינה. בנוסף, רק מדינה המוכרת על ידי האו"ם יכולה להיות חברה ב-IEC. אין כללים רשמיים לגבי הרכב ה-NC אך בדרך כלל המזכירות של ה-NC הוא ארגון התקינה הלאומי לתחום החשמל ואלקטרוניקה. להלן מספר דוגמאות:

תקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקני IEC ממוספרים ובעלי כותרת כדוגמת "IEC 60411 Graphical Symbols". תקנים המפותחים יחד עם ISO, משתמשים במערכת המספור של ISO והם בעלי כותרת כדוגמת "ISO/IEC 7498-1:1994 Open Systems Interconnection: Basic Reference Model". הוועדה הטכנית המשותפת 1 ISO/IEC ‏ (ISO/IEC JTC1) מוסברת בהרחבה בערך ארגון התקינה הבין-לאומי. ה-CISPR ‏ (Comite International Special des Perturbations Radioelectriques) היא אחת הקבוצות שנוסדו על ידי ה-IEC.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]