הפירמידה של יונס

הפירמידה של יונס
מידות
רוחב 57.7 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה מעל פני הים 58 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
היסטוריה
תרבויות מצרים העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
עשוי מ אבן גיר עריכת הנתון בוויקינתונים
נבנה 2360 לפנה״ס? עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 29°52′06″N 31°12′53″E / 29.868333°N 31.214722°E / 29.868333; 31.214722
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתחם הפירמידה של יונס (The Pyramid Complex of Unas) ממוקם בשדה הפירמידות בסקארה, ליד קהיר שבמצרים. הפירמידה נבנתה עבור הפרעה יונס, המלך התשיעי והאחרון של השושלת החמישית במאה ה-24 לפני הספירה. משמעו של שמה העתיק, נפר איסוט יונס (Nefer Isut Unas) הוא "יפים הם מקומותיו של יונס". במקור הפירמידה התנשאה לגובה של 43 מטרים, והייתה בעלת בסיס של 58 על 58 מטרים, אך כיום היא הרוסה לחלוטין.

חפירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפירמידה נחקרה על ידי לפסיוס ועל ידי פרינג, אך היה זה גסטון מספרו שלראשונה קיבל גישה לתוך הפירמידה ב-1881, שם הוא גילה כיתובים המעטרים את קירות חדרי הקבורה. כתבים אלו, יחד עם כתבים נוספים שנמצאו בפירמידות סמוכות, ידועים היום בתור כתבי פירמידות. יונס היה הפרעה הראשון שכלל רעיון זה, והוא זה שיצר את הרעיון שיחקקו מספר קסמים על קירות הקבר שלו, שמטרתם לעזור לפרעה במהלך מסעו דרך הדואט ואל החיים שאחרי המוות. רעיון זה היה נחשב כה מוצלח בעיני הפרעונים האחרים, עד כדי שהוא התפתח לכתבים בתוך ארונות קבורה בממלכה התיכונה ולאחר מכן לספר המתים מתחילת הממלכה החדשה ועד סוף תקופת מצרים התלמיית, כשכתבים חדשים החלו להופיע.

הפירמידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחדר הקבורה עצמו נמצאו שאריות של מומיה, הכוללות את הגולגולת, הזרוע הימנית והמותן, אך לא ברור האם הן שייכות ליונס או לא. ליד הפירמידה הראשית בכיוון צפון־מזרח, ישנם מסטבות שבהם קבורה בת זוגו של המלך.

הפירמידה נבנתה בסמוך לפירמידה של ג'וסר בסקארה. דרך המעבר המוגבהת ביניהם ארכה כ־750 מטרים והייתה בעל צורה ייחודית בגלל הוואדי הסמוך לה. חלק מחומרי הבנייה נלקחו ממתחם ג'וסר. הגג של המעבר היה מכוסה מלמעלה על מנת ליצור מנהרה סגורה, למעט חריץ ארוך שהאיר את הקירות שהיו מעוטרים בתבליטים.[1]

כיום מאמינים שבכתובות של כתבי הפירמידות בקבר של יונס ישנן גם מספר שורות הכתובות בניב שמי, שנכתב בכתב מצרי ומהווה את העדות הראשונה לשפה שמית כתובה.[2]

הפירמידה של יונס בסקארה. נית לראות את סחמחת, יונס, ג'וסר ואוסר־כאף. נלקח ממודל תלת־ממדי של הפירמידה.
תמונה של הפירמידה. נלקח ממודל תלת־ממדי.
תמונה של הפירמידה. נלקח ממודל תלת־ממדי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפירמידה של יונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lehner, Mark The Complete Pyramids, London: Thames and Hudson (1997)p. 154-5 ISBN 0-500-05084-8
  2. ^ "Ancient Semitic Snake Spells Deciphered in Egyptian Pyramid".