ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/אוניברסיטת חיפה/הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות/כתיבה אקדמית בויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה
ויקיפדיה

קהילת ויקיפדיה סבורה שניתן לשלב כתיבה ועריכה בוויקיפדיה במסגרת הוראה אקדמית, באופן שיתרום לשני הצדדים, ויאפשר לסטודנטים לממש יעדים אישיים על-ידי תרומה משמעותית לפרויקט קהילתי.

דף זה פונה למרצים או מתרגלים בקורסים אוניברסיטאיים המעוניינים לבצע שילוב שכזה, ומרכז עבורם, ועבור הסטודנטים שלהם, הצעות, הנחיות ורעיונות שיכולים לקדם את הפרויקט.

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה. כל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת אנציקלופדיה.

אחת התפיסות המרכזיות בוויקיפדיה היא ההתקדמות והשיפור ההדרגתיים. ערך טיפוסי אינו עולה לאתר כשהוא בנוי וערוך בשלמותו - לפעמים מהווה הגרסה הראשונה רק שלד לערך ראוי, ולפעמים אף פחות מזה. עם הזמן, עורכים נוספים משפרים את הערך ומתקנים אותו; התוספות הקטנות מצטברות לחשבון גדול.

אנו מצפים שסטודנט המתבקש לכתוב ערך אנציקלופדי על נושא נתון יפגין במהלך העבודה שני כישורים מרכזיים:

  • היכולת לאסוף מידע ממקורות שונים, לרכז אותו ולערוך אותו באופן סביר;
  • היכולת להציג את המידע בלשון בני אדם וללא ז'רגון מקצועי, באופן שיהיה נגיש לאדם משכיל ומתעניין, ולא רק למתמחים.

הנחיות למרצים המעוניינים - יצירת פרויקט בקורסים אקדמיים[עריכת קוד מקור]

מיזם כתיבה באקדמיה הוא אמצעי הוראה אשר ניתן להטמעה ושילוב בכל קורס אקדמי. על מנת להבטיח רמה אקדמית גבוהה מומלץ לשלבו בקורסים ברמת מוסמך ומעלה. שילוב כתיבת ערכים בוויקיפדיה במסגרת קורסים אקדמיים כולל בתוכו מספר היבטים טכניים ואקדמים. אתם יכולים לקבל סיוע תוכני וטכני מהמתנדבים במיזם. מידע על תהליך הקמת הפרויקט והנחיות נוספות למרצה תוכלו למצוא בויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/יצירת פרויקט.

פרויקטים קודמים, קיימים ומתוכננים[עריכת קוד מקור]

כל קורס שמצטרף למיזם יפעיל דף עצמאי בו ירוכזו הפעילות במסגרת הקורס, הערכים והעורכים הפעילים במסגרת הקורס והנחיות ייחודיות. על מנת ליצור דף פרויקט לקורס שלכם עליכם להוסיף את הפרויקט לרשימה. יש ללחוץ על [עריכה] כאן משמאל ולהוסיף את הפרטים הבאים באופן זה:

# [[ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/שם הקורס, המוסד והפקולטה]]

אחרי שמירת העריכה, תוכלו להיכנס לדף באמצעות לחיצה על הקישור החדש שהוספתם. כדי להקל עליכם את יצירת דף הקורס, יצרנו בשבילכם קורס לדוגמה שתוכלו להעתיק את תוכנו.

  1. WIKITORT - פרויקט במסגרת קורס בדיני נזיקין בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית לכתיבת ערכים בנושא דיני הנזיקין.
  2. ויקיאופ: סביבת הוויקי של האוניברסיטה הפתוחה. בחלק מהקורסים באוניברסיטה מתקיימות פעילויות שיתופיות מקוונות באמצעות סביבת ויקי, חלקן מוצעות כפעילות העשרה וחלקן מוצעות במסגרת ממ"ן חובה (מטלה). לפרויקט זה אין קשר רשמי לוויקיפדיה.
  3. ספר במערכות מידע: סביבת ויקי לכתיבת ספר שיתופי בקורס מבוא למערכות מידע. הספר מוטמע בקורסים אקדמיים באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת חיפה. הפרויקט הוא חלק מקול קורא של איגוד האינטרנט הישראלי למערכות קוד פתוח, אך אין לו קשר רשמי לוויקיפדיה.
  4. פרויקט ביוכימיה במכללת אחווה. כתיבת ערכים בתחומי הביוכימיה על ידי סטודנטים במכללת אחווה, קורס מבוא לביוכימיה א'.
  5. קורס פוליטיקה ישראלית - אוניברסיטת בר-אילן - הסטודנטים בקורס "פוליטיקה ישראלית" במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן כותבים ערכים בתחומי הפוליטיקה הישראלית, ההיסטוריה הישראלית (לפני ואחרי קום המדינה), הציונות, הממשל הישראלי, השסעים והמחלוקות בחברה הישראלית ועולם המושגים הציבורי הישראלי באופן כללי.
  6. תרבות ומיניות - לתלמידי הקורס 'תרבות ומיניות' במחלקה לתקשורת במכללת ספיר.
  7. משתמש:בועז מ - דף הקורס "מקופרניקוס לדרווין" בהיסטוריה של המדע שנלמד באוניברסיטה העברית בשנת 2010.
  8. מיזם כלכלה פוליטית בינלאומית – מיזם שהתחיל בשנת הלימודים תש"ע באוניברסיטה העברית. במסגרת המיזם הסטודנטים כותבים ערכים על כלכלה פוליטית בינלאומית, כגון בנקים אזוריים לפיתוח, איחוד מוניטרי, מודל רוגובסקי ואחרים. בשנת תשע"א המיזם מתרחב לקורסים נוספים.
  9. מרכז אפריקה -- דף ריכוז לקורסים ב"מרכז אפריקה" באוניברסיטת בן-גוריון שבהם ייכתבו ערכים כמטלה אקדמית החל משנת הלימודים תשע"א.
  10. מדעי הרוח בחיפה - כתיבת ערכים במסגרת קורסים שונים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה.