ויקיפדיה:מזנון/ארכיון 49

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא ארכיון של דיונים שהתקיימו במזנון. דיונים חדשים יש לקיים במזנון הנוכחי. אין לערוך דף זה.



ראיון על ויקיפדיה בערוץ "טבע הדברים"[עריכת קוד מקור]

ביום ג' הקרוב, 2.11.04, בשעה 18:00, ישודר בערוץ "טבע הדברים" (ערוץ 35 בלוויין, 48 בכבלים הדיגיטליים) ראיון של דרור לוי עם דוד שי על ויקיפדיה העברית. דוד שי 18:14, 29 אוק' 2004 (UTC)

גיוס ויקיפדים באוניברסיטה[עריכת קוד מקור]

הנה רעיון שעלה במוחי. אני עדיין הופך בו ולא בטוח אם אני לא מסתייג בעצמי, אבל אשמח לתגובות.

כדי להקפיץ את הויקיפדיה קפיצת מדרגה, דרושים לנו לדעתי כמה עשרות ויקיפדים חרוצים שיתרמו בכתיבת ערכים איכותיים וכתובים היטב (ופחות במלחמות עריכה ובמלחמות מזנון). קהל יעד טבעי לגיוס ויקיפדים כאלה, מבחינת הידע, המרץ, רוח ההתנדבות והנגישות למחשבים הוא בקרב אוכלוסיית הסטודנטים.

אם כך, מדוע שלא ננסה לגייס באופן מאורגן סטודנטים ש"יידלקו" על הויקיפדיה ויעזרו להצעיד אותה קדימה? אני חושב שפרסום נכון של הויקיפדיה באמצעות מודעות ממוקמות-היטב בקמפוסים השונים יכול להביא לנו לא מעט ויקיפדים איכותיים. הכוונה בפרסום נכון הוא לא רק לתת קצת רקע ואז לשלוח לכתובת האתר, אלא במפורש לפנות לסטודנטים במטרה שיירתמו לפרוייקט כויקיפדים, ואף ליזום, במידת הצורך, פגישות פנים-אל-פנים בקמפוסים השונים לעידוד והכוונה. אנחנו הרי לא רוצים עשרות משתמשים אנונימיים חסרי מושג, אלא ויקיפדים מתודרכים וידענים שתרומתם תועיל. מכמה שיחות שהיו לי עם מכרים, אני חושב שיש הרבה אנשים שניתן להדליק אותם על הרעיון , ואני בהחלט חושב על תרומה לויקיפדיה כעל תרומה התנדבותית לחברה.

תגובותיכם תתקבלנה בברכה. אם ההצעה כבר עלתה במזנון, אני מתנצל, אבל יש לי זיכרון מוגבל. --Harel 19:46, 29 אוק' 2004 (UTC)

הצעה מעולה. גילגמש 19:47, 29 אוק' 2004 (UTC)
אכן הצעה מעולה. אתה יודע איפה למצוא אותי כדי לדון בפרטים בקשר לאוניברסיטה העברית. Amitayk 08:56, 1 נוב' 2004 (UTC)
מישהו במשפחת לבנה ניסה לעשות את זה דרך המרצים, בכמה דפי עידוד הפצת ויקיפדיה שכתב (יש לזה קישור היכנשהו גם בויקי עצמה). אישית ניסית לשכנע בחוג מקורבי, וזה לא כ"כ פעל. אולי לקיום הרצאות ולכתיבת כתבות בעיתוני הקמפוסים תהיה השפעה גדולה יותר.
ד"א, אחותי שהחלה ללמוד גיאוגרפיה אמרה שהיא נעזרת מאוד בויקיפדיה בתחום הפיזיקה (וכנובן שציינתי שהיא מוזמנת לתרום מהידע שיהיה לה בתחום הגיאוגרפיה בעתיד..). F

כבוד למשתמש האנונימי[עריכת קוד מקור]

מפעם לפעם עולה כאן הצעה לחסום משתמשים אנונימיים. הצעה זו מתמקדת בנזק שגורמים משחיתים אנונימיים, אך מתעלמת מתרומה נאה של משתמשים שבוחרים שלא להירשם. דוגמה יפה במיוחד מצאתי בערך אהרן ברק, שזכה להרחבה נאה מידי משתמש אנונימי. מובן שאין זו דוגמה יחידה. דוד שי 07:42, 30 אוק' 2004 (UTC)

