ולדימיר שפידלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ולדימיר שפידלה
Vladimír Špidla
לידה 22 באפריל 1951 (בן 73)
פראג, צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
השכלה אוניברסיטת קארל בפראג עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הצ'כית
בן או בת זוג Viktorie Špidlová (1994–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת צ'כיה
20022004
(כשנתיים)
נשיא צ'כיה בפועל
פברואר 2003מרץ 2003
(כ־4 שבועות ויום)
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולדימיר שפידלהצ'כית: Vladimír Špidla; נולד ב-22 באפריל 1951) הוא פוליטיקאי צ'כי שכיהן כראש ממשלת צ'כיה מיולי 2002 עד אוגוסט 2004 וכנציב האירופי לענייני עבודה, רווחה ושוויון הזדמנויות מנובמבר 2004 עד פברואר 2010. הוא שימש גם כיועץ ראשי לראש הממשלה בוהוסלב סובוטקה בשנים 2014–2017.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפידלה נולד בפראג ולמד היסטוריה באוניברסיטת קארל בפראג. לאחר סיום לימודיו ב-1976, הוא עבד במספר עבודות שונות, כולל עבודות מזדמנות, משום שסירב למלא התחייבויות פוליטיות הנחוצות לגישה לתעסוקה טובה יותר. הוא עבד גם כארכאולוג.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפידלה נכנס לפוליטיקה המקומית בעיר ז'ינדריצ'וב הרדק לאחר מהפכת הקטיפה, והצטרף להמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הצ'כיתׁׁ(CSSD). בשנים 1991–1996 כיהן כמנהל משרד העבודה המחוזי. ב-1992 הוא הפך לחבר נשיאות ČSSD, במרץ 1997 לסגן היו"ר הסטטוטורי שלה, ובאפריל 2001 ליו"ר ČSSD לאחר שהיו"ר הקודם מילוש זמאן התפטר. הוא נבחר לפרלמנט בשנת 1996, והיה סגן ראש הממשלה הראשון ושר העבודה והרווחה בממשלתו של מילוש זמאן ביולי 1998 יולי 2002. הוא מונה לראש הממשלה ביולי 2002 בממשלת הקואליציה של ČSSD, האיחוד הנוצרי-דמוקרטי ואיחוד החירות-האיחוד הדמוקרטי. במהלך תקופה זו, הוא גם החזיק בסמכויות נשיאותיות מפברואר 2003 עד מרץ 2003, כאשר תקופת כהונתו של ואצלב האוול הסתיימה לפני שהפרלמנט יכול היה לבחור נשיא חדש. ממשלתו הציעה כמה רפורמות כדי להתמודד עם הגירעון התקציבי הגדל, אך הצעותיהם זכו לביקורת על כך שהאופוזיציה הייתה מתונה מדי, כמו גם התמקדה יותר מדי בהעלאות מיסים במקום בקיצוצים בהוצאות. בין היתר בשל מתחים בתוך הקואליציה ורוב דחוק בפרלמנט, הממשלה לא יכלה או לא רצתה לנקוט צעדים קיצוניים יותר. שפידלה התפטר מתפקידו כראש ממשלה ביוני 2004 בעקבות תוצאות גרועות למפלגתו ולשותפיו הקואליציוניים בבחירות לפרלמנט ב-2004 ולאחר מכן איבד את התמיכה בו ב-ČSSD, והוא עזב את תפקידו ביולי 2004. הוא הוחלף על ידי שר הפנים וסגן ראש הממשלה סטניסלב גרוס, שממשלתו הושבעה באוגוסט 2004. שפידלה קיבל את המועמדות לנציבות האירופית, שם מונה לנציב האירופי לתעסוקה, רווחה ושוויון הזדמנויות החל מנובמבר 2004. שפידלה נחשב לפוליטיקאי מהאגף השמאלי של ČSSD, אך אם זאת היה אנטי-קומוניסטי מובהק. בתחום מדיניות החוץ הוא היה פרו-אירופי מובהק והביע תמיכה בהמשך האינטגרציה. קבלתו לתפקיד הנציב האירופי ספגה ביקורת כ"מצנח זהב", כמו גם נטישת ה- ČSSD והפוליטיקה הצ'כית. שפידלה ניסה לחזור לפוליטיקה הצ'כית, והתמודד על מושב בסנאט הצ'כי בבחירות 2010, אך הובס על ידי תומאש יירסה מהמפלגה הדמוקרטית האזרחית. בשנת 2014 מונה שפידלה ליועצו הראשי של ראש הממשלה בוהוסלב סובוטקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולדימיר שפידלה בוויקישיתוף