ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/Summit

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מחשב

פרמטרים [ מידות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

Summit
Summit
Summit
מידע כללי
סוג מחשב-על
יצרן IBM והמעבדה הלאומית באוק רידג'
מידע טכני
נפח אחסון 250,000 טרה-בייט
זיכרון 10 מיליון ג'יגה
מידות
משקל למעלה מ-340 טון
https://www.ornl.gov/directorate/ccsd

Summit (בתרגום מאנגלית: פסגה) הוא מחשב על אמריקאי שפותח בשנת 2018 במסגרת שיתוף פעולה בין IBM למעבדה הלאומית באוק רידג' שבטנסי, ובשיתוף עם ממשלת ארצות הברית, ונכון ליוני 2019 הוא מחשב העל המהיר בעולם, עם מקום שלישי ביעילות מבחינת צריכת האנרגיה שלו[1]. המחשב ממוקם במעבדה הלאומית באוק רידג', ומשמש לצורכי מחקר מדעי, בתחומים רבים. המחשב הוקם כחלק מיוזמת Coral של משרד האנרגיה האמריקאי, ועלותו הכוללת עמדה על 500 מיליון דולר. השקתו הייתה ביוני 2018, ופעילותו החלה בנובמבר של אותה השנה.

מפרט ומאפיינים[עריכת קוד מקור]

מהירות החישוב המרבית שלו היא 200 פטהפלופס, למעלה מפי שניים מה-Sunway TaihuLight הסיני שהוא בעל יכולת חישוב של 93 פטהפלופס.

המחשב כולל 4,608 שרתי מחשב, כשכל אחד מהם מכיל שני מעבדי IBM Power9 של 22 ליבות, ושישה מעבדי גרפיים מסוג Nvidia Tesla V100 של חברת Nvidia. המחשב משתמש בטכנולוגיית InfiniBand של חברת מלאנוקס הישראלית, להאצת תקשורת המחשב וביצוע קצבי העברה גבוהים. יכולת אכסון המידע של המחשב עומדת על 250,000 טרה-בייט. משקלו הכולל של המחשב הוא למעלה מ-340 טון. לקירור המחשב נדרשים מדי דקה למעלה מ-50 קוב של מים. שטח אכסון המחשב על מרכיביו הוא כ-5,600 מטר רבוע. למחשב 10 מיליון ג'יגה של זיכרון עבודה.

יכולות וביצועים עתידיים[עריכת קוד מקור]

המחשב עתיד לקדם מגוון מחקרים בתחומי הביולוגיה, הגרעין, חקר החלל, הרפואה, הביטחון ועוד. הפרויקטים הראשוניים של המחשב כוללים חקר של פיצוצים בכוכבים, חקר מוליכות-על בטמפרטורות גבוהות (תופעה נעדרת הסבר בקרב הקהילה המדעית, ופתרונה עשוי להיות פריצת דרך בפיזיקה של חומר מעובה). המחשב עשוי להוות פלטפורמת הבינה המלאכותית המהירה בעולם, ויישום הבינה המלאכותית אמור להביא להישגים פורצי דרך בתחומי הבריאות, האנרגיה וההנדסה, ופתרון שאלות יסוד על היקום. המחשב מתעתד לחשב נתונים שיסייעו למחקרים הפועלים למציאת תרופה לסרטן, טיפולים למניעת התמכרויות, וחקר אנרגיית היתוך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ Summit - IBM Power System AC922, IBM POWER9 22C 3.07GHz, NVIDIA Volta GV100, Dual-rail Mellanox EDR Infiniband, www.top500.org (באנגלית)

קטגוריה:מחשבי-על