מובן שתרומות של משתמשים אנונימיים מבורכות. הבעיה צצה כאשר המשתמשים האונינימיים משתמשים לרעה בחופש, שויקי מעניקה להם. כשהצעתי להגביל את אפשרות העריכה שלהם, הצעתי לתת להם להרחיב עד 5 מאמרים, כאשר מספר העריכות במאמר אחד לא יוגבל. כך אותו משתמש שהרחיב את הערך "אהרן ברק" היה מצליח לעשות זאת גם תחת התנאים שהצעתי. לעומת זאת משתמשים, שכל מטרתם לעורר פולמוס ולהוריד את רמתה של הויקיפדיה העברית ע"י הצפתה בפורנוגרפיה או ערכים אחרים, הכתובים בלשון שמתאימה למקומות אחרים, לא היו מצליחים לעשות כן. גילגמש 08:06, 30 אוק' 2004 (UTC)
על איזה משתמשים אנונימיים אתה מדבר? המשתמש היחיד שאני זוכר שממש הצליח לגרום נזקים (וגם זה, רק נזקים שהתבטאו בעיקר בעצבים המיותרים שהתעצבנו ויקיפדים טובים) היה משתמש רשום בשם "חכם חנוכה", שהתחיל את הקריירה שלו (כמו כולם) כמשתמש לא רשום. אם נחלק את המשתמשים הלא רשומים לארבעה סוגים אלמנטריים, נראה שיש את התורמים הטובים, שעליהם דוד שי מדבר, התרומים הגרועים, שלמרות שהם מעלים ערכים שהם לא משהו, הם בסך הכל תורמים, אם בהגברת המוטביציה ואם בתרומה של פיסת מידע חשובה פה ושם, המשחיתים האקראיים, שבאים, הורסים והולכים, ובהם אין שום בעייה לטפל, והטרולים דוגמת חכם חנוכה, ששום חסימה של משתמש אנונימי לא תעצור אותם. למען שני הסוגים הראשונים, אני מציע להפסיק לחלוטין לדון בכל מני רעיונות משונים על חסימות והגבלות. ויקיפדיה צריכה להיות פתוחה לכל שוחרי טובתה, גם אם הם לא רוצים להפוך לויקיפדים מן המניין מסיבותיהם שלהם. גדי אלכסנדרוביץ' 09:04, 30 אוק' 2004 (UTC)
אני מסכימה עם גדי. למרות שהחשדנות היא נכונה, ככלל יש נטיה ליד קלה על ההדק במחיקות. זכורות לי פעמים שבהם שכחתי להיכנס לחשבון שלי ולמרות שביצעתי שינויים נכונים, עדיין הם שוחזרו. לעומת זאת כאשר שבתי לבצע אותם בשמי, הם התקבלו ללא ערעור דורית 15:05, 30 אוק' 2004 (UTC).

דוגמא נוספת לערך חביב שנכתב רובו ככולו בידי משתמש אלמוני הוא הערך לייב רוכמן.--אפי ב. 20:42, 4 נוב' 2004 (UTC)

לשלילה אפשר לראות שהיום איזה משתמש אנונימי החליט למחוק את מערכת מעל פני כדור הארץ. --הדוקטור המשוגע (שיחה) 21:00, 4 נוב' 2004 (UTC)
לא הבנתי בדיוק מה האנונימי עשה, אבל השאלה המעניינת היא: כמה קשה היה לתקן זאת? גדי אלכסנדרוביץ' 21:34, 4 נוב' 2004 (UTC)
אין לי "גלגל אחרנית" אז זה לוקח קצת זמן, וחוץ מזה היתה בעיה שלקח לו כמה פעמים עד שהוא טען את הגירסא האחרונה...

חופש הביטויים[עריכת קוד מקור]

אני מקווה שלא יזעמו עלי שאני מעלה את הנושא הזה כאן (לא ברור לי איפה אפשר). בשעה טובה שמתי לב שאין בויקיפדיה קטגוריה של ביטויים (לפחות לא כזו שאני רואה) ולכן הוספתי אחת, שכרגע מקושרים אליה עקב אכילס וסוס טרויאני. לרוע המזל, עולם האסוציאציות שלי כרגע הוא חלש, ולכן אני מזמין את כולם למיני מיזם של הרחבת הקטגוריה. אני בטוח שיש המוני ביטויים שכבר זכו לערך, וצריך רק לקטלג אותם. באותה הזדמנות, כדי שלהודעה הזו תהיה הצדקה במזנון, אני אשאל אם לדעתכם בכלל צריכה להיות קטגוריה כזו, והאם בכלל צריכים להיות ביטויים כמו עקב אכילס בויקיפדיה בתור ערך משל עצמם? גדי אלכסנדרוביץ' 21:50, 30 אוק' 2004 (UTC)

כעיקרון ויקיפדיה אינה מילון (לחובבי המילונים יש את ויקימילון), ולכן אין בה מקום להגדרות מילוניות של ביטויים. יחד עם זאת, ביטויים בעלי הקשר רחב (היסטורי או אחר), שניתן לכתוב עליהם ערך אנציקלופדי, ראויים להתקבל בברכה. דוד שי 02:02, 31 אוק' 2004 (UTC)

זכויות יוצרים: תמונות[עריכת קוד מקור]

אם אני מעלה תמונה ועל התמונה רשום "כל הזכויות שמורות למוני בע"מ" לדוגמא, אז זה חוקי? כלומר, ראו ערך כינור שיצרתי, שם יש תמונה של חלקי הכינור שאני ערכתי לעברית. היא נלקחה מהאנציקלופדיה אנכרטא, האם זה מספיק להשאיר את השורה או שצריך הודעה מפורשת מצד מייקרוסופט המאשרת את פרסום התמונה...?

למרבה הצער, זה לא תופס. גם אני עשיתי את הטעות הזו פעם: ראה הסברים ונימוקים בשיחה:מצלמה.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 15:25, 31 אוק' 2004 (UTC)
אם כך, איזה תמונות כן אפשר להעלות? כל תמונה שאני מעלה צריך להקדים אותה אימייל למנהל איזה שהוא אתר נידח? ומי אמר שזכויות היוצרים הן אכן בידי אותו אתר שבו ראיתי את התמונה?--רועי אסולין 15:28, 31 אוק' 2004 (UTC)
מקור טוב לתמונות הוא ויקיפדיה האנגלית, אם כי יש לציין שהם לא תמיד מקפידים, ומעלים תמונות ללא רשות. חוץ מזה, הם נוהגים להעלות תמונות מאתרים של ממשל ארה"ב, ותמונות תחת "שימוש הוגן", ועוד לא כ"כ ברור איך זה משפיע עלינו. למרות כמות די מרשימה של דיונים בנושא הזה במזנון (ראה ארכיונים), אף אחד לא החליט אם להרשות העלאת תמונות משם או לא. בינתיים, להעלות מויקיפדיה האנגלית תמונה ולציין זאת בדף התמונה נחשב בסדר.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 12:49, 1 נוב' 2004 (UTC)

