סגן מושל (ארצות הברית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  מדינות בהן סגן מושל רפובליקני
  מדינות בהן סגן מושל דמוקרטי
  מדינות בהן התפקיד אינו קיים

סגן מושלאנגלית: Lieutenant governor) היא משרה הקיימת ב-45 מתוך 50 מדינות ארצות הברית. בשתיים מתוך 45 מדינות אלו, יושב ראש הבית העליון של בית המחוקקים של המדינות הללו משמש בתפקיד סגן המושל. ברוב המקרים, סגן המושל הוא איש הממשל השני בחשיבותו במדינה לאחר המושל והוא זה שממלא את מקומו של המושל כאשר זה נעדר מהמדינה או לא מסוגל באופן זמני למלא את תפקידו. במקרה בו המושל מת, מתפטר, או מודח מתפקידו, הופך בדרך כלל סגן המושל למושל החדש.

בחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטות בחירת סגן המושל במדינות השונות:
  בחירה באותו פתק הצבעה (Same ticket)
  בחירה באותו פתק הצבעה בבחירות הכלליות, בחירה נפרדת בבחירות המקדימות
  בחירות נפרדות
  בחירה על ידי הסנאט של המדינה
  לא קיימת משרת סגן מושל

ב-25 מדינות, המושל וסגן המושל נבחרים באותו פתק הצבעה, ובכך מובטח ששניהם יגיעו מאותה מפלגה פוליטית. ב-18 מדינות נוספות, נבחרים השניים בפתקי הצבעה נפרדים, כך שהם עשויים לייצג מפלגות שונות. סגן המושל משמש לעיתים קרובות כיושב ראש הבית העליון של בית המחוקקים של המדינה, בדומה לסגן נשיא ארצות הברית המשמש כנשיא הסנאט של ארצות הברית. מבין שבע המדינות הנותרות, בשתיים מתוכן ממלא את התפקיד נשיא הסנאט של המדינה. בטנסי, תוארו המלא של יושב ראש הסנאט הוא "סגן המושל ויושב ראש הסנאט". בווירג'יניה המערבית, מיועד תפקיד סגן המושל לנשיא הסנאט. להוציא את ארקנסו, קליפורניה, ג'ורג'יה, איידהו, טנסי, טקסס, וירג'יניה, וושינגטון ווירג'יניה המערבית, בכל מדינה כיהנה בזמן כל שהוא אישה כסגנית המושל, אף על פי שלזמן קצר כיהנה מונה פסקוויל כסגנית מושל קליפורניה בין אבל מלדונדו לבין ג'ון גרמנדי.

במיין ובניו המפשייר, ממלא יושב ראש הסנאט של המדינה את מקום המושל כאשר משרתו של זה מתפנה (בדומה למצב בישראל, בה יו"ר הכנסת מכהן כממלא מקום נשיא המדינה). באריזונה, באורגון ובוויומינג, הופך מזכיר המדינה למושל עם התפנות משרתו של זה האחרון.

באזורים המבודדים, סמואה האמריקאית, גואם, איי מריאנה הצפוניים ואיי הבתולה של ארצות הברית, קיימת משרת סגן מושל.

בפוארטו ריקו, הופך מזכיר המדינה למושל עם התפנות משרת המושל, אף על פי שראש הסגל (Chief of Staff) נחשב לנושא המשרה החשוב ביותר לאחר המושל.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגני המושלים הם אנשי הממשל היחידים שלהם תפקידים וסמכויות בשתי זרועות של הממשל: הרשות המבצעת והרשות המחוקקת. יותר ממחצית סגני המושלים בארצות הברית משמשים כיושבי הראש של הסנאט של מדינותיהם. רבים מהם נוהגים להוביל יוזמות חקיקה, רבים מהם משמשים בתפקידים שונים במדינותיהם ובוושינגטון די. סי.. חלק מסגני המושלים חברים בקבינט המדינה. אחרים מחזיקים בידיהם מגוון של תיקים ממשלתיים ותחומי אחריות. במדינות רבות, תפקידי סגן המושל הורחבו באמצעות חקיקה כדי שהם יהיו חלק מוועדות המדינה וצוותי המשימה שלה.

מאחר שבאלסקה, בהוואי וביוטה לא קיים תפקיד מזכיר המדינה, מבצע סגן המושל במדינות אלו את תפקידו של זה. בניו ג'רזי חייב המושל למנות סגן מושל כדי שיעמוד בראש הקבינט. סגן מושל טקסס לוקח חלק פעיל כיושב ראש סנאט המדינה ולעיתים רואים בו כדמות בעלת עוצמה רבה יותר בהשוואה למושל.[1]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על קיומה של משרת סגן המושל נמתחת לעיתים קרובות ביקורת בשל העדר התפקידים והסמכויות שלה והיא מתוארת על ידי גורמים פוליטיים כ"התעורר, עיין בעיתון, בדוק אם המושל מת, אם לא, חזור לישון".[2] בבחירות לתפקיד סגן מושל רוד איילנד שהתקיימו ב-2010, גרף 40% מקולות המצביעים מועמד לתפקיד בשם בוב הילי שהתמודד לתפקיד שבע פעמים. שאיפתו הנצחית של הילי הייתה לבטל את משרת סגן המושל והוא צוטט באומרו: "אם תפתח את המילון בערך 'משרה מדומה' (Sinecure), תראה שם את תמונתו של סגן מושל רוד איילנד".[3]

ניו ג'רזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2005 אישר ציבור הבוחרים בניו ג'רזי את התיקון החוקתי שעל פיו נוצרה משרד סגן המושל במדינה, תיקון שנכנס לתוקף החל מהבחירות שהתקיימו במדינה ב-2009. סגן המושל הראשון נכנס לתפקידו בינואר 2010. ההחלטה על יצירת תפקיד סגן המושל בניו ג'רזי התקבלה כתגובה לנסיבות הבלתי רגילות בתקופת הבחירות למושל המדינה שהתקיימו ב-2001. באותה עת שימש נשיא הסנאט, דונלד דיפרנססקו כמושל בפועל בעקבות התפטרותה של המושלת, כריסטין טוד וייטמן מוקדם יותר באותה שנה. תוקף כהונתו של דיפרנססקו כנשיא הסנאט פקע שבוע לפני כניסתו של המושל הנבחר לתפקידו בינואר 2002 ומצב זה הצריך מהלך מיוחד שבו מנהיגי המפלגות של הסנאט הנכנס מילאו על פי תור את תפקיד המושל בפועל (כל אחד מהם כיהן במשך ימים אחדים) עד להשבעתו של המושל החדש, ג'ים מקגריווי. בסך הכל כיהנו באותה שנה חמישה אנשים בתפקיד מושל ניו ג'רזי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סגן מושל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]