האזור המוטורי העיקרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האזור המוטורי העיקרי
שיוך האונה המצחית עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (821) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
מזהה נרולוקס nlx_143555 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה נרוניימס 1910 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 224854 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C3495441 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האזור המוטורי העיקרי הוא חלק מקליפת המוח הנמצא באונה המצחית על הפיתול הקדם-מרכזי. אזור זה מעורב בפעולת המערכת המוטורית ומתפקד כמרכז השליטה הראשי על הפעילות המוטורית הרצונית בגוף. האזור המוטורי העיקרי מבקר על פעולתם של למעלה מ-600 שרירים רצוניים בגוף.[1].

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור המוטורי העיקרי ממוקם על הפיתול הקדם-מרכזי (precentral gyrus), הצמוד לחריץ המרכזי בחלק הקדמי שלו.[2] על פי החלוקה של ברודמן האזור המוטורי העיקרי משויך לאזור 4 של קליפת המוח האנושי[3]. אזור זה מחובר אל האזור הסומטוסנסורי הראשוני באמצעות קפל רקמת מוח הקרוי אונית מסב המרכז.

אזור ברוקה נמצא בהמיספרה השמאלית, בקדמת החלק של האזור המוטורי העיקרי האחראי על שרירי הדיבור.[2].

קישורים למערכת השרירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הומונקולוס המתאר את תפקודו של האזור המוטורי העיקרי. דמות האדם המולבשת על גבי קליפת המוח מייצגת את השרירים הנשלטים על ידי אותו חלק של האזור המוטורי העיקרי. לפיכך, גודלם היחסי של האיברים בציור תואם את כמות תאי העצב שמוקדשים לשליטה מוטורית על אותם האיברים.
המיפוי הסומטוטופי באזור המוטורי העיקרי

תאי עצב בחלקים שונים של האזור המוטורי העיקרי מקושרים, דרך המסלול הקורטיקו-ספינלי, לשרירים בחלקים שונים של הגוף.[2] הם יכולים לגרום לשפעול או עיכוב של חלקים שונים במערכת השרירים באמצעות העברה סינפטית. באזור זה נמצאים תאי העצב הגדולים ביותר בקורטקס, אשר נקראים בשם תאי בץ.

האזור המוטורי העיקרי בכל המיספרה מאורגן באופן סומטוטופי (soma = גוף, topos = מיקום).[2] כלומר, הוא מסודר בהתאם לסידור המרחבי של האיברים בגוף - מכפות הרגלים ועד לראש. הדבר בא לידי ביטוי בכך שקבוצות תאי עצב השולטות על שרירים סמוכים בגוף נמצאות אחת ליד השנייה על פני קליפת המוח.

גודל האזור המוקדש לכל אחד מהאיברים הוא פרופורציונלי לרמת הרגישות שלהם לגרייה סביבתית ולרמת הבקרה שמופעלת עליהם על ידי המוח.[1] לכן הגודל של אזור המוקדש לקבוצת שרירים מסוימת עולה בהתאם למורכבות של התנועות שהם מבצעים. לדוגמה, האזור ששולט על הפעלת אצבעות הידיים תופס חלק ניכר מהאזור המוטורי העיקרי.

ההשפעה של האזור המוטורי העיקרי מוצלבת בין הצדדים ימין ושמאל. כתוצאה מכך, האזור המוטורי העיקרי השמאלי שולט על הצד הימני של הגוף ולהפך.[2][1].

קישורים לאזורים מוחיים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהאזור המוטורי העיקרי מעורב בעיקר בהיבטים הקינסטזיים והדינמיים של התנועה הרצונית, יתר קליפת המוח הקדמית מקושרים להכנה ולתכנון של תנועות רצוניות כתגובה לגירויים חיצוניים או פנימיים.[3] בהתאם לכך, האזור המוטורי העיקרי נשלט על ידי קליפת המוח הקדם-מוטורית, שנמצאת בסמוך לו באונה המצחית ועל ידי האזור המוטורי המשלים.[2].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Motor Cortex (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 גריג ר. ג. וזימברדו פ.ג. (2010). מבוא לפסיכולוגיה. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 Neil R. Carlson, (2013). Physiology of Behavior. Boston: Pearson.
  3. ^ 1 2 Mai, J. K., & Paxinos, G. (Eds.). (2012). The human nervous system. Academic Press.