העתק שמש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הוכחה ראשונה ל- A la recherche du temps perdu: Du côté de chez Swann עם הערות תיקון בכתב יד מאת מרסל פרוסט

בדפוס ובפרסום, עותקי שמש, או הגהות אחרונות הן הגרסאות המקדימות של פרסומי ספרים המיועדות עורכים ומגיהים, לעתים קרובות עם שוליים רחבים במיוחד. הוכחות גליליות עשויות להיות לא חתוכות ולא קשורות, או במקרים מסוימים משודרות אלקטרונית.

עותקי השמש נוצרו למטרות הגהה ועריכת העתקה, אך עשויים לשמש גם למטרות קידום וביקורות.

הוכחות גלריה היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במובן הטיפוגרפי, המונח מתוארך לסביבות שנת 1600. המטרה העיקרית של עותק השמש היא ליצור כלי לאימות שהעבודה מדויקת. כל השינויים הדרושים או המוצעים מסומנים פיזית על הגהות נייר או מסומנים אלקטרונית על הגהות אלקטרוניות על ידי המחבר, העורך והמגיהים. היוצר, המפיץ או המדפיס מקבלים את העותקים הערוכים, מתקן ומסדר מחדש את הסוג או את העימוד, ומסדרים לעובדי העיתונות להדפיס את העותקים הסופיים או שפורסמו.

הגהות או גליליות נקראות כך מכיוון שבימי הדפסת האותיות ביד בשנות ה-50 של המאה ה-16, המדפסת הייתה מכניסה את הדף ל"גליות", מגשי מתכת שלתוכם הונח הסוג והידק למקומו. לאחר מכן ישמש מכבש הגהה קטן להדפסת מספר מוגבל של עותקים להגהה . הגהות גליליות הן אפוא, מבחינה היסטורית, גליות המודפסות על מכבש הגהה.

מנקודת המבט של המדפסת, להוכחת המדפסת, כפי שמקורה בעידן הכתב הפיזי ביד, היו שתי מטרות עיקריות, אלו הן לבדוק שהמחבר קבע את העותק בצורה מדויקת (מכיוון שלפעמים פיסות כתיבה בודדות אכן קיבלו לשים במארז הלא נכון לאחר השימוש) וכי הסוג היה נקי מפגמים (מכיוון שסוג המתכת רך יחסית, כך שהסוג עלול להינזק).

לאחר שהופקה הגהת גלריה ללא פגמים, ביקשה ההוצאה להפעיל מספר הגהות גליליות להפצה לעורכים ולכותבים לקריאה אחרונה ותיקונים בטקסט לפני תיקון הסוג בתיק להדפסה.

הוכחות לא מתוקנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוכחה לא מתוקנת היא גרסת הוכחה (על נייר או בצורה דיגיטלית) שעדיין לא קיבלה אישור סופי של המחבר והמוציא לאור. המונח עשוי להופיע גם על כריכות של עותקי קריאה מוקדמת; ראה למטה.

בימינו, מכיוון שעבודות כתיבה וקדם דפוס רבות מתנהלות בצורה דיגיטלית ומשודרת אלקטרונית, המונח הוכחה לא מתוקנת נפוץ יותר מהמונח הוותיק יותר הוכחת גללי, המתייחס אך ורק למערכת הגהה מנייר. עם זאת, אם הדפסת נייר של הגהה לא מתוקנת מבוצעת במדפסת שולחנית או מכונת העתקה ומשמשת כהגהה ניירת עבור סימון סופר או עריכה, היא מתקרבת להוכחה גלילית, וניתן להתייחס אליה כאל. גלריה.

גרסאות הוכחה אלקטרוניות ראשוניות נקראות לפעמים גם הוכחות דיגיטליות, הוכחות PDF והוכחות קדם-פקסיקלות, האחרונות מכיוון שהן נתפסות כעמודים בודדים, לא כפי שהם ייראו כשהם נאספים לתוך מסמכים או חתימות לעיתונות.

הוכחות סופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוכחות שנוצרו על ידי המדפסת לאישור המוציא לאור לפני היציאה לדפוס נקראות הגהות סופיות. בשלב זה של הפקת הדפוס, אמורים כל הטעויות שתוקנו והעמודים מוכנים לקיפול וחיתוך על מכבש הדפוס. תיקון טעות בשלב זה כרוך בעלות נוספת לעמוד, כך שאין מעודדים את הכותבים לבצע שינויים רבים בהגהות סופיות, בעוד שתיקונים של הרגע האחרון על ידי צוות ההוצאה הביתית עשויים להתקבל.

בשלב ההוכחה הסופית, נבדקות פריסות עמודים מקרוב. בנוסף, מכיוון שעותקי השמש מכילים את העימוד הסופי.

מבחינה היסטורית, כמה מוציאים לאור השתמשו בהוכחות נייר כעותקים מקדימים או עותקים לקריאה מוקדמת (ARCs) או כהוכחות פרסומיות לפני פרסום. אלה מסופקים למבקרים, למגזינים ולספריות לפני הפרסום הסופי. גלליות אלה אינן נשלחות לתיקון, אלא כדי להבטיח ביקורות בזמן של יצירות חדשות שפורסמו. רשימת הנמענים שקבע המו"ל מגבילה את מספר העותקים לנדרש בלבד, מה שהופך את העותקים המוקדמים לצורת פרסום בהדפסה לפי דרישה (POD).

הוכחות פרסום טרום-פרסום נאספות בדרך כלל ונכרכות בנייר, אך במקרה של ספרים עם איורים מודפסים בארבעה צבעים, ייתכן שהוכחות פרסום חסרות איורים או שהן בשחור-לבן בלבד.הם עשויים להיות מסומנים או מוטבעים על הכריכה "הוכחה לא מתוקנת", אך לא מצופה מהנמען להגהה אותם, רק כדי להתעלם מכל שגיאה קלה של כתיבה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העתק שמש בוויקישיתוף