זה כבר כמה ימים שבצוותא מופיע זמר שהגישה שלי לויקיפדיה, משני מחשבים באתרים שונים לחתולין, איטית מאד. לחיצה על קישורים פנימיים מביאה לעתים קרובות להמתנה מאד ממושכת עד לטעינת הדף הבא, אם כי לפעמים (בלחיצה השנייה או השלישית על הקישור) הטעינה מהירה למדי. כאילו לפעמים השליפה מהירה ולפעמים איטית.
האם עוד מישהו נתקל בתופעה? האם יש משהו שאפשר לעשות באופן מקומי כדי לשפר את המהירות, או שזה נובע מעומס על שרתי ויקיפדיה העולמית? --אייתלאדאר (שיחה) 14:21, 1 נוב' 2004 (UTC)

אצלי אמנם הכל עובד כמו שצריך, אבל בדף הבית של מטא ויקי טוענים שנפלו שלושה שרתים, ושזו הסיבה לאיטיות בכל הפרוייקטים של מדיה-ויקי. [[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 14:28, 1 נוב' 2004 (UTC)
גם אצלי זה מאד איטי דורית 15:31, 1 נוב' 2004 (UTC)

שמתי לב שבזמן האחרון תפחה רשימת הערכים הדורשים שכתוב לממדים מפלצתיים ממש. לפני שנוצרה התבנית, ויקיפד שהיה נתקל בערך חדש שנכתב ע"י אלמוני היה מיד מבצע בו ויקיזציה, ואילו היום, אני חושד שישנם ויקיפדים הפותרים את העניין בכך שהם מצמידים לערך את התבנית, וממשיכים הלאה. אין דרך אחרת להסביר את הגידול מ-10 ערכים ל-74 ערכים בפחות מחודש.

התחלתי לעבור על הרשימה, ונתקלתי בערכים שהכנסתם לרשימה ממש מהווה בזיון: ערכים שכל מה שצריך לעשות כדי להפוך אותם לטובים הוא להוסיף להם קישורים וקטגוריות, ולפעמים גם להדגיש את שם הערך בראש הדף. לא יותר.

אני מבקש מכל הויקיפדים: אם אתם נתקלים בערך גרוע שנכתב ע"י אלמוני - שפרו אותו! אל תצמידו לו תבנית REW ותמשיכו הלאה.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 18:22, 1 נוב' 2004 (UTC)

אני רוצה לציין שכאשר יצרתי את התבנית, המטרה שלה הייתה שתוצמד אך ורק לערכים שכרגע אינם ראויים להיות בויקיפדיה, או כי רמת הכתיבה שלהם היא מתחת לכל ביקורת, או כי הם פשוט אינם נכונים, לפחות ברובם. לא על קצרמרים מושבחים (אגב, רועי, יש לך דוגמאות לערכים שהיה צריך רק להוסיף להם קישורים וקטגוריות?) גדי אלכסנדרוביץ' 06:17, 2 נוב' 2004 (UTC)
באשר לדוגמאות - עשיתי אתמול ויקיזציה לרוברט פלקון סקוט. הוא אמנם היה קצרמר כתוב רע, אבל כל הטיפול לקח פחות מרבע שעה. אחרי זה בזבזתי זמן על תמונות ופסקאות, אבל גם בלי זה אפשר היה להשאיר את הערך בלי הערת שכתוב.
רוב האנונימיים סבורים שירידת שורה בחלון העריכה תיצור להם שורה חדשה, אבל אח"כ מגלים שהטקסט נכתב בצורה רציפה. לפעמים אפילו התיקון של זה יכול לעשות פלאים.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 06:36, 2 נוב' 2004 (UTC)
אני אחראי לחלק מהודעות השכתוב בזמן האחרון, בינהן לערכים מאדים ורוברט פלקון סקוט. הייתי שמח להשקיע את הזמן הנדרש לשכתוב הערך בעצמי לו היה בידי הפנאי לכך. אבל כנראה לא הבנתי נכון את מטרת הסימון. לפי הכתוב בתבנית היא מיועדת גם לכל ערך "שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים לויקיפדיה". לכן סימנתי בעזרתה ערכים שסגנון הכתיבה בהם היה, לדעתי, לא מתאים לאנציקלופדיה מכובדת. אם תבחנו את השינויים שעבר הערך רוברט פלקון סקוט מאז שהוספתי את התבנית ועד עכשיו תראו עד כמה השכתוב היה נדרש (סיכום ההבדלים כאן: [1]). אולי עבור הערך מאדים (הבדלים: [2]) השכתובים היו מעטים יותר אבל חשובים לסגנון ודרשו יותר תשומת לב מכפי שהיתה לי באותו הזמן. לדעתי, אין כל פסול בסימון ערכים כאלה כדורשי שכתוב כדי שויקיפד שמעוניין לשפר את הויקיפדיה יוכל לגשת לרשימה ולמצוא שם ערכים כאלה גם אם אינם קטסטרופליים. המממ 10:32, 2 נוב' 2004 (UTC)
אין ספק שהערך על סקוט דרש שכתוב, ואני חושב שכולנו מסכימים על כך שיש חשיבות רבה לתבנית ולרשימה. אני רק מציין את העובדה שמספר הערכים הלא מטופלים גדל מאוד, ומבקש ממי שיש לו זמן שימנע מלהשתמש בה לויקיזציות, אלא רק למקרים קשים של שכתוב אמיתי. גם לי אין תמיד זמן, וגם אני סימנתי ערכים עם התבנית. אבל אני חושב שמהיום והלאה רצוי שנעשה קצת יותר מאמץ ונעשה את "העבודה השחורה" בעצמינו.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 11:00, 2 נוב' 2004 (UTC)
גם אני הייתי אחראי לחלק מהודעות השכתוב שהופיעו. כנראה שתפסתי את הרעיון של השכתוב טיפה שונה, כשאני עובר על נושא, רואה שהוא כתוב רע סלאש לא מובן סלאש כל דבר מפריע (קשות) אני ינסה לערוך אותו. יש נושאים שאני לא מכיר כל כך טוב, אז אני מכניס אותם לרשימת השכתוב. אני תופס אותם כך שברשימה הזאת אנשים יכולים להסתכל ולומר 'את זה אני צריך לשנות', או דברים דומים. אפשר לדוגמא לקחת את הערך ורטיגו, רק העריכה הקטנטנה שבהוספה של זה [או שהוספתי תבנית אחרת, אני לא זוכר] העלתה את המודעות אליו בקצת כשהיה ב'שינויים אחרונים'. מישהו ראה, התחילו לשפץ את זה וככה הערך השתפר פלאים רק מכך שראו אותו, כך גם ערכים אחרים. אני תופס את הרשימה כ'רוצים לתרום לוויקיפדיה? הנה יש כאן משהו לעשות, תעזרו' והעלאת ערכים 'גרועים' לקדמת הבמה כמה שאפשר. Radagaisus

