לדלג לתוכן

ויליאם רוברט טיילור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם רוברט טיילור
William Robert Taylor
ויליאם רוברט טיילור
לידה 10 ביולי 1820
וודברי, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 במרץ 1909 (בגיל 88)
ברק, ויסקונסין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות פורסט היל, מדיסון, ויסקונסין, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ויסקונסין ה־12
5 בינואר 18743 בינואר 1876
(שנתיים)
סגן מושל ויסקונסין צ'ארלס פרקר
חבר הסנאט של ויסקונסין מטעם מחוז הבחירה ה-11
12 בינואר 18599 בינואר 1861
(שנתיים)
חבר אספת המדינה של ויסקונסין מטעם מחוז דיין
10 בינואר 18559 בינואר 1856
(0 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם רוברט טיילוראנגלית: William Robert Taylor;‏ 10 ביולי 182017 במרץ 1909) היה פוליטיקאי אמריקאי, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל ויסקונסין ה-12 בשנים 1874 - 1876. קודם לכן הוא כיהן כחבר בשני בתי המחוקקים של מדינתו.

ראשית חייו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם רוברט טיילור נולד בעיירה וודברי שבקונטיקט כבנם של רוברט ומרי (לבית קולמן) טיילור. כשהיה בן שש התייתם, כאשר אביו טבע כשספינתו אבדה בים. אימו מתה בינקותו. הוא גודל על ידי השכנים, ולאחר מכן הוא עבר עמם למחוז ג'פרסון שבמדינת ניו יורק.[1]

טיילור עבר לאוהיו, שם לימד בבית ספר, למד רפואה ושירת במיליציה המקומית. הוא שירת כנשיא החברה החקלאית של מחוז דיין, ובאגודה החקלאית המדינתית, לאחר שב-1848 הוא עבר לחווה בעיירה קוטג' גרוב שבוויסקונסין,[1] שם הוא היה מעורב בעסקי תעשיית העץ ובחוואות.

ב-1842 נשא טיילור לאישה את קתרין הרד, ולשניים נולדו שלושה ילדים. ב-1886 הוא נישא בשנית לוויולה לי, ולשניים נולד בן אחד.[2]

קריירה פוליטית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1855 נבחר טיילור לאספה המדינתית של ויסקונסין, וכיהן בה שנה אחת. ב-1859 הוא נבחר לסנאט המדינתי, וכיהן בו שנתיים. בנוסף, הוא שימש כיושב ראש מועצת עירו, כחבר מועצת המחוז, מפקח החינוך של המחוז, ומפקח המחוז על העניים. הוא היה חבר בחבר הנאמנים של בית החולים המדינתי לחולי נפש במנדוטה בשנים 1860 - 1874.

מושל ויסקונסין

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהיה דמוקרט, תמך טיילור באיחוד במהלך מלחמת האזרחים האמריקאית. ב-1873 הוא נבחר כמושל ויסקונסין לתקופת כהונה אחת מטעם מפלגת הרפורמה, שהייתה קואליציה קצרת ימים של הדמוקרטים, תומכי רפורמה, אנשי האגף הליברלי של המפלגה הרפובליקנית וגופים נוספים.[1] הוא כיהן כמושל מ-5 בינואר 1874 ועד 3 בינואר 1876. הוא שילם את הוצאות טקס ההשבעה שלו, וסירב לקבל מימון לנסיעה ברכבות ולמברקים.

במהלך תקופת כהונתו כמושל, מינה טיילור את הנשיא השלישי של בית המשפט העליון של ויסקונסין, אדוארד ג'ורג' ראיין.[3] עם זאת, פעולתו הבולטת ביותר של טיילור כמושל הייתה חקיקתו של "חוק פוטר", שכונה כך על שמו של חבר הסנאט המדינתי, הרפובליקני רוברט ל. ד. פוטר. החוק היה בסדר עדיפות גבוהה של תנועת הגרינג'רים, שהיו חלק מהקואליציה שמטעמה נבחר טיילור, והעביר את תעריפי ההובלה ברכבות תחת נציבות הרכבות המדינתית החדשה. על החוק קראו תיגר בבתי המשפט חברות הרכבות, ובין השאר הגיעו לבית המשפט העליון של ארצות הברית. עם זאת החוק עמד במבחן בתי המשפט, אך טיילור הובס בבחירות לתקופת כהונתו השנייה ב-1875. יורשו בתפקיד, הריסון לדינגטון, חתם על חוק לביטול חוק פוטר, והחליף אותו בגרסה חלשה יותר להקמת גוף מפקח חלש יותר על ענף הרכבות.

ויליאם רוברט טיילור נפטר במוסד לקשישים בעיר ברק שבוויסקונסין, לאחר שירד מנכסיו, ב-17 במרץ 1909, בגיל 88. הוא נטמן בבית הקברות פורסט היל שבמדיסון. על שמו נקרא מחוז בוויסקונסין.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]