ויקיפדיה:ביכורים/Avneref

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

מי אני[עריכת קוד מקור]

בדרך כלל אדם מוגדר/ת על פי עיסוקו/ה העיקרי, לרוב משלח ידו/ה. במקרה שלי, העבודה ממנה אני מתפרנס איננה מגדירה אותי היטב, מפני שהיא משעממת אותי עד כדי שיטוט יומיומי בויקיפדיה. לכן אומר שבמקצועי אני מה שנהוג לכנות מהנדס חומרה בתחום של מעגלים אנלוגיים בשבבי סיליקון, אבל באמת אני מורה בפוטנציה. אני מקווה מאד לעשות יום אחד את ההסבה ולעבור לתחום החינוך במשרה מלאה. זה יקרה ברגע שמדינת ישראל תחזור אל אתוס הלימוד שתמיד אפיין את התרבות היהודית, ברוח אור לגויים, ותשדרג את מעמד המורה; או שיימאס לי להיות הגרסה הישראלית לשאנס גארדנר, ואפרוש מהמקצוע לטובת חיים מספקים יותר כמורה למתמטיקה ומדעים בתיכון - מה שיבוא מוקדם יותר (סביר להניח שהאפשרות השניה).

חוץ מעיסוקי בתחום ההיי-טק וההתנדבות בהוראה ובעמותת אתגרים, אני חובב ספורט, בעיקר של ענפים שאני עוסק בהם בעצמי, כמו גלישת רוח וכדורסל, אבל לא רק.

חיי עם ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

אני שייך לדור שלא גדל לתוך האינטרנט; ולמרות הכשרתי כמהנדס, העובדה שמידע מועבר היום בהקלקת עכבר מקצה העולם ועד קצהו, עדיין ממלאת אותי פליאה והשתאות. הרעיון שתהיה אנציקלופדיה בכל השפות בעולם, שכל אחד ואחת יוכלו לערוך ולשפר, ושזה גם יעבוד ויהווה מקור מידע אמין באופן סביר - נשמע לי פעם מופרך לחלוטין. כשראיתי שזה ממש עובד, ואפילו גופנים בשפות שונות לא קופצים לכל הכיוונים - הפכתי למשתמש כבד, ובהמשך אפילו הרהבתי עוז להעלות תרומה צנועה. בסך הכל יצרתי עד עתה 3 ערכים, והרחבתי עוד מספר דומה. כאדם הסובל מהפרעת אובססיה, עבודה על ערך קצר אורכת אצלי מספר שבועות, ומכאן דלותה של תרומתי מבחינה כמותית.

שמועה גונבה לאוזני, שויקיפדיה בעברית נודעה לשימצה בסטנדרט האיכות הגבוה שלה, ושעל כן נוהגים משתמשים ותיקים לקצץ באכזריות תוספות של רוקיז כמוני. ניסיוני האישי איננו כזה. ייתכן שאם משקיעים בכתיבה ומתאימים אותה לדרישות שהוגדרו ושיש בהן הגיון פנימי - אזי התרומה תשרוד את המבחן של ציבור המשתמשים. תודה למתקנים על הערות מועילות.

תחומי עניין[עריכת קוד מקור]

אני מוצא עניין במגוון של תחומים, אלא שברובם אין לי ידע מספיק כדי לכתוב ערכים. התרומה שלי מתבטאת בקבוצת ערכים שהיא החיתוך הצר בין קבוצת הנושאים שיש לי בהם מעורבות אישית, לערכים שיש בהם עניין לציבור ושהמידע עליהם חסר או לא קיים. מדובר בעיקר בהיסטוריה צבאית ובספורט - דוגמה אחת היא שחר צוברי, ערך שלא יצרתי אבל ניצלתי את העובדה שהכרתי אותו כילד בן 11 על חוף הים באילת, כדי להוסיף תמונה שצילמתי, ועוד מספר פרטים.

תרומות בפועל[עריכת קוד מקור]

עם התפתחות עולם הרשת וחדירתה לתחומים שהיו באופן מסורתי מעין טאבו, הופתעתי לגלות מאמרים וערכים בויקיפדיה על אירועים ואישים שהכרתי בצבא. כך גיליתי את הערך על קרב קמ"ט-קק"ש, וחשתי דחף להרחיבו מתוך ידע אישי. בעקבות מפגשים לרגל שלושים שנה למלחמת לבנון הראשונה (שיש הדבקים בשמה הרשמי מבצע שלום-הגליל), גיליתי שאחד מהיעודים של הדיוט כמוני הוא לכתוב את הערך קרב ג'זין, שהיה קרב חשוב אך נשכח באותה מלחמה - בין היתר בגלל האירוע שהזכרתי, שקרה יום אחריו ותפס את הבמה. אחד הפיצ'רים המעניינים במאמר הוא תמונות אותנטיות שצולמו בקרב על ידי חברי לגדוד, שקיבלתי את רשותם להעלות. למרות האופי הדמוקרטי של ויקיפדיה, נוכחתי שזוהי תופעה נדירה למדי.

גם את הערך קרב תל פאחר, אירוע שהתרחש כשהייתי בגן חובה, הרחבתי בעקבות מחקר מעמיק שעשיתי לפני שנים רבות. זוהי דוגמה לאירוע היסטורי שיש עליו סיפורים אנושיים מרתקים, פרטי טריוויה מעניינים, וגם מספר עניינים שהם קריטיים להבנה של מה שהתרחש, שעדיין לא נחקרו, ומה שחשוב יותר - שאנכי הקטן גיליתי מספר עובדות רלוונטיות שראויות להיכתב. אגב, הידעתם שככל שמלחמה נחשבת מוצלחת יותר - כך הצד המנצח נוטה פחות לחקור, להפיק לקחים, ולתעד את מה שהתרחש בה באמת? זה יכול להיות בסיס למחקר מעניין.

תרומות בעתיד[עריכת קוד מקור]

אני מקווה להעשיר את ויקיפדיה העברית בערכים מתחום ההיסטוריה של צה"ל, ספרים שונים, וכמו כן אישים שלא זכו לערך עברי, לפעמים מתוך הסיבות הלא נכונות (להערכתי). למשל: פיטר היגס (תוך כדי שאנחנו מדברים, צדיק בשם אבנר כבר כתב על הפיזיקאי הבריטי. לרגע חשבתי שכבר יצרתי את הערך ושכחתי, מה שיכול לבוא בחשבון לאור גילי המתקדם - אבל לא, זה לא אני!)