שתי ידיעות[עריכת קוד מקור]

  • מפגש ויקיפדיה העולמי ייערך בשנה הבאה כנראה בספטמבר בפרנקפורט שבגרמניה (m:Wikimania:Main Page).
  • פרויקט WikiCommons צובר תאוצה, ומעתה כשויקימדיה מחפשת קובץ תמונה היא מתחילה באנציקלופדיה המקומית ואחר כך מנסה ב-WikiCommons. כך למשל הוסיפו לנו את התמונה לאלכסנדר גרהם בל, מבלי שהעלו אותה לויקיפדיה העברית. לפי מה שראיתי עד כה, אני ממליץ לפני שמורידים תמונה מויקיפדיה האנגלית ללחוץ על הקישור לתמונה. אם מופיע המשפט: This file is a shared upload and may be used by other projects אפשר להשתמש בתמונה מבלי להעתיקה לויקיפדיה העברית.
אביהו 19:53, 1 נוב' 2004 (UTC)
לא כדאי לקחת על עצמנו פרוייקט של הורדת כל התמונות הקיימות בויקיפדיה העברית והעברתן, אם צריך, לויקיקומונס? כך נחסוך הרבה מקום על השרת (כמובן שאולי כדאי לחכות עד שבאנגלית, שממנה לקחנו הרבה תמונות, יעבירו את התמונות שלהם לויקיקומונס). גדי אלכסנדרוביץ' 06:19, 2 נוב' 2004 (UTC)
זאת צריכה להיות הוראה כללית של המתה-ויקי. אם יחליטו למעלה לעשות את זה, אז כמובן שנצטרך לשנות גם אצלנו. אם הויקיפדיות הגדולות כמו אנגלית, צרפתית גרמנית ועוד לא עושות כן, המאמץ שלנו יהיה מיותר לחלוטין, כי אנחנו ויקיפדיה קטנה יחסית. גילגמש 06:21, 2 נוב' 2004 (UTC)
הם יריצו בוט בשביל זה, למרות שכרגע הוא יעבוד רק על הויקי האנגלית. בינתיים אין מה לטרוח.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 06:25, 2 נוב' 2004 (UTC)
בסדר, כשיריצו, גם אנחנו נריץ. בינתיים באמת אין מה לטרוח. גילגמש 06:26, 2 נוב' 2004 (UTC)
השאלה היא האם לא עלול להיות מצב ש(כמו בתמונות מהויקי האנגלית) נאבד שליט,ה ונגלה שמחקו לנו את התמונה, ונישאר עם חור מכוער? eman
אני חושב שהמדיניות היא לא למחוק או לשנות תמונות ב-WikiCommons, בגלל שכולם יודעים שהתמונות משמשים בערכים רבים (לא תמיד באותו הנושא) בשפות רבות. Lazylemon 08:37, 5 נוב' 2004 (UTC)

מאמרים שבחיים לא ייפלו עליהם[עריכת קוד מקור]

יש אפשרות ליצור רשימה שתצליב בין כל המאמרים חסרי הקטגוריה, לבין כל המאמרים שאף מאמר אחר לא מקושר אליהם? ככה נוכל לעבוד נקודתית על כל מיני מאמרים שמתקיימים אי שם בחלל הוירטואלי של ויקיפדיה מבלי שיהיה כמעט סיכוי שעין אדם תשזוף אותם אי פעם. SHIMONSHA

השאלה האם ב"מיוחד" מאמרים יתומים, מאמר שיש אליו קישור מקטגוריה נחשב למאמר יתום. אם הוא לא נחשב למאמר יתום, אז הרי שכבר קיימת הרישמה הנוחוצה. בכל מקרה אפשר להתחיל מרשימת המאמרים היתומים. F

אני מקווה ששניכם יודעים שהדף המיוחד של המאמרים היתומים לא שווה כלום. הערך קואליציה מופיע אולי 20 פעמים לאורך הדף, ועד היום לא מצאתי שם אפילו דף אחד שבאמת אין אליו קישורים. אולי אם נחפש טוב נמצא דפים שאין אליהם קישורים, אבל בהחלט אי אפשר להסתמך עליו.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 16:22, 3 נוב' 2004 (UTC)

השחתה בשוגג - תווים מיוחדים[עריכת קוד מקור]

ערכתי את הצהרת בלפור. מכיוון שפעולות העריכה היו מרובות, העתקתי את המאמר לNotepad (פנקס רשימות) שם ביצעתי את עבודת העריכה ולאחר מכן העתקתי חזרה לויקיפדיה ושמרתי. עיון שעשיתי ב'גירסאות קודמות' גילה כי שלא במתכוון שיבשתי את הקישור לויקי הצרפתית.

