הקרן לאבנים ומתכות יקרות של הפדרציה הרוסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקרן לאבנים ומתכות יקרות של הפדרציה הרוסית
Гохран России
בניין הקרן במוסקבה
בניין הקרן במוסקבה
מידע כללי
מדינה רוסיה
תחום שיפוט רוסיהרוסיה רוסיה
משרד אחראי משרד האוצר של רוסיה
סוכנות אם משרד האוצר של רוסיה
סוכנות בת קרן היהלומים של רוסיה
תאריך הקמה 11 בדצמבר 1719 (קרן התכשיטים של הצאר)
3 בפברואר 1920 (גוחרן)
21 בנובמבר 1996 (הקרן המודרנית)
ממשלה ממשלת רוסיה
מטה מרכזי מוסקבה
http://www.gokhran.ru
קואורדינטות 55°44′34″N 37°31′13″E / 55.7429°N 37.5203°E / 55.7429; 37.5203
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקרן לאבנים ומתכות יקרות של הפדרציה הרוסית או רשמית הקרן הממלכתית לאבנים ומתכות יקרות לאחסון, ניפוק ושימוש במתכות יקרות ואבני חן של רוסיה תחת משרד האוצררוסית: Государственное учреждение по формированию Государственного фонда драгоценных металлов и драгоценных камней Российской Федерации, хранению, отпуску и использованию драгоценных металлов и драгоценных камней (Гохран России) при Министерстве финансов Российской Федерации), הידוע בכינויו גוחרן רוסיה (Гохран России) או Gokhran (Гохран) הוא מוסד ממלכתי תחת משרד האוצר הרוסי, האחראי על קרן המדינה של אבנים ומתכות יקרות של הפדרציה הרוסית.

הקרן נוצרה בהחלטת הממשלה מ-21 בנובמבר 1996. היא אחראית לרכישה, אחסון, מכירה ושימוש במתכות יקרות, אבנים יקרות, תכשיטים, סלעים ומינרלים על ידי קרן המדינה. הקרן מנהלת את קרן היהלומים הממשלתית שאחראית אחזקת כל היהלומים והתכשיטים בשטח הקרמלין, כולל הכתר הקיסרי ותכשיטי האימפריה הרוסית השמורים בקרמלין.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן החלה את דרכה כקרן התכשיטים של הצאר (Царская рентерия), שנוצרה על ידי פיוטר הראשון ב־11 בדצמבר 1719, על פי צו שקבע את צורת האחסון הממלכתית של חפצי ערך השייכים לרוסיה.[2]

הקרן המודרנית נוצרה בשנת 1920 על פי צו של הסובנרקום מפברואר 1920 כמאגר תכשיטים ממלכתי.

בשנים הראשונות שלאחר מהפכת אוקטובר נאספו תכשיטים של בית רומנוב, הכנסייה הרוסית האורתודוקסית, כמו גם חפצי ערך שהוחרמו מאנשים פרטיים. בתחילת 1920 נכנסה לתוקפה הצו "על החרמת כל המטלטלין של מהגרים ואנשיהם". המתכות היקרות שהוחרמו נאספו בקרן. ב־13 ביולי 1920 פרסמה מועצת הקומיסרים העממית החלטה "על תפיסת מתכות יקרות, כסף וחפצי ערך שונים", לפיה נתפסו זהב ופלטינה ללא תשלום.

באוקטובר 1921 נמסרו לקרן כל התכשיטים שהיו ברשות המשטרה החשאית (צ'קה), שבעבר היו לה מחסנים משלה. אוצר הקרן מצד הצ'קה היה גלב בוקיי. באותה שנה התגלו מעילות גדולות: בוקיי, מטעם לנין, חקר את המקרה הזה וריכז רשימה של 100 חשודים בארגון מעילה. האשמים העיקריים היו שלושה עובדי הקרן – הבעלים לשעבר של מפעל חיתוך היהלומים באנטוורפן פוז'אמצ'י, שמאי היהלומים אלכסנדרוב ושלחס; שלושתם נורו בקיץ 1921. בנוסף, בעקבות תוצאות החקירה של בוקיי, נערכה רשימה של אלה שהעשירו את עצמם על חשבון המעילה. בסך הכל נורו 35 בני אדם במהלך החקירה (כולל 11 שמאים).

חלק מנכסי התרבות נמכרו בחו"ל. בשנים 1925–1926 פרסמה הקרן ארבעה גיליונות של הקטלוג המאויר "קרן היהלומים של ברית המועצות". על מנת למשוך קונים, הפרסום תורגם לאנגלית, צרפתית וגרמנית והופץ באירופה. פעילות הקרן הייתה מסווגת. אפילו להנהלת הבנק הממלכתי של ברית המועצות, שהקרן הייתה כפופה לו, לא היה מידע על כמות הזהב המאוחסן בקרן; רק ללנין דווח באופן אישי ומאוחר יותר לסטלין.

