ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי בנימין דיסקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי בנימין דיסקין (תקנ"ח, 1798 - כ"ה באדר ה'תר"ד, 16 במרץ 1844) היה רב ליטאי, ראב"ד הורדנה[1] ורבן של וולקוביסק ולומז'ה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בסלונים לרב לייב חסיד, נצר למשפחת דיסקין (כונה גם: ר' לייב רש"י'ס). בשנת תקס"ט בהיותו בן 11 בלבד, אירסו אותו הוריו, ועלו לארץ ישראל עם בתם בת ה-5 במסגרת עליית תלמידי הגר"א; הילד נשאר אצל קרובי משפחה בליטא. אביו היה מראשוני ה"פרושים" מחדשי היישוב היהודי האשכנזי בירושלים, ואחותו רבקה הייתה אמו של הרב אליעזר דן רלב"ג.

נבחר כנציג רבני ליטא בייצוגם בפני השלטונות הרוסיים, אך נמנע מלקבל על עצמו את התפקיד. תחתיו מונה רבי יצחק מוולוז'ין[2].

היה ידוע בהקפדתו על סדר וניקיון בגדיו בהתאם לדברי הרמב"ם בהלכות דעות, וזכה בשל כך לכינוי "הרב האריסטוקרט". כיהן כראש בית הדין בהורדנה. בהמשך כיהן כרבה של וולקוביסק, בה למדו אצלו בנו רבי משה יהושע יהודה לייב דיסקין, רבי יצחק אלחנן ספקטור ורבי ברוך מרדכי ליפשיץ, לימים מחשובי הרבנים בליטא. בשנותיו האחרונות כיהן כרבה של לומז'ה.

בנו, המהרי"ל דיסקין, הגדיר את החילוק בינו לבין אביו כך: בעוד אבי אומר על כל קושיה תירוץ אחד, את התירוץ האמיתי, הרי שאף אני אומרו אך עם עוד שישה תירוצים נוספים[3][דרושה הבהרה].

נפטר בכ"ה באדר ה'תר"ד, 16 במרץ 1844, והוא בן 46, בלומז'ה. בנו רבי משה יהושע יהודה לייב דיסקין מילא את מקומו ברבנות העיר.

רבי בנימין דיסקין היה רבם של כמה מגדולי הדור שאחריו:

לרב דיסקין נולדו שתי בנות וארבעה בנים; בנותיו: ליבא רחל הבכורה, ושרה דבורה. בניו:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ תואר מקביל לרב העיר, באותה תקופה בוטל בהורדנה תואר ה"אב"ד", ששימש את רבני הערים בליטא. ראו על כך: חיים קרלינסקי, הראשון לשושלת בריסק, מהדורה חדשה, ירושלים, תשס"ד, עמ' 429, הערה 667.
  2. ^ מנחם מנדל פלאטו, רבי יצחק אלחנן ספקטור, פרק ב', הערה 9.
  3. ^ רבי אהרן קוטלר, משנת רבי אהרן, חלק ראשון, עמוד ק"ח.


קטגוריה:רבנים ליטאים קטגוריה:גרודנו: רבנים קטגוריה:לומז'ה: רבנים קטגוריה:משפחת דיסקין קטגוריה:וולקוביסק: רבנים