הקישור המקורי היה נראה כך: fr:Déclaration Balfour
ובפנקס הרשימות הוא הפך ל fr:D?claration Balfour
התו é הפך ל ?

מובן שתיקנתי טעות זו ברגע שחשפתי אותה.

  1. מה שאני תוהה זה בעוד כמה מקומות עשיתי נזק כזה בלא יודעים ?
    ברוב העריכות שאני עושה איני משתמש בפנקס רשימות אך מעט פעמים השתמשתי ולך תדע היכן.
  2. האם גם תורמים אחרים נכשלים בזה בלא יודעין ?
  3. באלו שפות קיימים תווים מיוחדים, שבהם יכולה להיווצר בעיה זו ?
  4. מה אפשר לעשות בכדי למנוע את הבעיה ?

מלח השמים 19:07, 2 נוב' 2004 (UTC)

אני יכול לענות רק על 4 - לעבוד בוורד במקום בפנקס.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 19:27, 2 נוב' 2004 (UTC)
לא יודע באיזה גרסת חלונות אתה משתמש, אבל בחלונות 2000 ומעלה (כולל XP ו2003), פנקס הרשימות (NOTEPAD) תומך בUNICODE, שבו משתמשים גם בויקיפדיה. במערכות הפעלה קודמות אין מנוס ולהשתמש בתוכנות מתוחכמות יותר מהפנקס רשימות. אם בכל זאת אתה עובד על מערכת הפעלה אחת מאלה שציינתי, כשאתה שומר קובץ טקסט בדוק שאתה שומר אותו בUTF-8 ולא בANSI ואז גם התווים המיוחדים של כל השפות יישמרו. GNU (שבינתיים לא מוצא זמן לערוך דברים)
בוורד בדקתי וזה בסדר. אני עובד בחלונות 98.
אני מתכונן בהקדם האפשרי שרק אוכל לסרוק את רשימת התרומות שלי ולבדוק האם קרתה התקלה במאמרים נוספים.
אולי כדאי באחד מדפי העזרה להעלות את הנושא הזה של תווי יוניקוד ועל הדרך הנכונה לפעול כפי שיעצתם.
עניין נוסף - במקרה שמגלים באיזה מאמר קישור פגום או תווים משובשים יתכן שמקור הבעיה בעניין שהעלתי כאן וניתן יהיה למצוא את הגירסה הנכונה בהיסטוריית השינויים של המאמר.
מלח השמים 16:31, 3 נוב' 2004 (UTC)
כתבתי את ויקיפדיה:שימוש בעורכי טקסט חיצוניים. מלח השמים 13:54, 6 נוב' 2004 (UTC)

החיפוש בגוגל[עריכת קוד מקור]

מדוע כשאני מחפש דרך גוגל, הוא לא מפנה לויקיפדיה? נסו למשל לכתוב בגוגל: "רובספייר" "פולקסוואגן" "טיציאן" או כל דבר אחר, ולא תקבלו הפניה לויקיפדיה. למה?

ההפך הוא הנכון: גוגל מרבה להפנות לויקיפדיה. "רובספייר" יוצא רביעי בתוצאות של גוגל, "פולקסוואגן" ו"טיציאן" יוצא שני. את החיפוש ערכתי עכשיו דרך http://www.google.co.il. דוד שי 19:53, 3 נוב' 2004 (UTC)

ברצוני להזמין את הויקי בעברית להשתתף ב:

  1. זה
  2. וזה

Danny 04:13, 4 נוב' 2004 (UTC)

סעיף 2 בוצע (ראה שלוש הממלכות של קוריאה) אביהו 08:22, 5 נוב' 2004 (UTC)

אולי כדאי להוסיף קטגוריה של Translation Of the Week ובעמוד הקטגוריה לקשר לפרויקט במטא-ויקי? האם רעיון דומה עלה לגבי מאמרים שהופיעו בעמוד הראשי? Eranb 08:42, 5 נוב' 2004 (UTC)
אם הערך שלוש הממלכות של קוריאה מהווה דוגמה לפרויקט המטאויקי הזה, עדיף שלא נשתתף בו. הוא מלא קישורים אדומים, תלוש מהקשר, ואין ממש סיכוי שתהיה הרחבה כזו על שאר החלקים של ההיסטוריה של קוריאה. לא מזיק שהוא תורגם, ונחמד שיש השתתפות עברית במטאויקי, אבל מי כבר יכול להיעזר בערך הזה? יש לי הרגשה שאת רבע השעה שאביהו השקיע בתרגום הערך מאנגלית, יכול היה להשקיע במשהו טוב יותר. אני חושב שהויקיפדיה העברית צריכה להתקדם לפי דרכה, עם דגשים משלה, קצב וכיוון התקדמות משלה, וחבל לבזבז זמן על ערכים כגון ערך זה. אלמוג 13:36, 6 נוב' 2004 (UTC)
אביהו מתקרב לסוף מיזם אי הפסחא, אולי הוא מכין תשתית למיזם חדש, דומה? דוד שי 14:28, 6 נוב' 2004 (UTC)
כמה תגובות על הערותיו של אלמוג:
אם תבדוק תראה שרוב הקישורים האדומים לא קשורים לקוריאה, אלא לתאריכים (שמן הסתם יקבלו ערך בסופו של דבר) ולסין (ואני מאמין שבסופו של דבר יהיה ערך נפרד לשושלות המוזכרות בערך (אסף צ.?)).
הסיכוי שתהיה הרחבה על ההיסטוריה של קוריאה בויקיפדיה שווה לפחות לסיכוי שיהיה בויקיפדיה ערך נרחב על ההיסטוריה של קמבודיה (מדינה בלתי נחשבת בהשוואה לקוריאה).
הסיבה העיקרית לבצוע התרגום הייתה ההרגשה שאנו חייבים לאמריקאים על כל מיזם ויקיפדיה, ואם הם מבקשים מאיתנו משהוא שכמו שכתבת לקח לי רבע שעה, למה לא להענות לבקשתם?
אביהו 14:59, 6 נוב' 2004 (UTC)
המאמר שיש לתרגם השבוע התחלף, והוא כיום "Mantee" (פרת ים?). הייתי מנסה לתרגם אותו בעצמי, אבל אני בטוח שאנשי מדעי (ובני) הטבע ירדו עלי חזק על מליון שגיאות שאעשה. אלמוג 05:07, 9 נוב' 2004 (UTC)
אני יודע והתחלתי את התרגום אתמול. אני מקווה להעלות אותו היום. היופי בויקיפדיה שדווקא אין מה לחשוש משגיאות בתרגום. ואני אשמח אם מומחים גדולים ממני (בוודאי בן הטבע) יתקנו שגיאות שאעשה. דרך אגב, איך קרה שהפכת ממתנגד נחרץ לפרויקט למשתתף נלהב?
אביהו 05:56, 9 נוב' 2004 (UTC)