מאז 1960, הקרן הייתה חלק ממשרד האוצר של ברית המועצות בתור המחלקה המיוחדת השלישית תחת משרד האוצר של ברית המועצות. מאז 1979, נקראה הקרן בשם המנהל השלישי הראשי השלישי תחת משרד האוצר של ברית המועצות.

בשנת 1987 שונה שמו למאגר חפצי הערך הממלכתי של ברית המועצות (Государственное хранилищ ценностей СССР) תחת משרד האוצר של ברית המועצות.

בשנת 1991 קיבל הקרן קיבלה מעמד של הוועדה למתכות ואבנים יקרות (Комитета драгоценных металлов и драгоценных камней, Комдрагмет РФ) תחת משרד הכלכלה והאוצר של הפדרציה הרוסית. משנת 1992 הקרן הפכה לוועדת הפדרציה הרוסית למתכות ואבנים יקרות (Комитет Российской Федерации по драгоценным металлам и драгоценным камням, בראשי תיבות Росомдрагмет).

בשנת 1996, לאחר פירוק הוועדה, הקרן רוסיה הפכה שוב לחלק ממשרד האוצר והיא מדווחת ישירות לנשיא רוסיה.

פרשת Golden ADA[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשת Golden ADA החלה בשנת 1992, כאשר איש עסקים רוסי מהמעמד הבינוני אנדריי קוזלנוק הציע בפני בכירי הקרן (ואלה לממשלה) את הרעיון של חברה פרטית בדויה בארצות הברית שתסחור ביהלומים רוסיים. תוך עקיפת המונופול של דה בירס (מה שהצריך הלוואה של 500 מיליון דולר); באפריל 1993 Golden ADA, Inc התקשרה בהסכם עם הוועדה שעל פיו במאי-יוני 1993, Golden ADA, Inc, שלחה חפצי ערך מהקרן (יהלומים, מוצרי זהב וכסף, מטבעות) בסכום של 94.6 מיליון דולר. על פי חקירת המקרה, כספים אלה נגנבו ולא נכנסו לקופת המדינה.

בשנת 1998 אנדריי קוזלנוק, מייסד שותף של Golden ADA, נעצר ביוון. הוא הואשם בגניבת חפצי ערך מהקרן בסכום של 187 מיליון דולר. ב־17 במאי 2001, בית המשפט העירוני במוסקבה מצא אותו אשם בהונאה וגזר עליו 6 שנות מאסר. עם זאת, ב־14 בנובמבר, בית המשפט העליון של רוסיה, אליו ערער קוזלנוק, הפך את עונשו של קוזלנוק ל-4 שנות מאסר.

יחד עם אנדריי קוזלנוק, ראש הקרן יבגני בצ'קוב, ראש אגף האוצר, התקציב והתפוצה לשעבר של ממשלת הפדרציה הרוסית איגור מוסקובסקי ומנכ"ל של חברת הבת של Golden ADA, Zvezda Urala, ניקולאי פיודורוב, הובאו לדין. האחרון נידון תחילה ל-3.5 שנות מאסר על ידי בית המשפט העירוני של מוסקבה אך שוחרר ממעצר על פי פסיקת בית המשפט העליון ב-14 בנובמבר. ביצ'קוב ומוסקובסקי שנידונו על ידי בית המשפט העירוני במוסקבה ל-3 שנות מאסר זכו לחנינה מבית המשפט העליון.

רכישת יהלומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המשבר הפיננסי ב־2008, ממשלת רוסיה רכשה מיליארד דולר יהלומים מחברת היהלומים הרוסית אלרוסה, על מנת לתמוך בתעשיית כריית היהלומים הרוסית, תוך הימנעות מעומס בשוק היהלומים העולמי ובכך ירידה נוספת של מחירי היהלומים.[3] תעשיית כריית היהלומים היא קריטית לכלכלת יקוטיה.

אחזקות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן מחזיקה גם במדליות מסדר הניצחון שהוענקו לרוקוסובסקי ומיכל רולה-ז'ימיירסקי.

קרן היהלומים של רוסיה כולל כלל תכשיטי המדינה של האימפריה הרוסית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של הקרן לאבנים ומתכות יקרות של הפדרציה הרוסית (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Где хранятся сокровища Российской империи
  2. ^ История Гохрана России, www.gokhran.ru
  3. ^ Golubkova, Katya (21 באוגוסט 2010). "Putin vows $1 bln support for diamond miner Alrosa". Forbes. נבדק ב-1 באוקטובר 2010. {{cite news}}: (עזרה)