קישור ישיר לערכים[עריכת קוד מקור]

לפעמים רוצים לתת קישור ישיר לערך בויקיפדיה מבחוץ, חבל שאין בסוף הערך קישור ישיר בצורה נורמלית כמו למשל אם רוצים לשלוח לאחרים קישור לערך לייב רוכמן שיהיה הקישור הבא http://he.wikipedia.org/wiki/לייב_רוכמן. כרגע הדבר הזה לא מובן מאליו, והכתובת שמופיעה בשורת הכתובת היא גיבוב של תוים שאינו מובן. גם אם מישהו עולה על כך, שצריך לתת את הכתובת של ויקיפדיה בצירוף המילה, במקרה שיש ערך בעל כמה מילים, הוא לא ידע שצריך לחבר אותם עם קו תחתון. --אפי ב. 20:04, 4 נוב' 2004 (UTC)

עצתך זו כבר באה לי לשימוש. כדאי למקם אותה בדף שישתייך לcategory:ויקיפדיה - תמיכה טכנית. מלח השמים 19:43, 8 נוב' 2004 (UTC)
כתבתי את ויקיפדיה:קישור ישיר למאמרים. מלח השמים 20:20, 8 נוב' 2004 (UTC)

Inter-language links[עריכת קוד מקור]

Hi all, I'm Aoineko from the French Wikipedia. We would like to know what is your policy about inter-language links? We heard some of people here would like to have links only to the English Wikipedia. It is true? It is a decision taken by the community? What are the arguments? You can answer here or on my talk page on fr:Discussion Utilisateur:Aoineko. Aoineko 03:10, 5 נוב' 2004 (UTC)

every inter-wiki link is welcomed. however, we want the link to the english wiki to be first in the wiki-links list. we voted on that issue recently, and there was not even one supporter for the suggestion to have links only to the english-wiki. שן שש זעם 06:15, 5 נוב' 2004 (UTC)


Thank you very much for your explanation. Cheers. Aoineko

שם עצם יחיד ושם עצם רבים[עריכת קוד מקור]

לדעתי במקום לכתוב ערכים ששמם יתחיל ברשימות של צריך שיהיה בשם עצם יחיד, הסבר הערך עצמו ובשם עצם רבים רשימות מאותו עניין. למשל בערך גשר יהיו כל הפרטים הנכונים לגבי גשר (מהו גשר, איך בונים אותו וכדומה) ובגשרים רשימה של גשרים כאלו ואחרים, סטטיסטיקות לגבי גשרים, הגשר הגבוה ביותר בעולם והגשר הארוך ביותר בעולם וכדומה, במקום לכתוב ערך ששמו יהיה רשימה של גשרים.
בשיטה זו יהיה קל לדעת אם לערך יחיד יש רשימה ולהיפך, ויהיה אפילו אפשרות ליצור קישור בבוט מכיוון שערך הרבים מכיל בתוכו מילולית את ערך היחיד. בדוגמא הנוכחית גשרים.

רעיון מעולה גילגמש 08:08, 5 נוב' 2004 (UTC)
כך בדיוק אנחנו פועלים מיום ייסוד ויקיפדיה העברית, ויש הרבה דוגמאות לכך. אם פגשת דוגמה אחרת, היא יוצאת דופן. דוד שי 08:15, 5 נוב' 2004 (UTC)

שמח לשמוע. אולי כדאי לציין זאת במקום בולט בכללים. אגב, בחיפוש מהיר מצאתי לפחות עשרים ערכים שמתחילים במילים רשימה של. בהזדמנות זו אולי כדאי ליצור קטגוריה של רשימות, אם היא עדיין לא קיימת.
רשימה של תוכנות חליפיות בלינוקס, רשימה של מדינות לפי גודל האוכלוסיה רשימה של תוכניות טלוויזיה, רשימה של היסודות הפיסיקליים לפי מספר אטומי רשימה אלפבתית של מדינות, רשימה של מדינות לפי שטח, רשימה של מדינות לפי גודל, רשימה של היסודות הפיסיקליים לפי שם, רשימה של מדינות לפי גודל אוכלוסיה, רשימה של אנשים יפנים חשובים, רשימה של קיסרים יפנים רשימה של משחקי מחשב ווידאו, רשימה של סדרות טלוויזיה, רשימה של תוכניות טלוויזיה, רשימה של איטלקים ידועים, רשימה של סדרות מדע בידיוני בטלוויזיה, רשימה מקושרת של XOR, רשימה של סדרות טלוויזיה בריטיות, רשימה של דמויות במדע המדינה, רשימה של סדרות טלוויזיה קומיות. --אפי ב. 08:39, 5 נוב' 2004 (UTC)

משעשע. רשימות אמורות להיות מוחלפות על ידי הקטגוריות, והנה אנו מציעים לעשות קטגוריה של רשימות. אני בהחלט מסכים שיש מקום להכניס לשימוש קטגוריה של רשימות (למרות שאני מתנגד לרוב הרשימות, מכיוון שהקטגוריות עדיפות עליהן) אבל רשימה מקושרת של XOR לא ממש צריך להיות שם, לדעתי (וכותבים "מדע בדיוני" ולא "בידיוני"). גדי אלכסנדרוביץ' 09:33, 5 נוב' 2004 (UTC)
חיסלתי כמחצית מהרשימות ברשימתו של אפי - אחדות החלפתי בקטגוריות ואחדות היו פשוט מיותרות. דוד שי 15:46, 5 נוב' 2004 (UTC)

פרסום לויקי[עריכת קוד מקור]

במדור המחשבים של אתר האינרטנט וואלה! פורסמה כתבה אודות ויקיפדיה. לכתבה. גילגמש 08:47, 5 נוב' 2004 (UTC)

למרות שלא כ"כ התייחסו אלינו, אלא בעיקר לויקי האנגלית, הוספתי את הכתבה לויקיפדיה:פרסומים בעיתונות.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 14:22, 5 נוב' 2004 (UTC)

נוסחאות מתמטיות[עריכת קוד מקור]

האם יש משהו לעשות בנושא הנוסחאות המתמטיות? הדפים המתמטיים נראים פשוט רע עם הנוסחאות בגודל בית שתקועות באמצע הטקסט? Amitayk 18:59, 5 נוב' 2004 (UTC)

לא נראה לי שאפשר לשלוט על הגודל שלהן. אני חייב להודות שלי אישית זה לא מפריע, והן נראות לי יותר טוב מאשר הנוסחאות שלא מתקמפלות, גם בלי תופעת ה"היפוך" הבלתי אפשרית. אפשר לצמצם את מה שבעינייך נראה כנזק על ידי שבירת שורות, כך שהנוסחאות הן לא באותו קו עם הטקסט, אבל זה מאוד פוגע בזרימה של הערך, ובשילוב של הנוסחאות במשפטים.
השאלה החשובה היא בכל מקרה לא של יופי, אלא של קריאות. לדעתי, הטקסט המתמטי כמות שהוא מסייע לקריאות, ולא ההפך. גדי אלכסנדרוביץ' 20:38, 5 נוב' 2004 (UTC)
לצערי אני נוטה שלא להסכים. מאוד קשה לי לקרוא את הטקסטים המתמטיים כאן, לעומת אלא שכתובים ב-Mathworld של Wolfram. Amitayk 22:12, 5 נוב' 2004 (UTC)
קפצתי עכשיו לשם [3] כדי לבדוק את ההבדל, ומשום מה כל הנוסחאות בדף הזה יצאו מרוחות או מחוצות, ואי אפשר היה לקרוא כלום, משעשע. אולי זה רק הדפדפן שלי. בכל מקרה, אתה צריך לפנות לערכאה גבוהה יותר בעניין הזה - אלו שאחראים על קימפול הנוסחאות בויקיפדיה מלכתחילה. אולי יש להם שליטה על המראה הסופי. גדי אלכסנדרוביץ' 07:39, 6 נוב' 2004 (UTC)
הצצתי באתר, ואני נוטה להסכים עם גדי. הנוסחאות אצלנו הרבה יותר ברורות. אולי מקור הבעיה אצלך במחשב, ולא בויקיפדיה...--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 14:15, 6 נוב' 2004 (UTC)
במחשב שאני גולש ממנו עכשיו הנוסחאות באתר של וולפרם דווקא יצאו יפה מאוד, אבל אני עדיין לא רואה הבדל גדול בינם לבינינו. ייתכן שזו הכתיבה בעברית, כי לטעמי בויקי האנגלית הטקסט המתמטי משתלב יותר יפה. אולי זו הסתירה שבין כתיבה מימין לשמאל בעברית מול שמאל לימין במתמטית, או סתם דיסוננס של פונטים עבריים מול מתמטיים. הגודל פחות קריטי (אם כי אולי כדאי לאמץ את השיטה של וולפרם וויקי האנגלית ולנסות לכתוב כמה שיותר נוסחאות בשורות משל עצמן). גדי אלכסנדרוביץ' 06:36, 7 נוב' 2004 (UTC)

איך הויקיפדיה מוגנת מפני השחתה?[עריכת קוד מקור]

מה בעצם מונע מכל מיני רשעים להכנס ולהרוס מאמרים יקרים שהושקעו בהם שעות. איך זה לא נגרם, אפילו על ידי ילדים, שאולי חושבים שזה מצחיק לשנות תכנים?

שום דבר לא מונע מהם לעשות זאת. אך אנו יכולים לתקן זאת בקלות, כיוון שכל הגרסאות של המאמרים נשמרות, ותוך מספר פעולות ניתן להחזיר את הערך הניזוק לצורתו הקודמת. במקרים קיצוניים, אפשר לחסום את כתובת ה-IP של המשתמש המשחית, או למנוע ממשתמשים שאינם "מפעילי מערכת" לערוך את הערך.--[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 15:46, 6 נוב' 2004 (UTC)

האם המאמר המיליון היה אכן דגל קזחסטן[עריכת קוד מקור]

אי אילו משתמשים אנונימיים החליטו בזמנו שהמאמר העברי שלנו על דגל קזחסטן היה המיליון של ויקיפדיה. פיקפקתי באמינות הטענה, אבל מתברר שהגרדיאן מאושש אותה [4] שן שש זעם 08:56, 7 נוב' 2004 (UTC)

חיפשתי בזמני ראיות לזה בויקיפדיה האנגלית. מה שמסתבר הוא שהמאמר המיליון היה מאמר זבל שנמחק זמן קצר מאד לאחר שנכתב. המאמר העברי על דגל קזחסטן הוא המאמר המיליון במספר שעדיין היה קיים בויקיפדיה כאשר התבצע הגיבוי (?) בסופו של אותו יום. --אייתלאדאר (שיחה) 09:02, 7 נוב' 2004 (UTC)
מתוך המאמר של הגרדיאן:

He [wales] is in negotiations to print part of the content, and distribute it in Africa as part of their ambition to "put a free encyclopedia in the hands of every person on the planet". Insane and over-ambitious? Definitely. But after everything they have achieved in the last three-and-a-half years, you would be equally insane to bet against them.

F

קרדיטים לויקיפדים[עריכת קוד מקור]

נראה לי שישנו מחסום בגיוס של ויקיפדים חדשים או מאמרים טובים, בכך שהמנגנון הרגיל של הקרדיטים בויקיפדיה אינו מבחין (לפחות לא במבט ראשון) בין אדם שתרם את רובו של הערך, לבין מי שתיקן פסיק בתוך הערך. שניהם יופיעו בהסטוריית הדף באופן שיוויוני. דבר זה לא מהווה תמריץ למי שיש לו ערך שלם או מאמר שלם לשים אותו בויקיפדיה ולהבלע בתוכה. ניסיתי לחשוב קצת על פתרונות לעניין וחשבתי שאם היתה אפשרות ש"הסטוריית הדף" תהיה ממויינת גם, לפי מספר תוים שהוסיפו המשתמשים לערך, או שליד כל משתמש בהסטוריית הדף, תהיה עמודה של מספר המילים או התוים שהוסיף, הדבר יתן אינדיקציה אוטומטית לא רעה, לסדר החשיבות של עורכי הערך. ואולי הדבר גם יגרום לאנשים נוספים להכניס לויקיפדיה מאמרים שלמים שטרחו בהם שעות רבות. כמובן שזה לא פיתרון שלם, מכיוון שאם אדם מחק פסקה והוסיף פסקה אחרת, יראה כאילו שהוא לא עשה דבר בערך. --אפי ב. 09:56, 7 נוב' 2004 (UTC)

אני בספק עד כמה זה יעזור, אבל אינני מתנגד לרעיון. גילגמש 10:11, 7 נוב' 2004 (UTC)
לדעתי עצם הרעיון מנוגד לרוח של ויקיפדיה, ותפישה של המאמרים כ"שייכים" למישהו במובן מסויים, כשויקיפדיה, דומני, חותרת בדיוק לכיוון ההפוך. אני מציע לשאול את אביהו, שהוא ככל הנראה תורם המאמרים המושקעים ביותר כאן, מה דעתו בנושא, ואולי זה יסייע לנו בגיבוש החלטה מה כדאי לעשות. כמו כן, ראוי שנראה כמה מקרים של אנשים שבאמת נמנעו מלכתוב בויקיפדיה בגלל "חוסר הקרדיט" הזה.
בכל מקרה, נראה לי שזו עוד אחת מההצעות לתלות את הפעמון על צוואר החתול. דהיינו - נניח שנסכים על זה, איך בדיוק אנחנו מתכוונים לממש את זה? גדי אלכסנדרוביץ' 11:10, 7 נוב' 2004 (UTC)
אני גם מתנגד למתן קרדיט מעבר למה שיש עכשיו. ויקיפדיה איננה סלון לטיפוח אגו. בנוסף, כשם שמישהו לא ירצה לתרום, אלא אם הקרדיט מופיע, אזי גם מישהו אחר לא ירצה להיות תורם אלמוני לתהילתו של המחבר הראשי. מקס 11:58, 7 נוב' 2004 (UTC)

ויקיפדיה ב-Babylon[עריכת קוד מקור]

באחרונה פנו אלי אנשי בבילון בבקשת עזרה. הם מעוניינים לבנות מילון של בבילון שיביא את המאמר המתאים בויקיפדיה. הם מתכוונים לעשות זאת בעשר שפות, כולל עברית!!! בעקבות הפרשייה של לפני חודשיים הם מתכוונים להקפיד לציית לרשיון ה-GNU-FDL.

נ.ב. אני לא בחופשת-ויקי אלא פשוט מאוד עסוק בעבודה ונמצא רוב הזמן ברומא.

מאיר מ 12:26, 7 נוב' 2004 (UTC)

מה הפרשה מלפני חודשיים ? לפי הבנתי, כל עוד הם אינם טוענים שהזכויות על הטקסט או על חלקו שלהם, הם יכולים להשתמש בויקיפדיה ככל העולה על רוחם ובכלל זה שימוש מסחרי, מבלי שאיש יוכל להגיד להם כן או לא (אישית לא הייתי ממליץ להם להכניס את כל הויקיפדיה למאגר שלהם ללא סינון). שן שש זעם 19:50, 8 נוב' 2004 (UTC)

נ.ב טוב לשמוע ממך שן שש זעם

מתחרה לבית השיטה[עריכת קוד מקור]

במטא-ויקי הכינו רשימה של ערכים שחייבים להיות לדעתם בכל אנציקלופדיה m:List of articles all languages should have. מעיון חטוף נראה לי שמצבנו לא רע.

אביהו 19:12, 8 נוב' 2004 (UTC)